Šifra predmeta:
043P2
Naziv predmeta:
Pedagogija

Školska godina:

2024/2025.

Uslovi pohađanja:

042P2

ESPB:

2

Vrsta studija:

integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski program:

Nastava hemije: 2. godina, zimski semestar, obavezni, naučno-stručni predmet

Nastavnik:

dr Slađana D. Anđelković
redovni profesor, Geografski fakultet, Studentski trg 3/III, Beograd

Saradnici:

Fond časova:

Nedeljno: dva časa predavanja (2+0+0)

Ciljevi:

Pripremanje studenata, budućih profesora hemije za obrazovno-vaspitni rad u školi. Upoznavanje studenata sa osnovnim pedagoškim pojmovima i činiocima vaspitanja celovite ličnosti; omogućavanje kritičkog uvida u savremene koncepcije vaspitanja; sticanje znanja i veština o savremenim pedagoškim i didaktičkim modelima koji obuhvataju: definisanje ciljeva nastave, pedagoške strategije za realizaciju tih ciljeva, probleme komunikacije i metode evaluacije. Razvijanje stavova i interesovanja za produbljivanje pedagoško-didaktičkih znanja, i motivacije za bavljenje nastavničkim pozivom.

Ishod:

Posle završenog kursa studenti znaju, razumeju i primenjuju teorijska pedagoška i didaktička znanja i veštine u pripremanju, realizaciji i evaluaciji vaspitno-obrazovnog rada u školi; Studenti su sposobni za primenu pedagoških znanja i imaju kritički i stvaralački pristup u nastavnoj praksi; Imaju znanje i razvijene stavove o kompetencijama nastavnika i osnovu za dalje pedagoško-didaktičko i metodičko obrazovanje, istraživanje i profesionalni razvoj.

Oblici nastave:

Interaktivni, kooperativni oblici rada, predavanja, projekat - istraživanje obrazovno-vaspitne prakse u školi, debatni klub.

Vannastavne aktivnosti:

Istraživanje vaspitno-obrazovne prakse u školi.

Literatura:

Osnovna literatura:

  1. Hrestomatija pedagoško-didaktičkih tekstova koji se obnavaljaju shodno pojavi vrednih pedagoških dela i rezultata istraživanja.
  2. Anđelković, S., Kraguljac, N. (2021). Praktikum iz pedagogije sa didaktikom - Studentski portfolio. Beograd: Geografski fakultet, Univerzitet u Beogradu. 

Pomoćna literatura:

  1. H. Gudjons: Pedagogija - temeljna znanja. Zagreb, Educa, 1994. (str. 171-204)
  2. W. Glasser: Nastavnik u kvalitetnoj školi. Zagreb, Educa, 1999. (str. 27-38, 79-84)
  3. C. Kyriacou: Temeljna nastavna umijeća. Zagreb, Educa, 2001. (str. 51-67)
  4. E. Terhart: Metode poučavanja i učenja. Zagreb, Educa, 2001. (str. 121-182)

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

10 poena (2 časa nedeljno)

Program rada:

  1. Vaspitanje kao najširi pedagoški proces i pojam (karakteristike razvoja vaspitanja, značaj, činioci, koncepcije).
  2. Mogućnosti i granice vaspitanja.
  3. Opšte metode i sredstva vaspitanja.
  4. Cilj i zadaci vaspitanja - konkretizacija ciljeva i zadataka vaspitanja prema područjima razvoja i stranama vaspitanja. Odnos ciljeva - kompetencija i ishoda vaspitanja i obrazovanja.
  5. Sistem vaspitanja i obrazovanja, organizacija vaspitno-obrazovnog rada u školi.
  6. Škola i njeno okruženje, vaspitanje u porodici, vaspitanje u slobodnom vremenu, društvene i slobodne aktivnosti učenika vaspitni značaj sredstava masovnog komuniciranja.
  7. Akteri obrazovanja i njihove uloge, polažaj i uloga, socijalna i obrazovna interakcija u samoj školi, otvorenost škole prema lokalnom i globalnom okruženju.
  8. Uloge nastavnika - (šta ih određuje, karakter uloge nastavnika, uloga nastavnika u nastavi, uloge nastavnika u odnosu na nastavni program, uloga nastavnika u odnosu na oblike i metode rada, uloga nastavnika u odnosu na učenike - individualizacija rada, uloga nastavnika u odnosu na odeljenje kao grupu, uloga nastavnika u saradnji sa učeničkim roditeljima - integrisanje razvojnih konteksta, uloga nastavnika u školi, rad u nastavničkom veču i stručnim aktivnima, učešće u socijalno - kulturnim programima škole, rad u profesionalnim organizacijama, stručno usavršavanje i celoživotni profesionalni razvoj.
  9. Pedagoška interakcija i komunikacija: međuzavisnost aktivnosti učenika i aktivnosti nastavnika, kvantitativni aspekti pedagoške komunikacije, emocionalna i socijalna klima i atmosfera u razredu.
  10. Struktura nastavnog procesa - nastavni čas, tipologija, etape, artikulacija nastave, različiti strukturni modeli.
  11. Planiranje i pripremanje vaspitno-obrazovnog rada, kurikularni pristup u procesu planiranja, i programiranja.
  12. Zahtevi savremenoj nastavi: problemsko i kontekstualno saznavanje, holistički pristup, konstrukti školskog učenja (učenje putem rešavanja problema, kooperativno učenje, iskustveno učenje, projektni pristup, integrativno učenje.
  13. Evaluacija u nastavi - praćenje, vrednovanje i ocenjivanje učeničkoj napretka.
  14. Saradnja porodice i škole.
  15. Inkluzivno obrazovanje.

Seminarski radovi:

5 poena

Pismeni ispit:

60 poena

Projekti:

25 poena

Napomene:

Istraživanje vaspitno obrazovne prakse u školi.