Šifra predmeta:
1291P
Naziv predmeta:
Školski ogledi u nastavi hemije

Školska godina:

2012/2013.

Uslovi pohađanja:

1102A + 1202A + 1601P

ESPB:

8

Vrsta studija:

osnovne akademske studije

Studijski program:

Profesor hemije: 4. godina, zimski semestar, obavezni, stručno-aplikativni predmet

Nastavnik:

dr Ljiljana I. Došen Mićović

Saradnici:

Igor M. Matijašević, Profesor hemije

dr Biljana I. Tomašević
docent, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Fond časova:

Nedeljno: dva časa predavanja + šest časova laboratorijskih vežbi (2+0+6)

Ciljevi:

Izvođenje nastave hemije ne može biti kvalitetno bez izvođenja demonstracionih ogleda i laboratorijskih vežbi. Student će se upozna sa metodskim principima koji se koriste pri izboru, izvođenju i obradi ogleda za nastavu hemije u osnovnoj i srednjoj školi, sa stvarima kao što su sigurnost laboratorijskog rada, organizacija i način izgradnje školske laboratorije, korišćenje interneta i literature kao izvora školskih ogleda,korišćenje računara u školskoj laboratoriji. Takođe studenti će oformiti zbirku ogleda za korišćenje u budućem radu u školi.

Ishod:

Student stiče znanja koja mu omogućavaju da pravilno izabere, izvodi i koristi hemijske oglede pogodne za nastavu hemije u osnovnoj i srednjoj školi.

Oblici nastave:

Predavanja, eksperimetalne vežbe, seminarski rad.

Vannastavne aktivnosti:

Priprema dva seminarska rada sa problemskim situacijama u okviru vežbi.

Literatura:

  1. R. Halaši, M. Kesler: Metodika nastave hemije i demonstracioni ogledi, Naučna knjiga, Beograd, 1976.
  2. M. Sikirica: Metodika nastave kemije: priručnik za nastavnike kemije, Školska knjiga, Zagreb, 2003.

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

0 poena (2 časa nedeljno)

Program rada:

  1. Uvod u predmet. Pojam školskog ogleda. Pojam nastavne situacije.
  2. Izgled i sadržaj školske hemijske laboratorije.
  3. Mere sigurnosti rada u školskoj laboratoriji.
  4. Hemijske informacije. Literatura i internet.
  5. Demonstracija korišćenja softvera, hemijske biblioteke i informacionih mreža.
  6. Metode učenja putem ogleda.
  7. Vrste školskih ogleda.
  8. Demonstracioni ogledi.
  9. Individualne i grupne vežbe.
  10. Odabrani ogledi za pojedine nastavne teme prema nastavnim programima.
  11. STS (Sciene-Technology-Society / Nauka-Tehnologija-Društvo) pristup kroz oglede.
  12. Hemija svakodnevnog života kroz oglede o hrani.
  13. Kompjuterske simulacije fizičkihi i hemijskih promena na čestičnom nivou.
  14. Školski ogledi u proveri znanja.
  15. Konsultacije - priprema za izradu seminarskog rada.

Laboratorijske vežbe:

30 poena (6 časova nedeljno)

Program rada:

I. Opšta hemija: 1. Struktura supstance (individualni i eksperimentalni rad). 2. Disperzioni sistemi. Kiseline i baze. 3. Hemijske reakcije.

II. Neorganska hemija: 4. Elementi i njihova jedinjenja. Ogledi za neorgansku hemiju u II razredu gimnazije. 5. Problemske situacije za I i II razred (Individualno izlaganje i prikazivanje problemskih situacija).

III. Organska hemija: 6. Ugljovodonici. 7. Organska jedinjenja s kiseonikom.

IV. Biohemija: 8. Biološki važna jedinjenja u životnim namirnicama. 9. Biološki važna jedinjenja u životnim namirnicama. 10. Problemske situacije za III i IV razred.(Individualno izlaganje i prikazivanje problemskih situacija). 11. Nadoknada.

Seminarski radovi:

40 poena

Usmeni ispit:

30 poena