[Logotip projekta]

Akronim projekta:   ELIPS

Vrsta projekta:   Ostali nacionalni istraživački

Broj ugovora:   HF-167

Internet prezentacija projekta:   https://elips.rs

[Facebook]   [Twitter]   [Instagram]   [LinkedIn]

Projekat finansira:   Fond za nauku Republike Srbije (Beograd)

Ustanove realizatori istraživanja:

  • Institut za pedagoška istraživanja (Beograd) – koordinacija
  • Učiteljski fakultet (Beograd) – partner
  • Naučna ustanova Institut za hemiju, tehnologiju i metalurgiju (Beograd) – partner
  • Prirodno-matematički fakultet Univerziteta u Novom Sadu (Novi Sad) – partner
  • Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet (Beograd) – partner

Predviđeno je da se projekat realizuje od 15. 3. 2023. do 14. 3. 2025.

Istraživači

Rukovodilac projekta:   Milica Marušić Jablanović, Institut za pedagoška istraživanja (Beograd)

(kliknuti za pun spisak istraživača)

Repozitorijum za rezultate istraživanja:   https://cherry.chem.bg.ac.rs/handle/123456789/5825

Kratak opis projekta

Studija ima za cilj da izmeri nivo ekološke pismenosti (EP) učenika iz Srbije i da identifikuje odlike ekološkog identiteta (EI), kao i ključne uticaje na njegovo formiranje, učenika koji ostvaruju najviši skor na EP, gde se EP odnosi na poznavanje sadržaja, analizu problema, veštine osmišljavanja strategije, pozitivan odnos prema životnoj sredini, svest, brigu, ponašanje, a EI se odnosi na percepciju sebe u odnosu na okruženje i probleme životne sredine.  Istraživačka pitanja: Koliki je nivo EP na kraju osnovne škole u Srbiji? Koje su glavne karakteristike EI učenika koji se ističu u indikatorima EP? Koja su glavna životna iskustva relevantna za formiranje njihovog odnosa prema okolini? Koje su specifičnosti odeljenja i škola koje se ističu u EP? Nakon utvrđivanja nivoa EP učenika završnih razreda osnovne škole u Srbiji (primenom Upitnika za ispitivanje ekološke pismenosti učenika osnovnih škola, engl. Middle School Environmental Literacy Scale) na stratifikovanom uzorku (40 odeljenja, oko 850 učenika), biće izabrana dva odeljenja sa najvišim skorom u EP. Oni će učestvovati u polustrukturiranim grupnim intervjuima, koji su usmereni na ispitivanje njihovog EI i značajnih životnih iskustava koja utiču na formiranje EI. Konačno, polustrukturirani intervjui će biti sprovedeni sa zaposlenima u školi, kako bi se istražio kontekst učenja i specifičnosti škole/razreda, potencijalno povezane sa EI i EP učenika koji učestvuju. Očekivani rezultati: Podaci o nivou EP, identifikacija karakteristika i ključnih uticaja za formiranje EI; preporuke za regulativu, obrazovanje nastavnika i ekološko obrazovanje učenika, članci, izveštaji, radni materijali za nastavnike. Uticaj: unapređenje prakse nastavnika koji učestvuju u radionicama; unapređenje obrazovanja i profesionalnog razvoja nastavnika usled preporuka za obrazovnu politiku, diseminacije i predavanja. Dugoročni uticaj, promena proekoloških stavova i ponašanja učenika u Srbiji.