Šifra predmeta:
631P2
Naziv predmeta:
Vizualizacija u nastavi hemije

Školska godina:

2024/2025.

Uslovi pohađanja:

Nema uslova

ESPB:

10

Vrsta studija:

integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski program:

Nastava hemije: 4. godina, letnji semestar, izborni (E16P2), stručno-aplikativni predmet

Nastavnik:

dr Dragica D. Trivić
redovni profesor, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Saradnik:

dr Vesna D. Milanović Maštrapović
docent, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Fond časova:

Nedeljno: četiri časa predavanja + četiri časa teorijskih vežbi (4+4+0)

Ciljevi:

Da studenti primenjuju principe za kreiranje i korišćenje vizualizacija u nastavi hemije, uz razumevanje ograničenja vizualizacija i mogućih pogrešnih predstava (misconceptions) kod učenika.

Ishod:

Studenti planiraju primenu vizualizacija entiteta na submikroskopskom nivou u nastavi hemije kao podršku razvoju konceptualnog razumevanja učenika o strukturi supstanci, za povezivanje submikroskopskog i simboličkog nivoa, uključujući i različita grafička predstavljanja i matematičke modele.

Oblici nastave:

Predavanja, teorijske vežbe, projekat.

Vannastavne aktivnosti:

Domaći zadaci.

Literatura:

Osnovna literatura:

  1. J. K. Gilbert and D. Treagust (eds.): Multiple representations in chemical education, Models and modeling in science education, Volume 4, Springer, 2009, 367 pp.

Pomoćna literatura:

  1. K. C. Scalco, V. Talanquer, K. B. Kiill and M. R. Cordeiro: Making sense of phenomena from sequential images versus illustrated text, J. Chem. Educ. 95, 2018, 347-354
  2. L. L. Jones: How Multimedia-Based Learning and Molecular Visualization Change the Landscape of Chemical Education Research, J. Chem. Educ. 90, 2013, 1571-1576, dx.doi.org/10.1021/ed4001206.
  3. D. F. Treagust, G. Chittleborough and T. L. Mamiala: The role of submicroscopic and symbolic representations in chemical explanations, Int. J. Sci. Educ. 25 (11), 2003, 1353-1368
  4. S. Akaygun and L. L. Jones: Research-based design and development of a simulation of liquid–vapor equilibrium, Chem. Educ. Res. Pract. 14, 2013, 324-344

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

5 poena (4 časa nedeljno)

Program rada:

1. Zašto je vizualizacija potrebna u nastavi i učenju hemije.

2-3. Tipovi reprezentacija u nastavi hemije: fenomenološki tip, model tip i simbolički tip.

4-5. Analiza reprezentacija: konceptualno/reprezentativno značenje, intrepresonalno/interaktivno značenje i tekstualno/kompozicijsko značenje.

6-7. Efekti vizualizacija i njihovih kombinacija na konceptualno razumevanje učenika. Razlikovanje reprezentacija i predstavljene stvarnosti.

8. Vizualizacije i reprezentacije – povezivanje submikroskopskog i simboličkog nivoa predstavljanja hemijskih pojmova.

9. Animacije u nastavi hemije.

10. Kombinovanje vizualizacija sa demonstracijom ogleda i laboratorijskim vežbama.

11. Vizualizacije i pogrešne predstave kod učenika.

12-13. Vizualizacija i evaluacija.

14-15. Rezultati iz prakse i istraživanja efekata vizualizacije u nastavi i učenju hemije.

Teorijske vežbe:

10 poena (4 časa nedeljno)

Program rada:

  1. Makroskopski, submikroskopski i simbolički nivoi predstavljanja hemijskih pojmova.
  2. Vrste hemijskih formula - prednosti i ograničenja.
  3. Vrste modela u hemiji - prednosti i ograničenja.
  4. Manuelna izrada modela atoma, modela molekula elemenata i jedinjenja, i modela različith tipova kristalnih rešetki.
  5. Pregled IKT alata za pravljenje vizualizacija u hemiji.
  6. Udžbenik i internet - izvori vizualizacija.
  7. Razvijanje kriterijuma za vrednovanje kvaliteta vizualizacija.
  8. Uloga vizualizacija u nastavi hemije za formiranje konceptualnog razumevanja kod učenika.
  9. Grafički prikazi u nastavi hemije.
  10. Vizualizacije i ogledi u nastavi hemije.
  11. Primena vizualizacija u proveravanju učeničkih postignuća.
  12. Izrada pregleda o različitim vizualizacijama u nastavi hemije.

Domaći zadaci:

15 poena

Pismeni ispit:

20 poena

Praktični ispit:

20 poena

Projekti:

30 poena

Napomene:

Kako nastavnici hemije mogu efektivno koristiti različite vizualizacije.