Šifra predmeta:
664P2
Naziv predmeta:
Istraživanja u nastavi hemije

Školska godina:

2024/2025.

Uslovi pohađanja:

601P2 + 602P2

ESPB:

7

Vrsta studija:

integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski program:

Nastava hemije: 5. godina, letnji semestar, obavezni, stručno-aplikativni predmet

Nastavnici:

dr Dragica D. Trivić
redovni profesor, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

dr Vesna D. Milanović Maštrapović
docent, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Saradnici:

Fond časova:

Nedeljno: šest časova predavanja + dva časa teorijskih vežbi (6+2+0)

Ciljevi:

Da se studenti osposobe da identifikuju istraživačka pitanja ili postave hipoteze u oblasti nastave i učenja hemije, čije istraživanje može unaprediti nastavnu praksu i omogućiti učenicima bolja postignuća, da ovladaju metodologijom akcionih istraživanja, da razviju spremnost za preispitivanje sopstvene prakse na osnovu dobijenih rezultata (refleksivni praktičar).

Ishod:

Studenti identifikuju istraživačka pitanja ili postavljaju hipoteze u oblasti nastave i učenja hemije, pišu projekat istraživanja, primenjuju odgovarajuću metodologiju, pripremaju instrumente (testove, upitnike, protokole za intervjue, protokole za posmatranje procesa nastave i učenja hemije), prikupljaju i statistički obrađuju razultate, izvode zaključke i implikacije za nastavnu praksu, preispituju sopstvenu praksu, i pišu izveštaj.

Oblici nastave:

Predavanja, teorijske vežbe.

Vannastavne aktivnosti:

Domaći zadaci, pisanje projekta.

Literatura:

Osnovna literatura:

  1. M. G. Lodico, D. T. Spaulding and K. H. Voegtle: Methods in Educational Research: From Theory to Practice (second editon), Jossey-Bass, San Francisco, 2010.
  2. J. K. Gilbert, O. de Jong, R. Justi, D. F. Treagust, J. H. van Driel (editors): Chemical Education: Towards Research-based Practice, Kluwer academic publishers, London, 2002.

Pomoćna literatura:

  • Diane M. Bunce, Renée S. Cole (editors): Nuts and Bolts of Chemical Education Research, American Chemical Society, Washington, DC, 2007.

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

5 poena (6 časova nedeljno)

Program rada:

1. Uticaj istraživanja u oblasti nastave i učenja hemije na nastavnu praksu.

2-3. Tipovi istraživanja u hemijskom obrazovanju.

4. Istraživačka pitanja i hipoteze.

5. Pregled istraživanja u oblasti hemijskog obrazovanja: predmeta, ciljeva, istraživačkih pitanja ili hipoteza, primenjene metodologije, dobijenih rezultata, zaključaka i implikacija za praksu.

6. Projekat istraživanja.

7. Kvantitativna istraživanja.

8. Instrumenti u kvantitativnim istraživanjima.

9-10. Statistička obrada rezultata.

11. Kvalitativna istraživanja.

12. Protokoli za posmatranje i intervjue.

13. Organizacija i analiza kvalitativnih podataka.

14. Akciona istraživanja.

15. Izveštaj o izvedenom istraživanju.

Teorijske vežbe:

10 poena (2 časa nedeljno)

Program rada:

  1. Izbor predmeta istraživanja u hemijskom obrazovanju.
  2. Formulisanje istraživačkih pitanja.
  3. Formulisanje hipoteza.
  4. Izbor metodologije istraživanja.
  5. Priprema testova.
  6. Priprema upitnika.
  7. Priprema protokola za posmatranje.
  8. Priprema protokola za intervju.
  9. Projekat istraživanja.
  10. Organizacija i analiza kvalitativnih podataka.
  11. Statistička obrada rezultata.
  12. Izveštaj o izvedenom istraživanju.

Domaći zadaci:

10 poena

Pismeni ispit:

25 poena

Usmeni ispit:

25 poena

Projekti:

25 poena