Шифра предмета:
631P2
Назив предмета:
Визуализација у настави хемије

Школска година:

2024/2025.

Услови похађања:

Нема услова.

ЕСПБ:

10

Врста студија:

интегрисане основне и мастер академске студије

Студијски програм:

Настава хемије: 4. година, летњи семестар, изборни (E16P2), стручно-апликативни предмет

Наставник:

др Драгица Д. Тривић
редовни професор, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

Сарадник:

др Весна Д. Милановић Маштраповић
доцент, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

Фонд часова:

Недељно: четири часа предавања + четири часа теоријских вежби (4+4+0)

Циљеви:

Да студенти примењују принципе за креирање и коришћење визуализација у настави хемије, уз разумевање ограничења визуализација и могућих погрешних представа (misconceptions) код ученика.

Исход:

Студенти планирају примену визуализација ентитета на субмикроскопском нивоу у настави хемије као подршку развоју концептуалног разумевања ученика о структури супстанци, за повезивање субмикроскопског и симболичког нивоа, укључујући и различита графичка представљања и математичке моделе.

Облици наставе:

Предавања, теоријске вежбе, пројекат.

Ваннаставне активности:

Домаћи задаци.

Литература:

Основна литература:

  1. J. K. Gilbert and D. Treagust (eds.): Multiple representations in chemical education, Models and modeling in science education, Volume 4, Springer, 2009, 367 pp.

Помоћна литература:

  1. K. C. Scalco, V. Talanquer, K. B. Kiill and M. R. Cordeiro: Making sense of phenomena from sequential images versus illustrated text, J. Chem. Educ. 95, 2018, 347-354
  2. L. L. Jones: How Multimedia-Based Learning and Molecular Visualization Change the Landscape of Chemical Education Research, J. Chem. Educ. 90, 2013, 1571-1576, dx.doi.org/10.1021/ed4001206.
  3. D. F. Treagust, G. Chittleborough and T. L. Mamiala: The role of submicroscopic and symbolic representations in chemical explanations, Int. J. Sci. Educ. 25 (11), 2003, 1353-1368
  4. S. Akaygun and L. L. Jones: Research-based design and development of a simulation of liquid–vapor equilibrium, Chem. Educ. Res. Pract. 14, 2013, 324-344

Додатни материјал:

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

5 поена (4 часа недељно)

Програм рада:

1. Зашто је визуализација потребна у настави и учењу хемије.

2-3. Типови репрезентација у настави хемије: феноменолошки тип, модел тип и симболички тип.

4-5. Анализа репрезентација: концептуално/репрезентативно значење, интрепресонално/интерактивно значење и текстуално/композицијско значење.

6-7. Ефекти визуализација и њихових комбинација на концептуално разумевање ученика. Разликовање репрезентација и представљене стварности.

8. Визуализације и репрезентације – повезивање субмикроскопског и симболичког нивоа представљања хемијских појмова.

9. Анимације у настави хемије.

10. Комбиновање визуализација са демонстрацијом огледа и лабораторијским вежбама.

11. Визуализације и погрешне представе код ученика.

12-13. Визуализација и евалуација.

14-15. Резултати из праксе и истраживања ефеката визуализације у настави и учењу хемије.

Теоријске вежбе:

10 поена (4 часа недељно)

Програм рада:

  1. Макроскопски, субмикроскопски и симболички нивои представљања хемијских појмова.
  2. Врсте хемијских формула - предности и ограничења.
  3. Врсте модела у хемији - предности и ограничења.
  4. Мануелна израда модела атома, модела молекула елемената и једињења, и модела различитх типова кристалних решетки.
  5. Преглед ИКТ алата за прављење визуализација у хемији.
  6. Уџбеник и интернет - извори визуализација.
  7. Развијање критеријума за вредновање квалитета визуализација.
  8. Улога визуализација у настави хемије за формирање концептуалног разумевања код ученика.
  9. Графички прикази у настави хемије.
  10. Визуализације и огледи у настави хемије.
  11. Примена визуализација у проверавању ученичких постигнућа.
  12. Израда прегледа о различитим визуализацијама у настави хемије.

Домаћи задаци:

15 поена

Писмени испит:

20 поена

Практични испит:

20 поена

Пројекти:

30 поена

Напомене:

Како наставници хемије могу ефективно користити различите визуализације.