Шифра предмета:
663P2
Назив предмета:
Евалуација у образовању

Школска година:

2024/2025.

Услови похађања:

Нема услова.

ЕСПБ:

9

Врста студија:

интегрисане основне и мастер академске студије

Студијски програм:

Настава хемије: 5. година, зимски семестар, изборни (E5BP2), научно-стручни предмет

Наставник:

др Слађана Д. Анђелковић
редовни професор, Географски факултет, Студентски трг 3/III, Београд

Сарадници:

Фонд часова:

Недељно: три часа предавања + четири часа теоријских вежби (3+4+0)

Циљеви:

Да студенти усвоје знања о евалуацији као стручној и педагошкој делатности. Да упознају савремени концепт евалуације и основне облике евалуације у васпитању и образовању. Стицање компетенција за евалуацију васпитно-образовног процеса у школи, процену вредности рада и резултата ученика и наставника, квалитета васпитно-образовног процеса и наставних планова и програма на основу прикупљених података и информација. Развијање способности за евалуацију и самоевалуацију рада ученика и наставника.

Исход:

Да студенти поседују развијене компетенције за примену теоријских знања у процесу евалуације и самоевалуације. Да студенти поседују квалитетну основу за даље образовање, истраживање и професионални развој на пољу евалуације у образовању. Да буду оспособљени да учествују у различитим врстама евалуације и самоевалуације. Да буду оспособљени да креирају и примењују инструменте за мерење, праћење и вредновање квалитета васпитно-образовног процеса у школи, вредновање рада ученика и наставника и самовредновање.

Облици наставе:

Интерактивни, кооперативни облици рада, предавања, пројекат - истраживање праксе, ппрезентацијe.

Ваннаставне активности:

Литература:

Основна литература:

  • Зборник одабраних текстова који прати програм и који се сваке године обнаваља сходно појави вредних педагошких дела и резултата истраживања.
  • Havelka Nenad i sarad. (2002): Sistem za praćenje i vrednovanje kvaliteta obrazovanja – predlog promena i inovacija (2002-2005). U: Kvalitetno obrazovanje za sve - put ka razvijenom društvu. Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije, Beograd, str. 147-204.
  • Vilotijević Mladen (1998): Vrednovanje pedagoškog rada škole. Naučna knjiga, Beograd.

Помоћна литература:

  • Glasser, W. (1999): Наставник у квалитетној школи. Загреб, Educa. (стр. 27-38; 79-84)
  • Scheerens, J.& Bosker, R.(1997): The Foundations of Educational Effectiveness, Pergamon, London
  • Tunijnmam, Kyriacou, C. (2001): Темељна наставна умијећа. Загреб, Educa. (51-67)

Додатни материјал:

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

10 поена (3 часа недељно)

Програм рада:

  1. Процес васпитања и образовања и место евалуације у том процесу.
  2. Циљеви васпитања као полазиште за дефинисање модела евалуације.
  3. Савремени концепт евалуације у образовању (појам, природа, значај, функција, ефекти).
  4. Сврха и врсте евалуације.
  5. Школа и савремени курикулум (оквир за евалуацију).
  6. Стандарди квалитета и образовни индикатори.
  7. Принципи евалуације.
  8. Компетенције наставника у домену евалуације.
  9. Евалуација у настави.
  10. Методе и технике евалуације (чек листа, дневници, белешке, портфолио).
  11. Вредновање и самовредновање: индивидуално вредновање, вредновање групног рада, вредновање пројектиних активности, самовредновање ученика и наставника, вредновање есеја, презентација, извођења активности, вредновање наставе и доприноса наставника.
  12. Поступци и активирање ученика у вредновању и самовредновању.
  13. Сврха вредновања и оцењивања ученичких постигнућа.
  14. Оцењивање у настави (функције, врсте, грешке, инструменти).
  15. Савремене форме евалуације и самоевалуације рада ученика и наставника - портфолио.
  16. Eвалуативна истраживања - методолошке основе евалуативних истраживања (предмет, фазе, циљ, истраживачке методе и технике.

Теоријске вежбе:

5 поена (4 часа недељно)

Усмени испит:

60 поена

Пројекти:

25 поена

Напомене:

Истраживање наставне праксе.