Сарадници

Област истраживања

Истраживања обухватају методе наставе и учења хемије, примену информационо-комуникационих технологија (ИКТ) у настави хемије, развој креативног и критичког мишљења ученика, праћење и проверавање постигнућа ученика, стандарде ученичких постигнућа и наставног процеса, наставне програме хемије, уџбенике хемије, историју хемије, иницијално образовање и професионални развој наставника.

  • Методе наставе и учења хемије. У истраживањима су испитивани ефекти које на ученичка постигнућа има учење хемије кроз решавање проблема и учење путем открића, учење засновано на истраживању, кооперативно учење, когнитивно шегртовање, интердисциплинарна настава, учење хемије у различитим контекстима (историјски, савремени), с подстицањем креативног и критичког мишљења.
  • Примена информационо-комуникационих технологија (ИКТ) у настави хемије. Истраживања су обухватила испитивање ефеката посредовања дигиталних наставних садржаја за самостално усвајање хемијских појмова, испитивање приступа које омогућава примена информационо-комуникационих технологија, а који захтевају активности ученика различите од оних у традиционалној настави.
  • Праћење и проверавање постигнућа ученика. Истраживања у овој групи се односе на праћење напредовања ученика кроз формативно проверавање, дијагностиковање проблема ученика у резоновању и заблуда (мисконцепција) које их ометају у учењу хемијских појмова, као и развијање инструмената према циљевима истраживања и истраживачким питањима. Резултати ових истраживања су коришћени приликом дефинисања стандарда ученичких постигнућа и наставног процеса.
  • Наставни програми хемије и уџбеници. Истраживања су обухватила структурно-функционалну анализу савремених уџбеника хемије и уџбеника хемије из 19. века, као и наставних програма хемије у Србији и у различитим образовним системима широм света. Посебна пажња је посвећена питању којим структурним компонентама наставни програм подстиче и подржава истраживачки приступ у настави хемије и развој креативног мишљења ученика. Испитивани су и ставови наставника хемије у вези с наставним програмима.
  • Иницијално образовање наставника. Истраживања су обухватила испитивање ефеката различитих приступа на развој наставничких компетенција. У истраживањима је укључена и сарадња са студентима наставног смера са других факултета и испитивани су ефекти таквог рада на развој наставничких компетенција за планирање и реализацију наставе интердисциплинарним приступом.
  • Професионални развој наставника. Овом групом истраживања обухваћено је испитивање ставова наставника хемије да би се утврдило шта све представља препреку за успешну наставу и учење хемије, да би се идентификовале потребе наставника, као и испитали ефекти примењених приступа у оквиру програма професионалног развоја наставника на унапређивање наставничких компетенција.

Публикације

  1. V. D. Milanovic, D. D. Trivic, Arguments of 14-year-olds in the context of history of the development of organic chemistry, Science and Education, 29, 1 (2020) 43-74.
    https://doi.org/10.1007/s11191-019-00092-8   ISSN 0926-7220
  2. D. D. Trivic, M. Dzinović, V. D. Milanovic, Lj. Živković, Cooperation of the Pre-Service Chemistry and Geography Teachers on an Interdisciplinary Lesson Planning, Journal of Baltic Science Education, 18, 4 (2019) 620-633.
    https://doi.org/10.33225/jbse/19.18.620   ISSN 1648-3898 (Print), ISSN 2538-7138 (On-line)
  3. V. D. Milanovic, D. D. Trivic, The Historical or the Contemporary Context: Which of the Two Ensures a Deeper Understanding of Gas Properties?, Chemistry Education Research and Practice, 18, 4 (2017) 549-558.
    DOI: 10.1039/c7rp00027h   ISSN 1109-4028
  4. K. Putica, D. D. Trivic, Cognitive apprenticeship as a vehicle for enhancing the understanding and functionalization of organic chemistry knowledge, Chemistry Education Research and Practice, 17, 1 (2016) 172-196.
    DOI: 10.1039/c5rp00179j   ISSN 1109-4028
  5. V. Milanovic, D. Trivic, B. Tomasevic, Secondary-school chemistry textbooks in the 19th century, Journal of the Serbian Chemical Society, 80, 10 (2015) 1321-1338.
    DOI: 10.2298/JSC140926052M   ISSN 0352-5139
  6. B. Tomasevic, D. Trivic, Creativity in teaching chemistry: how much support does the curriculum provide?, Chemistry Education Research and Practice, 15, 2 (2014) 239-252.
    DOI: 10.1039/c3rp00116d   ISSN 1109-4028

Партнери

Сарадња је успостављена са различитим универзитетима и факултетима у Републици Србији, земљама у региону и Европи.

Пројекти

Пројекти подржани од стране Министарства науке / Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије
  • 1995-2000: "Историја хемије и настава хемије"
  • 2002-2005: "Развој програма хемије за основну школу и средње школе. Историја наставе хемије у Србији"
  • 2005-2006: "Развој стандарда за крај обавезног образовања"
  • 2006-2010: "Настава хемије и историја науке и наставе хемије у Србији"
  • 2011-2013: "Развијање образовних стандарда за крај основног, општег средњег и средњег стручног образовања"
  • 2011-2013: Пројекат "Друга шанса" - Развој система функционалног основног образовања одраслих у Србији (пројекат је подржала ЕУ)
  • 2012-2013: "Развијање образовних стандарда за крај основног образовања одраслих (IPA 2008)"
  • 2011-2019. (179048): "Теорија и пракса науке у друштву: мултидисциплинарне, образовне и међугенерацијске перспективе"
  • 2011.2019. (179034): "Од подстицања иницијативе, сарадње и стваралаштва у образовању до нових улога и идентитета у друштву"
  • 2019-2021: Пројекат државне матуре
Пројекат чији је носилац Образовни форум
  • 2003-2004: "Квалитет школских уџбеника и обезбеђивање квалитета" (израда стандарда квалитета уџбеника)
Међународни пројекти
  • 2006-2009: TEMPUS пројекат JEP 40053-200: "Science Teacher Education Revision and Upgrading"
  • 2010-2014: TEMPUS MASTS JP 511170-2010: "Master programme for Subject Teachers in Serbia"
  • 2012-2015: ERASMUS пројекат: "European Chemistry and Chemical Engineering Education Network 2", Reference number: 526259-LLP-1-2012-1-FR-ERASMUS-ENW