Šifra predmeta:
043P1
Naziv predmeta:
Pedagogija

Školska godina:

2019/2020.

Uslovi pohađanja:

042P1

ESPB:

4

Vrsta studija:

osnovne akademske studije, integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski programi:

Hemija: 2. godina, letnji semestar, izborni (E12H1), naučno-stručni predmet

Biohemija: 2. godina, letnji semestar, izborni (E12B1), naučno-stručni predmet

Nastava hemije: 2. godina, letnji semestar, obavezni, stručno-aplikativni predmet

Nastavnik:

dr Slađana D. Anđelković
redovni profesor, Geografski fakultet, Studentski trg 3/III, Beograd

Saradnici:

Fond časova:

Nedeljno: tri časa predavanja (3+0+0)

Ciljevi:

Pripremanje studenata, budućih profesora hemije za vaspitno-obrazovni rad u školama. Upoznavanje studenata sa savremenim didaktičkim modelima koji obuhvataju: definisanje ciljeva nastave, pedagoške strategije za realizaciju tih ciljeva, probleme komunikacije i metode evaluacije. Razvijanje stavova i interesovanja za produbljivanje pedagoško-didaktičkih znanja, interesovanja i motivacije za bavljenje nastavničkim pozivom.

Ishod:

Nakon uspešno završenog kursa studenti će posedovati: razvijene kompetencije za primenu teorijskih pedagoških i didaktičkih znanja u planiranju, realizaciji i evaluaciji vaspitno-obrazovnog rada; razvijenu sposobnost za kritički i stvaralački pristup u nastavnoj praksi; kvalitetnu osnovu za dalje pedagoško-didaktičko i metodičko obrazovanje, istraživanje i profesionalni razvoj.

Oblici nastave:

Interaktivni, kooperativni oblici rada, predavanja, projekat - istraživanje prakse, prezentacije.

Vannastavne aktivnosti:

Literatura:

Osnovna literatura:

  • Zbornik odabranih tekstova koji prati program i koji se svake godine obnavalja shodno pojavi vrednih pedagoških dela i rezultata istraživanja.
  • J. Đorđević, N. Trnavac: Pedagogija, Naučna knjiga, Beograd, 2010.

Pomoćna literatura:

  • H. Gudjons: Pedagogija - temeljna znanja. Zagreb, Educa, 1994. (str. 171-204)
  • W. Glasser: Nastavnik u kvalitetnoj školi. Zagreb, Educa, 1999. (str. 27-38, 79-84)
  • C. Kyriacou: Temeljna nastavna umijeća. Zagreb, Educa, 2001. (str. 51-67)
  • E. Terhart: Metode poučavanja i učenja. Zagreb, Educa, 2001. (str. 121-182)

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

10 poena (3 časa nedeljno)

Program rada:

  1. Vaspitanje kao najširi pedagoški proces i pojam, osnovne karakteristike razvoja vaspitanja i pedagogije.
  2. Mogućnosti i granice vaspitanja.
  3. Cilj i zadaci vaspitanja – konkretizacija ciljeva i zadataka vaspitanja prema područjima razvoja i stranama vaspitanja.
  4. Opšte metode i sredstva vaspitanja.
  5. Škola i školski sistem, razvoj, kritike, vrste škola, struktura vaspitno obrazovnih aktivnosti škole.
  6. Škola i njeno okruženje, vaspitanje u porodici, vaspitanje u slobodnom vremenu, društvene i slobodne aktivnosti učenika vaspitni značaj sredstava masovnog komuniciranja.
  7. Akteri obrazovanja i njihove uloge, poja polažaj i uloga, socijalna i obrazovna interakcija u samoj školi, otvorenost škole prema lokalnom i globalnom okruženju.
  8. Uloga nastavnika, šta je određuje, karakter uloge nastavnika, uloga nastavnika u nastavi, uloge nastavnika u odnosu na nastavni program, uloga nastavnika u odnosu na oblike i metode rada, uloga nastavnika u odnosu na učenike – individualizacija rada, uloga nastavnika u odnosu na odeljenje kao grupu, uloga nastavnika u saradnji sa učeničkim roditeljima – integrisanje razvojnih konteksta, uloga nastavnika u školi, rad u nastavničkom veču i stručnim aktivnima, učešće u socijalno - kulturnim programima škole, rad u profesionalnim organizacijama, stručno usavršavanje i celoživotni profesionalni razvoj.
  9. Uloga učenika, pedagoška interakcija: međuzavisnost aktivnosti učenika i aktivnosti nastavnika, kvantitativni aspekti pedagoške komunikacije, disciplina.
  10. Struktura nastavnog procesa.
  11. Nastavni čas, pojam, etape, tipologija, različiti strukturni modeli, artikulacija nastave, vrste nastave.
  12. Planiranje i pripremanje vaspitno-obrazovnog rada, kurikularni pristup u procesu planiranja, i programiranja.
  13. Zahtevi savremenoj nastavi: problemsko i kontekstualno saznavanje, holistički pristup, konstrukti školskog učenja (učenje putem rešavanja problema, kooperativno učenje, iskustveno učenje, projektni pristup, integrativno učenje, rad sa učenicima sa posebnim potrebama.
  14. Praćenje, vrednovanje i ocenjivanje učeničkoj napretka.
  15. Saradnja porodice i škole.
  16. Savremeni zahtevi pedagogije: interkulturalna pedagogija, ekološka pedagogija.

Seminarski radovi:

5 poena

Usmeni ispit:

70 poena

Projekti:

15 poena