Шифра предмета:
044P2
Назив предмета:
Социјална психологија образовања

Школска година:

2024/2025.

Услови похађања:

Нема услова.

ЕСПБ:

3

Врста студија:

интегрисане основне и мастер академске студије

Студијски програм:

Настава хемије: 2. година, зимски семестар, изборни (E12P2), теоријско-методолошки предмет

Наставник:

др Невена М. Буђевац
ванредни професор, Учитељски факултет, Краљице Наталије 43, Београд

Сарадници:

Фонд часова:

Недељно: један час предавања + два часа теоријских вежби (1+2+0)

Циљеви:

Оспособити студенте да разумеју природу и сложеност контекста у којем се учење и подучавање одвијају, као и основне принципе образовања оријентисаног на праведност, те да наставу конципирају у складу са тим.

Исход:

  • При анализи образовних процеса, адекватно користи основне социо-психолошке теорије и концепте.
  • Разуме како друштвено-политички контекст, социјалне и психолошке карактеристике одељења/школске заједнице утичу на учење и развој појединца и група ученика.
  • Анализира квалитет наставне праксе из угла прилика за учење различитих група ученика.
  • Критички разматра односе између образовних политика, курикулума, уџбеника и наставних пракси и њихове импликације на учење и развој ученика.

Облици наставе:

Предавања, рад у пару и малој групи, дискусије, искуствено учење, анализа студије случаја.

Ваннаставне активности:

Литература:

Основна литература:

  1. Е. Аронсон, Т. Вилсон, Р. Акерт: Социјална психологија, Београд: Mate, Београд, 2013.
  2. Б. Бернстајн: Класа и педагогије: видљиве и невидљиве, Реч: Часопис за књижевност и културу и друштвена питања, 82, (2012) 123-152.
  3. П. Бурдије, Ж. К. Пасерон: Репродукција у образовању, друштву и култури, Реч: Часопис за књижевност и културу и друштвена питања, 82, (2012) 67-122.
  4. В. Визек Видовић, М. Ријавец, В. Влаховић-Штетић, Д. Миљковић: Психологија образовања, Београд: Klett, Београд, 2014.
  5. Н. Хавелка: Увод у психологију међуљудских односа у образовању, Центар за примењену психологију, Београд, 2005.

Помоћна литература:

  1. М. Епл: Образовање на правом путу: тржишта, стандарди, бог и неједнакост, Фабрика књига, Београд, 2014.
  2. К. П. Лисман: Теорије необразованости: Заблуде друштва знања, Јасенски и Турк, Загреб, 2008.

Додатни материјал:

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

10 поена (1 час недељно)

Програм рада:

  • Образовне политике.
  • Наставник у ширем образовном и друштвено-политичком контексту.
  • Различитост, равноправност и праведност образовања.
  • Инклузивно образовање.
  • Друштвене групе у образовном окружењу.
  • Школа као агенс социјализације.
  • Однос ученик-наставник.
  • Уџбеник као културно-потпорно средство.
  • Социјална когниција и перцепција.
  • Самопоимање.
  • Ставови и промена ставова.
  • Kонформизам.
  • Групни процеси.
  • Стереотипи, предрасуде и дискриминација.
  • Управљање одељењем; инклузивно образовање.

Теоријске вежбе:

0 поена (2 часа недељно)

Семинарски радови:

30 поена

Писмени испит:

60 поена