Školska godina: |
2024/2025. |
Uslovi pohađanja: |
042P2 |
ESPB: |
2 |
Vrsta studija: |
integrisane osnovne i master akademske studije |
Studijski program: |
Nastava hemije: 2. godina, zimski semestar, obavezni, naučno-stručni predmet |
Nastavnik: |
dr Slađana D. Anđelković
redovni profesor, Geografski fakultet, Studentski trg 3/III, Beograd |
Saradnici: |
— |
Fond časova: |
Nedeljno: dva časa predavanja (2+0+0) |
Ciljevi: |
Pripremanje studenata, budućih profesora hemije za obrazovno-vaspitni rad u školi. Upoznavanje studenata sa osnovnim pedagoškim pojmovima i činiocima vaspitanja celovite ličnosti; omogućavanje kritičkog uvida u savremene koncepcije vaspitanja; sticanje znanja i veština o savremenim pedagoškim i didaktičkim modelima koji obuhvataju: definisanje ciljeva nastave, pedagoške strategije za realizaciju tih ciljeva, probleme komunikacije i metode evaluacije. Razvijanje stavova i interesovanja za produbljivanje pedagoško-didaktičkih znanja, i motivacije za bavljenje nastavničkim pozivom. |
Ishod: |
Posle završenog kursa studenti znaju, razumeju i primenjuju teorijska pedagoška i didaktička znanja i veštine u pripremanju, realizaciji i evaluaciji vaspitno-obrazovnog rada u školi; Studenti su sposobni za primenu pedagoških znanja i imaju kritički i stvaralački pristup u nastavnoj praksi; Imaju znanje i razvijene stavove o kompetencijama nastavnika i osnovu za dalje pedagoško-didaktičko i metodičko obrazovanje, istraživanje i profesionalni razvoj. |
Oblici nastave: |
Interaktivni, kooperativni oblici rada, predavanja, projekat - istraživanje obrazovno-vaspitne prakse u školi, debatni klub. |
Vannastavne aktivnosti: |
Istraživanje vaspitno-obrazovne prakse u školi. |
Literatura: |
Osnovna literatura:
- Hrestomatija pedagoško-didaktičkih tekstova koji se obnavaljaju shodno pojavi vrednih pedagoških dela i rezultata istraživanja.
- Anđelković, S., Kraguljac, N. (2021). Praktikum iz pedagogije sa didaktikom - Studentski portfolio. Beograd: Geografski fakultet, Univerzitet u Beogradu.
Pomoćna literatura:
- H. Gudjons: Pedagogija - temeljna znanja. Zagreb, Educa, 1994. (str. 171-204)
- W. Glasser: Nastavnik u kvalitetnoj školi. Zagreb, Educa, 1999. (str. 27-38, 79-84)
- C. Kyriacou: Temeljna nastavna umijeća. Zagreb, Educa, 2001. (str. 51-67)
- E. Terhart: Metode poučavanja i učenja. Zagreb, Educa, 2001. (str. 121-182)
|
Dodatni materijal: |
— |
Nastavne obaveze i način ocenjivanja |
Predavanja: |
10 poena (2 časa nedeljno)
Program rada:
- Vaspitanje kao najširi pedagoški proces i pojam (karakteristike razvoja vaspitanja, značaj, činioci, koncepcije).
- Mogućnosti i granice vaspitanja.
- Opšte metode i sredstva vaspitanja.
- Cilj i zadaci vaspitanja - konkretizacija ciljeva i zadataka vaspitanja prema područjima razvoja i stranama vaspitanja. Odnos ciljeva - kompetencija i ishoda vaspitanja i obrazovanja.
- Sistem vaspitanja i obrazovanja, organizacija vaspitno-obrazovnog rada u školi.
- Škola i njeno okruženje, vaspitanje u porodici, vaspitanje u slobodnom vremenu, društvene i slobodne aktivnosti učenika vaspitni značaj sredstava masovnog komuniciranja.
- Akteri obrazovanja i njihove uloge, polažaj i uloga, socijalna i obrazovna interakcija u samoj školi, otvorenost škole prema lokalnom i globalnom okruženju.
- Uloge nastavnika - (šta ih određuje, karakter uloge nastavnika, uloga nastavnika u nastavi, uloge nastavnika u odnosu na nastavni program, uloga nastavnika u odnosu na oblike i metode rada, uloga nastavnika u odnosu na učenike - individualizacija rada, uloga nastavnika u odnosu na odeljenje kao grupu, uloga nastavnika u saradnji sa učeničkim roditeljima - integrisanje razvojnih konteksta, uloga nastavnika u školi, rad u nastavničkom veču i stručnim aktivnima, učešće u socijalno - kulturnim programima škole, rad u profesionalnim organizacijama, stručno usavršavanje i celoživotni profesionalni razvoj.
- Pedagoška interakcija i komunikacija: međuzavisnost aktivnosti učenika i aktivnosti nastavnika, kvantitativni aspekti pedagoške komunikacije, emocionalna i socijalna klima i atmosfera u razredu.
- Struktura nastavnog procesa - nastavni čas, tipologija, etape, artikulacija nastave, različiti strukturni modeli.
- Planiranje i pripremanje vaspitno-obrazovnog rada, kurikularni pristup u procesu planiranja, i programiranja.
- Zahtevi savremenoj nastavi: problemsko i kontekstualno saznavanje, holistički pristup, konstrukti školskog učenja (učenje putem rešavanja problema, kooperativno učenje, iskustveno učenje, projektni pristup, integrativno učenje.
- Evaluacija u nastavi - praćenje, vrednovanje i ocenjivanje učeničkoj napretka.
- Saradnja porodice i škole.
- Inkluzivno obrazovanje.
|
Seminarski radovi: |
5 poena |
Pismeni ispit: |
60 poena |
Projekti: |
25 poena
Napomene:
Istraživanje vaspitno obrazovne prakse u školi. |