Шифра предмета:
043P2
Назив предмета:
Педагогија

Школска година:

2024/2025.

Услови похађања:

042P2

ЕСПБ:

2

Врста студија:

интегрисане основне и мастер академске студије

Студијски програм:

Настава хемије: 2. година, зимски семестар, обавезни, научно-стручни предмет

Наставник:

др Слађана Д. Анђелковић
редовни професор, Географски факултет, Студентски трг 3/III, Београд

Сарадници:

Фонд часова:

Недељно: два часа предавања (2+0+0)

Циљеви:

Припремање студената, будућих професора хемије за образовно-васпитни рад у школи. Упознавање студената са основним педагошким појмовима и чиниоцима васпитања целовите личности; омогућавање критичког увида у савремене концепције васпитања; стицање знања и вештина о савременим педагошким и дидактичким моделима који обухватају: дефинисање циљева наставе, педагошке стратегије за реализацију тих циљева, проблеме комуникације и методе евалуације. Развијање ставова и интересовања за продубљивање педагошко-дидактичких знања, и мотивације за бављење наставничким позивом.

Исход:

После завршеног курса студенти знају, разумеју и примењују теоријска педагошка и дидактичка знања и вештине у припремању, реализацији и евалуацији васпитно-образовног рада у школи; Студенти су способни за примену педагошких знања и имају критички и стваралачки приступ у наставној пракси; Имају знање и развијене ставове о компетенцијама наставника и основу за даље педагошко-дидактичко и методичко образовање, истраживање и професионални развој.

Облици наставе:

Интерактивни, кооперативни облици рада, предавања, пројекат - истраживање образовно-васпитне праксе у школи, дебатни клуб.

Ваннаставне активности:

Истраживање васпитно-образовне праксе у школи.

Литература:

Основна литература:

  1. Хрестоматија педагошко-дидактичких текстова који се обнаваљају сходно појави вредних педагошких дела и резултата истраживања.
  2. Анђелковић, С., Крагуљац, Н. (2021). Практикум из педагогије са дидактиком - Студентски портфолио. Београд: Географски факултет, Универзитет у Београду. 

Помоћна литература:

  1. H. Gudjons: Педагогија - темељна знања. Загреб, Educa, 1994. (стр. 171-204)
  2. W. Glasser: Наставник у квалитетној школи. Загреб, Educa, 1999. (стр. 27-38, 79-84)
  3. C. Kyriacou: Темељна наставна умијећа. Загреб, Educa, 2001. (стр. 51-67)
  4. E. Terhart: Методе поучавања и учења. Загреб, Educa, 2001. (стр. 121-182)

Додатни материјал:

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

10 поена (2 часа недељно)

Програм рада:

  1. Васпитање као најшири педагошки процес и појам (карактеристике развоја васпитања, значај, чиниоци, концепције).
  2. Могућности и границе васпитања.
  3. Опште методе и средства васпитања.
  4. Циљ и задаци васпитања - конкретизација циљева и задатака васпитања према подручјима развоја и странама васпитања. Однос циљева - компетенција и исхода васпитања и образовања.
  5. Систем васпитања и образовања, организација васпитно-образовног рада у школи.
  6. Школа и њено окружење, васпитање у породици, васпитање у слободном времену, друштвене и слободне активности ученика васпитни значај средстава масовног комуницирања.
  7. Актери образовања и њихове улоге, полажај и улога, социјална и образовна интеракција у самој школи, отвореност школе према локалном и глобалном окружењу.
  8. Улоге наставника - (шта их одређује, карактер улоге наставника, улога наставника у настави, улоге наставника у односу на наставни програм, улога наставника у односу на облике и методе рада, улога наставника у односу на ученике - индивидуализација рада, улога наставника у односу на одељење као групу, улога наставника у сарадњи са ученичким родитељима - интегрисање развојних контекста, улога наставника у школи, рад у наставничком вечу и стручним активнима, учешће у социјално - културним програмима школе, рад у професионалним организацијама, стручно усавршавање и целоживотни професионални развој.
  9. Педагошка интеракција и комуникација: међузависност активности ученика и активности наставника, квантитативни аспекти педагошке комуникације, емоционална и социјална клима и атмосфера у разреду.
  10. Структура наставног процеса - наставни час, типологија, етапе, артикулација наставе, различити структурни модели.
  11. Планирање и припремање васпитно-образовног рада, курикуларни приступ у процесу планирања, и програмирања.
  12. Захтеви савременој настави: проблемско и контекстуално сазнавање, холистички приступ, конструкти школског учења (учење путем решавања проблема, кооперативно учење, искуствено учење, пројектни приступ, интегративно учење.
  13. Евалуација у настави - праћење, вредновање и оцењивање ученичкој напретка.
  14. Сарадња породице и школе.
  15. Инклузивно образовање.

Семинарски радови:

5 поена

Писмени испит:

60 поена

Пројекти:

25 поена

Напомене:

Истраживање васпитно образовне праксе у школи.