Šifra predmeta:
1043P
Naziv predmeta:
Pedagogija

Školska godina:

2012/2013.

Uslovi pohađanja:

1042P

ESPB:

4

Vrsta studija:

osnovne akademske studije

Studijski program:

Profesor hemije: 3. godina, zimski semestar, obavezni, stručno-aplikativni predmet

Nastavnik:

dr Slađana D. Anđelković
redovni profesor, Geografski fakultet, Studentski trg 3/III, Beograd

Saradnici:

Fond časova:

Nedeljno: tri časa predavanja (3+0+0)

Ciljevi:

Pripremanje studenata, budućih profesora hemije, za vaspitno-obrazovni rad u školama. Upoznavanje studenata sa savremenim didaktičkim modelima koji obuhvataju: definisanje ciljeva nastave, pedagoške strategije za realizaciju tih ciljeva, probleme komunikacije i metode evaluacije. Razvijanje stavova i interesovanja za produbljivanje pedagoško-didaktičkih znanja, interesovanja i motivacije za bavljenje nastavničkim pozivom.

Ishod:

Razvijene kompetencije za primenu teorijskih pedagoških i didaktičkih znanja u programiranju, realizaciji i evaluaciji vaspitno-obrazovnog rada; Sposonost za kritički i stvaralački pristup u didaktičkoj teoriji i nastavnoj praksi; Da studenti poseduju kvalitetnu osnovu za dalje pedagoško-didaktičko i metodičko obrazovanje, istraživanje i profesionalni razvoj.

Oblici nastave:

Predavanja.

Vannastavne aktivnosti:

Literatura:

Osnovna literatura:

  • Zbornik odabranih tekstova pod nazivom Pedagoška pitanja koji prati program i koji se svake godine obnavalja shodno pojavi vradnih pedagoških dela i rezultata istraživanja.
  • J. Đorđević, N. Trnavac (2010) Pedagogija Naučna knjiga, Beograd

Pomoćna literatura:

  • Gudjons, H. (1994) Pedagogija - temeljna znanja. Zagreb, Educa. (str. 171-204)
  • Glasser, W. (1999) Nastavnik u kvalitetnoj školi. Zagreb, Educa. (str. 27-38, 79-84)
  • Kyriacou, C. (2001) Temeljna nastavna umijeća. Zagreb, Educa. (51-67)
  • Terhart, E. (2001) Metode poučavanja i učenja. Zagreb, Educa. (str. 121-182)

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

10 poena (3 časa nedeljno)

Program rada:

Vaspitanje (smisao, značaj, činioci razvoja i vaspitanja celovite ličnosti, oblici, koncepcije, metode, sredstva); Naučno određenje pedagogije (pojam, osnovni pojmovi, epistemološke karakteristike, cilj i zadaci, pedagogija i druge nauke, naučni sistem pedagogije); Ciljevi, determinante i zadaci vaspitanja i obrazovanja; Savremeni zahtevi pedagogije (posmoderna i pedagogija, vaspitanje za održivi razvoj, interkulturalno vaspitanje, slobodno vreme, mediji i vaspitanje, inkluzija, reforme obrazovanja); Sistem vaspitanja i obrazovanja; Organizacija vaspitno-obrazovnog rada u školi; Saradnja škole, porodice i lokalne zajednice; Metodološka pitanja didaktike; Odlike procesa saznavanja; Nastava, učenje i proučavanje (specifičnost ove trijade, ciljevi, standardi i ishodi); Zahtevi savremenoj nastavi: problemsko i kontekstualno saznavanje, holistički pristup, razvoj kompetencija i refleksivnosti; Konstrukti školskog učenja (učenje putem rešavanja problema, kooperativno učenje, iskustveno učenje, projektni pristup, integrativno učenje; Planiranje i programiranje nastavnog rada; Teorije kurikuluma i nastavni program; Priprema za čas i organizacija rada na času; Vaspitno –obrazovna komunikacija; Vaspitno obrazovna klima; Uloge nastavnika; Obrazovna tehnologija; Evaluacija u školskom radu: vrednovanje i ocenjivanje učenika i evaluacija rada nastavnika; Disciplina i kažnjavanje: sloboda i obaveza, autoritet i autoritarnost; Formalno, neformalno i informalno obrazovanje; Pedagogija prema celoživotnom obrazovanju i društvu znanja.

Seminarski radovi:

10 poena

Napomene:

Prezentacija, prevod ili esej

Usmeni ispit:

60 poena

Projekti:

20 poena