Шифра предмета:
524S2
Назив предмета:
Природни ресурси

Школска година:

2024/2025.

Услови похађања:

Нема услова.

ЕСПБ:

12

Врста студија:

основне академске студије

Студијски програм:

Хемија животне средине: 4. година, зимски семестар, изборни (E13S2), научно-стручни предмет

Наставник:

др Илија Д. Брчески
редовни професор, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

Сарадник:

Слађана Д. Савић, мастер хемичар
асистент, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

Фонд часова:

Недељно: три часа предавања + пет часова лабораторијских вежби (3+0+5)

Циљеви:

Кроз предмет Природни ресурси студент би требало да савлада термине природних ресурса. Наиме, природни ресурси су основ за опстанак човека и непознавање начина приступа природним ресурсима као и њихово прекомерно искоришћавање сигурно ће довести до угрожавања опстанка људске врсте. Студенти треба да схвате основе рационалног приступа природним ресурсима и појмове одрживог развоја. Такође, циљ овог предмета је и упознавање са међународним конвенцијама у овој области, чије поштовање треба да омогући одржавање равнотеже и неисцрпљивање ресурса само од стране неколико генерација. На овом курсу студент ће:

  • научити основне појмове природних ресурса;
  • савладати појам одрживог развоја у односу на ресурсе;
  • научити приступ савременог света како да се природни ресурси чувају;
  • упознати међународне конвенције о очувању природних ресурса;
  • савладати методе за одредјивање најповољнијег начина коришћења ресурса.

Исход:

Сагледавање значаја природног ресурса. Обновљивост природних ресурса, односно упоређивање начина потрошње и начина обнављања. Штетност прекомерне потрошње и развој осећаја за штедњу природних ресурса.

Облици наставе:

Предавања, експерименталне и теоријске вежбе.

Ваннаставне активности:

Стручна ескурзија.

Литература:

Основна литература:

  1. McNeely, J. A.; Miller, K.; Mittermeier, R. A.; Reid, W. V.; Werner, T. B. Conserving the World’s Biological Diversity; IUCN, 1990.
  2. Pradinaud, C.; Northey, S.; Amor, B.; Bare, J.; Benini, L.; Berger, M.; Boulay, A.-M.; Junqua, G.; Lathuillière, M. J.; Margni, M.; Motoshita, M.; Niblick, B.; Payen, S.; Pfister, S.; Quinteiro, P.; Sonderegger, T.; Rosenbaum, R. K. Defining Freshwater as a Natural Resource: A Framework Linking Water Use to the Area of Protection Natural Resources. Int J Life Cycle Assess 2019, 24 (5), 960–974. https://doi.org/10.1007/s11367-018-1543-8.
  3. Matthew, R.; Brown, O.; Jensen, D. From Conflict to Peacebuilding: The Role of Natural Resources and the Environment; UNEP, 2009.
  4. Perman, R.; Ma, Y.; Common, M.; Maddison, D.; Mcgilvray, J. Natural Resource and Environmental Economics, 3rd edition.; Pearson: Harlow Munich, 2003.
  5. Sverdrup, H. U.; Ragnarsdóttir, K. V. Natural Resources in a Planetary Perspective; 2014; Vol. 3.
  6. Lynch, D. R. Sustainable Natural Resource Management: For Scientists and Engineers; Cambridge University Press: Cambridge, 2009. https://doi.org/10.1017/CBO9780511816222.
Литература ће бити обезбеђена у оквиру наставе.

Помоћна литература:

 

  1. Илија Брчески. Елементи ретких земаља, хемијске и екохемијске особине. Универзитет у Београду - Хемијски факултет, Досије студио, Београд,  2017. ISBN 978-86-6047-250-4.
  2. Roberto Schroeder; Luís Kluwe Aguiar; Richard Baines. Carbon Footprint in Meat Production and Supply Chains. JFSE 2012, 2 (11). https://doi.org/10.17265/2159-5828/2012.11.005.
  3. Radwan, H. Global Water Resources; 2010.
  4. Lederman, D.; Maloney, W. F. Natural Resources: Neither Curse nor Destiny; World Bank: Washington, DC, 2007. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-6545-8.
  5. Koistinen, L.; Pouta, E.; Heikkilä, J.; Forsman-Hugg, S.; Kotro, J.; Mäkelä, J.; Niva, M. The Impact of Fat Content, Production Methods and Carbon Footprint Information on Consumer Preferences for Minced Meat. Food Quality and Preference 2013, 29 (2), 126–136. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2013.03.007.
  6. Water for a Sustainable World; UNESCO, 2015.
  7. Tundisi, J. G. Water Resources in the Future: Problems and Solutions. Estudos Avançados 2008, 22 (63), 7–16.
  8. Pimentel, D.; Berger, B.; Filiberto, D.; Newton, M.; Wolfe, B.; Karabinakis, E.; Clark, S.; Poon, E.; Abbett, E.; Nandagopal, S. Water Resources: Agricultural and Environmental Issues. BioScience 2004, 54 (10), 909–918. https://doi.org/10.1641/0006-3568(2004)054[0909:WRAAEI]2.0.CO;2. 
  9. Подзаконска акта, правилници о заштићеним локалитетима.
Литература ће бити обезбеђена у оквиру наставе.

 

Додатни материјал:

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

10 поена (3 часа недељно)

Програм рада:

  • Појам ресурса. 
  • Дефинисање природних ресурса. 
  • Вода као ресурс. Потрошња водених ресурса. Угрожавање водених ресурса. 
  • Водни организми и искоришћавање мора. 
  • Шуме као ресурс. 
  • Рудно богатство као ресурс. Стратешке рудне сировине. Експлоатација рудних сировина. 
  • Природни енергетски ресурси. Нафта као природни ресурс. 
  • Основни појам биодиверзитета. Важност очувања генетичких ресурса. 
  • Важност очувања познатих природних заштитних механизама (озон, атмосферске равнотеже...).

Лабораторијске вежбе:

20 поена (5 часова недељно)

Програм рада:

  • Природни ресурси – основни појмови и класификација
  • Студија случаја – одређивање узрока загађења на основу последица 
  • Животни циклус – основни појмови и рад на примеру
  • Угљенични отисак – основни појмови и рад на примеру
  • Извори и евалуација научних информација
  • Писање и презентовање резултата о природним ресурсима
  • Начин репрезентативног узорковања неких природних ресурса
  • Специфичности узорковања у животној средини

Писмени испит:

35 поена

Усмени испит:

35 поена