Шифра предмета:
665P2
Назив предмета:
Научна писменост

Школска година:

2023/2024.

Услови похађања:

Нема услова.

ЕСПБ:

8

Врста студија:

интегрисане основне и мастер академске студије

Студијски програм:

Настава хемије: 3. година, летњи семестар, изборни (E14P2), научно-стручни предмет

Наставник:

др Драгица Д. Тривић
редовни професор, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

Сарадник:

Лидија Р. Ралевић, мастер професор хемије
асистент, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

Фонд часова:

Недељно: четири часа предавања + два часа теоријских вежби (4+2+0)

Циљеви:

Да студенти развију разумевање шта је номинална, функционална, концептуална и процедурална, и мултидимензионална научна писменост и да развију компетенције за развијање научне писмености кроз наставу хемије у основној и средњим школама, као једне од кључних компетенција за целоживотно учење.

Исход:

Студенти планирају наставни процес који омогућава и подржава развој научне писмености ученика основне школе и средњих школа, од идентификовања истраживачких питања до закључивања заснованог на научним доказима, разумевања окружења, доношења одлука и предузимања одговарајућих активности.

Облици наставе:

Предавања, теоријске вежбе, пројекат.

Ваннаставне активности:

Домаћи задаци.

Литература:

Основна литература:

  1. C. Linder, L. Östman, D. A. Roberts, P. Wickman, G. Ericksen and A. MacKinnon (Eds.): Exploring the Landscape of Scientific Literacy, Routledge, New York, 2010.
  2. D. Hodson: Towards Scientific Literacy: A Teachers’ Guide to the History, Philosophy and Sociology of Science, Sense Publishers, Rotterdam, 2008.

Помоћна литература:

  1. S. Singh and S. Singh: What is scientific literacy: A review paper, International Journal of Academic Research and Development, 1(2), 2016, 15-20.
  2. Y. Shwartz, R. Ben-Zvi and A. Hofstein: Chemical Literacy: What Does This Mean to Scientists and School Teachers? Journal of Chemical Education, 83(10), 2006, 1557-1561.

Додатни материјал:

http://www.oecd.org/pisa/

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

5 поена (4 часа недељно)

Програм рада:

1. Различите дефиниције научне писмености.

2. Научна писменост као кључна компетенција младих.

3. Научна писменост - значај за активан и одговоран живот у савременом друштву.

4. Научна писменост - значај за професионалне делатности.

5-6. Различити контексти за развој научне писмености.

7-8. Знање науке и знање о науци.

9-10. Развијање компетенција за идентификовање научних питања, научно објашњавање појава, коришћење научних доказа.

11-12. Активности којима се подстиче код ученика интересовање за науку.

13-14. Испитивање научне писмености код ученика.

15. Резултати истраживања научне писмености младих и импликације за наставну праксу.

Теоријске вежбе:

10 поена (2 часа недељно)

Програм рада:

  1. Развој појма научна писменост - преглед образовних докумената.
  2. Научно знање као део научне писмености.
  3. Природа науке као део научне писмености.
  4. Различити аспекати природе науке.
  5. Ставови наставника и ученика о науци и природи науке.
  6. Хемијска писменост као део научне писмености.
  7. Идентификовање садржаја хемије релевантних за појединца, друштво и одређене професије - корак ка развијању функционалне научне писмености.
  8. Контексти за развијање научног/хемијског знања.
  9. Контексти за развијање разумевањa природе науке.
  10. Развијање вештина аргументовања на часовима хемије.
  11. Провереавање научне/хемијске писмености ученика.
  12. Активности за промоцију науке међу младима на нивоу школе.

Домаћи задаци:

15 поена

Писмени испит:

30 поена

Усмени испит:

10 поена

Пројекти:

30 поена

Напомене:

Различити контексти у настави хемије као подршка развоју научне писмености.