Школска година: |
2024/2025. |
Услови похађања: |
042P2 |
ЕСПБ: |
2 |
Врста студија: |
интегрисане основне и мастер академске студије |
Студијски програм: |
Настава хемије: 2. година, зимски семестар, обавезни, научно-стручни предмет |
Наставник: |
др Слађана Д. Анђелковић
редовни професор, Географски факултет, Студентски трг 3/III, Београд |
Сарадници: |
— |
Фонд часова: |
Недељно: два часа предавања (2+0+0) |
Циљеви: |
Припремање студената, будућих професора хемије за образовно-васпитни рад у школи. Упознавање студената са основним педагошким појмовима и чиниоцима васпитања целовите личности; омогућавање критичког увида у савремене концепције васпитања; стицање знања и вештина о савременим педагошким и дидактичким моделима који обухватају: дефинисање циљева наставе, педагошке стратегије за реализацију тих циљева, проблеме комуникације и методе евалуације. Развијање ставова и интересовања за продубљивање педагошко-дидактичких знања, и мотивације за бављење наставничким позивом. |
Исход: |
После завршеног курса студенти знају, разумеју и примењују теоријска педагошка и дидактичка знања и вештине у припремању, реализацији и евалуацији васпитно-образовног рада у школи; Студенти су способни за примену педагошких знања и имају критички и стваралачки приступ у наставној пракси; Имају знање и развијене ставове о компетенцијама наставника и основу за даље педагошко-дидактичко и методичко образовање, истраживање и професионални развој. |
Облици наставе: |
Интерактивни, кооперативни облици рада, предавања, пројекат - истраживање образовно-васпитне праксе у школи, дебатни клуб. |
Ваннаставне активности: |
Истраживање васпитно-образовне праксе у школи. |
Литература: |
Основна литература:
- Хрестоматија педагошко-дидактичких текстова који се обнаваљају сходно појави вредних педагошких дела и резултата истраживања.
- Анђелковић, С., Крагуљац, Н. (2021). Практикум из педагогије са дидактиком - Студентски портфолио. Београд: Географски факултет, Универзитет у Београду.
Помоћна литература:
- H. Gudjons: Педагогија - темељна знања. Загреб, Educa, 1994. (стр. 171-204)
- W. Glasser: Наставник у квалитетној школи. Загреб, Educa, 1999. (стр. 27-38, 79-84)
- C. Kyriacou: Темељна наставна умијећа. Загреб, Educa, 2001. (стр. 51-67)
- E. Terhart: Методе поучавања и учења. Загреб, Educa, 2001. (стр. 121-182)
|
Додатни материјал: |
— |
Наставне обавезе и начин оцењивања |
Предавања: |
10 поена (2 часа недељно)
Програм рада:
- Васпитање као најшири педагошки процес и појам (карактеристике развоја васпитања, значај, чиниоци, концепције).
- Могућности и границе васпитања.
- Опште методе и средства васпитања.
- Циљ и задаци васпитања - конкретизација циљева и задатака васпитања према подручјима развоја и странама васпитања. Однос циљева - компетенција и исхода васпитања и образовања.
- Систем васпитања и образовања, организација васпитно-образовног рада у школи.
- Школа и њено окружење, васпитање у породици, васпитање у слободном времену, друштвене и слободне активности ученика васпитни значај средстава масовног комуницирања.
- Актери образовања и њихове улоге, полажај и улога, социјална и образовна интеракција у самој школи, отвореност школе према локалном и глобалном окружењу.
- Улоге наставника - (шта их одређује, карактер улоге наставника, улога наставника у настави, улоге наставника у односу на наставни програм, улога наставника у односу на облике и методе рада, улога наставника у односу на ученике - индивидуализација рада, улога наставника у односу на одељење као групу, улога наставника у сарадњи са ученичким родитељима - интегрисање развојних контекста, улога наставника у школи, рад у наставничком вечу и стручним активнима, учешће у социјално - културним програмима школе, рад у професионалним организацијама, стручно усавршавање и целоживотни професионални развој.
- Педагошка интеракција и комуникација: међузависност активности ученика и активности наставника, квантитативни аспекти педагошке комуникације, емоционална и социјална клима и атмосфера у разреду.
- Структура наставног процеса - наставни час, типологија, етапе, артикулација наставе, различити структурни модели.
- Планирање и припремање васпитно-образовног рада, курикуларни приступ у процесу планирања, и програмирања.
- Захтеви савременој настави: проблемско и контекстуално сазнавање, холистички приступ, конструкти школског учења (учење путем решавања проблема, кооперативно учење, искуствено учење, пројектни приступ, интегративно учење.
- Евалуација у настави - праћење, вредновање и оцењивање ученичкој напретка.
- Сарадња породице и школе.
- Инклузивно образовање.
|
Семинарски радови: |
5 поена |
Писмени испит: |
60 поена |
Пројекти: |
25 поена
Напомене:
Истраживање васпитно образовне праксе у школи. |