Шифра предмета:
632P2
Назив предмета:
Инклузивни приступ

Школска година:

2023/2024.

Услови похађања:

042P2 + 043P2

ЕСПБ:

9

Врста студија:

интегрисане основне и мастер академске студије

Студијски програм:

Настава хемије: 5. година, зимски семестар, изборни (E5BP2), научно-стручни предмет

Наставник:

др Слађана Д. Анђелковић
редовни професор, Географски факултет, Студентски трг 3/III, Београд

Сарадници:

Фонд часова:

Недељно: три часа предавања + четири часа теоријских вежби (3+4+0)

Циљеви:

Стицање знања о достигнућима и актуелним дешавањима у области инклузије у образовању; Стицање знања и развијање ставова о ученицима који имају потребу за додатном подршком у образовању и васпитању; Упознати студенте са начинима подстицања, праћења, развоја и мерења и вредновања напредовања ученика у току учења; Разумевање значаја улоге наставника у раду са различитим категоријама деце којима је потребна посебна подршка; Развијање осетљивости студената и вештине да препознају и одговоре на посебне социјалне, емоционалне и образовне потребе ученика у сфери комуникације и интеракције, потребе у области социоемоционалних функција и понашања као и потребе у области сазнајних способности учења; Стицање знања о планирању, реализацији и евалуацији наставе и примена тих знања кроз израду и примену индивидуалних програма рада; Упознати студенте са значајем сарадње наставника, родитеља, стручних сарадника и тимова за инклузију.

Исход:

Имају развијен одређени ниво знања и афирмативних ставова према ученицима којима је потребна посебна друштвена подршка; Знају, разумеју и примењују теоријска педагошка и дидактичка знања и вештине у припремању, реализацији и евалуацији индивидуалног образовног плана; Поседују знања о креирању подстицајне средине за учење, стратегијама и техникама рада у инклузивној настави; Знају, разумеју и примењују средства, методе и дидактички материјал у циљу оптималног укључивања детета и ученика у редован образовно-васпитни рад и његово осамостаљивање у вршњачком колективу; Разумеју значај сарадње са родитељима, знају стратегије и имају изграђене вештина рада са родитељима; Имају знање и развијене ставове о компетенцијама наставника у инклузивном образовању и основу за даље педагошко-дидактичко и методичко образовање, истраживање и професионални развој из ове области.

Облици наставе:

Интерактивни, кооперативни облици рада, предавања, пројекат - истраживање васпитно образовне праксе у школи, праксе, дебатни клуб.

Ваннаставне активности:

Литература:

Основна литература:

  1. Хрестоматија педагошко-дидактичких текстова који се обнаваљају сходно појави вредних педагошких дела и резултата истраживања.
  2. Студентски портфолио - практикум за истраживање инклузивне васпитно образовне праксе у школи.

Помоћна литература:

  1. М. Вујачић, Е. Лазаревић и Р. Ђевић: Инклузивно образовање: од законске регулативе до практичне реализације. Теме, 2015, 39, (1), 231-247.
  2. В. Спасеновић и Н. Матовић: Припремљеност наставника предметне и разредне наставе за рад с децом са сметњама у развоју. Настава и Васпитање, 2015, 64, (2), 207-222.
  3. С. Хрњица: Школа по мери детета, Приручник за рад са ученицима редовне школе ометеним у развоју. Институт за психологију Филозофског факултета у Београду, 2004.

Додатни материјал:

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

10 поена (3 часа недељно)

Програм рада:

  1. Ка квалитетном образовању за све - улога образовања у инклузивном друштву.
  2. Промена парадигме - ка социјалној кохезији, инклузији, инклузивном образовању.
  3. Основне теоријске поставке инклузивног образовања.
  4. Различите могућности и видови пружања додатне подршке ученицима у васпитном и образовном раду.
  5. Проблеми и перспективе у унапређивању и развијању инклузивног приступа образовању.
  6. Препознавање видова и карактеристика деце којима је потребна посебна васпитна и образовна подршка.
  7. Даровитост, образовање, инклузија.
  8. Наставник у инлузивној пракси.
  9. Израда педагошког профила, планирање мера индивидуализације и процес израде и примене ИОП-а.
  10. Планирање и писање ИОП-а (кораци, циљеви, принципи, структура, садржај).
  11. Примена и праћење (ИОП1, ИОП2, ИОП3).
  12. Наставне стратегије, начини педагошке комуникације и интеракције између актера васпитно-образовног процеса.
  13. Подстицање позитивних интерперсоналних односа и климе у разреду. Начини обезбеђивања социјалне партиципације деце којима је потребна подршка.
  14. Упаваљање одељењем, вредновање и измена ИОП-а.
  15. Сарадња наставника, родитеља, стручних сарадника и тимова за инклузију.

Теоријске вежбе:

5 поена (4 часа недељно)

Усмени испит:

60 поена

Пројекти:

25 поена

Напомене:

Истраживање васпитно-образовне праксе у школи.