Шифра предмета:
664P2
Назив предмета:
Истраживања у настави хемије

Школска година:

2024/2025.

Услови похађања:

601P2 + 602P2

ЕСПБ:

7

Врста студија:

интегрисане основне и мастер академске студије

Студијски програм:

Настава хемије: 5. година, летњи семестар, обавезни, стручно-апликативни предмет

Наставници:

др Драгица Д. Тривић
редовни професор, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

др Весна Д. Милановић Маштраповић
доцент, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

Сарадници:

Фонд часова:

Недељно: шест часова предавања + два часа теоријских вежби (6+2+0)

Циљеви:

Оспособити студенте - будуће наставнике хемије: 1. да идентификују инклузивна, културолошки одговорна и одржива истраживачка питања и формулишу хипотезе у области хемијског образовања, које препознају различите потребе ученика и промовишу правичне наставне праксе; 2. да овладају методологијом акционог истраживања, систематски истражују и решавају образовне изазове у настави и учењу хемије; 3. за рефлексивну праксу базирану на резултатима националних и међународних истраживања, критичко преиспитивање и усавршавање приступа подучавању на основу сопствених резултата истраживања, узимајући у обзир различите културне контексте и глобалне перспективе.

Исход:

Студенти – будући наставници хемије идентификују инклузивна, културолошки одговорна и одржива истраживачка питања и/или формулишу хипотезе о настави и учењу хемије, осмишљавају истраживачкe пројектe који се бави образовним изазовима у хемији, укључујући локалне и глобалне перспективе, примењују одговарајућe истраживачкe методологијe, укључујући акционо истраживање, развијају валидне и поуздане инструменте истраживања, као што су тестови, упитници, протоколи за интервјуе и посматрање, систематски прикупљају податке, статистички обрађују, анализирају и тумаче резултате ради извођења закључака и импликација за инклузивну и одрживу наставну праксу, критички преиспитују сопствену наставну праксу према резултатима истраживања ради њеног унапређивања, пишу детаљнe извештајe истраживања и саопштавају налазе и препоруке.

Облици наставе:

Предавања, теоријске вежбе.

Ваннаставне активности:

Домаћи задаци: 1. преглед литературе (национални и међународни извештаји и научни радови); 2. писање предлога пројекта и развој инструмената; 3. обрада резултата; 4. припремање извештаја о изведеном истраживању.

Литература:

Основна литература:

  1. M. G. Lodico, D. T. Spaulding and K. H. Voegtle: Methods in Educational Research: From Theory to Practice (second editon), Jossey-Bass, San Francisco, 2010.
  2. J. K. Gilbert, O. de Jong, R. Justi, D. F. Treagust, J. H. van Driel (editors): Chemical Education: Towards Research-based Practice, Kluwer academic publishers, London, 2002.

Помоћна литература:

  • Diane M. Bunce, Renée S. Cole (editors): Nuts and Bolts of Chemical Education Research, American Chemical Society, Washington, DC, 2007.

Додатни материјал:

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

5 поена (6 часова недељно)

Програм рада:

1. Утицај истраживања у области наставе и учења хемије на наставну праксу.

2. Типови истраживања у хемијском образовању.

3. Истраживачка питања и хипотезе.

4. Пројекат истраживања.

5. Квантитативна истраживања.

6. Инструменти у квантитативним истраживањима.

7. Квалитативна истраживања.

8. Протоколи за посматрање и интервјуе.

9. Презентације студентских пројеката.

10. Преглед истраживања у области хемијског образовања.

11. Статистичка обрада резултата.

12. Организација и анализа квалитативних података.

13. Подршка за припрему извештаја о изведеном истраживању.

14. Акциона истраживања.

15. Студентски извештаји о изведеном истраживању.

Теоријске вежбе:

10 поена (2 часа недељно)

Програм рада:

  1. Избор предмета истраживања у хемијском образовању.
  2. Формулисање истраживачких питања и хипотеза.
  3. Пројекат истраживања.
  4. Припрема тестова.
  5. Припрема упитника.
  6. Припрема протокола за посматрање и интервју.
  7. Унапређивање предлога пројекта.
  8. Реализација истраживања у школама.
  9. Реализација истраживања у школама.
  10. Статистичка обрада резултата.
  11. Организација и анализа квалитативних података.
  12. Припрема извештаја о изведеном истраживању.

Домаћи задаци:

10 поена

Писмени испит:

25 поена

Усмени испит:

25 поена

Пројекти:

25 поена