Šifra predmeta:
239P2
Naziv predmeta:
Školski ogledi u nastavi hemije 2

Školska godina:

2024/2025.

Uslovi pohađanja:

102A2 + 201A2 + 202A2 + 601P2

ESPB:

8

Vrsta studija:

integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski program:

Nastava hemije: 4. godina, letnji semestar, obavezni, stručno-aplikativni predmet

Nastavnici:

dr Biljana I. Tomašević
docent, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

dr Filip J. Bihelović
vanredni profesor, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Saradnik:

Lidija R. Ralević, master profesor hemije
asistent, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Fond časova:

Nedeljno: tri časa predavanja + pet časova laboratorijskih vežbi (3+0+5)

Ciljevi:

Izvođenje nastave hemije ne može biti kvalitetno bez izvođenja demonstracionih ogleda i laboratorijskih vežbi. Student će na ovom kursu uživo videti oko 80 eksperimenata, koji mogu naći svoje mesto prilikom izučavanja hemije u trećem i četvrtom razredu gimnazije prirodno-matematičkog smera – gradivo obuhvata prevashodno organsku hemiju i biohemiju. Eksperimenti koji se izvode uglavnom su demonstracionog karaktera, ali većinom mogu biti modifikovani u individualne ili grupne.

Ishod:

Student stiče znanja koja mu omogućavaju da pravilno izabere, izvodi i koristi hemijske oglede pogodne za nastavu hemije u osnovnoj i srednjoj školi, prevashodno iz oblasti organske hemije i biohemije.

Oblici nastave:

Predavanja i eksperimetalne vežbe.

Vannastavne aktivnosti:

Literatura:

Osnovna literatura:

  • Bassam Z. Shakhashiri (1983), Chemical Demonstrations - A Handbook for Teachers of Chemistry, Volume 1, Madison, University of Wisconsin-Madison Press
  • Bassam Z. Shakhashiri (1985), Chemical Demonstrations - A Handbook for Teachers of Chemistry, Volume 2, Madison, University of Wisconsin-Madison Press
  • Bassam Z. Shakhashiri (1989), Chemical Demonstrations - A Handbook for Teachers of Chemistry, Volume 3, Madison, University of Wisconsin-Madison Press
  • Bassam Z. Shakhashiri (1992), Chemical Demonstrations - A Handbook for Teachers of Chemistry, Volume 4, Madison, University of Wisconsin-Madison Press
  • Bassam Z. Shakhashiri (2011), Chemical Demonstrations - A Handbook for Teachers of Chemistry, Volume 5, Madison, University of Wisconsin-Madison Press
  • Lee R. Summerlin and James L. Ealy, Jr. (1988), Chemical Demonstrations - A Sourcebook for Teachers, Volume 1 (2nd Edition), Washington, American Chemical Society.
  • Lee R. Summerlin, Christie L. Borgford and James L. Ealy, Jr. (1988), Chemical Demonstrations - A Sourcebook for Teachers, Volume 2 (2nd Edition), Washington, American Chemical Society.

Pomoćna literatura:

  • Mickey Sarquis and Jerry Sarquis (1995), Fun with Chemistry: a Guidebook of K-12 Activities from the Institute for Chemical Education, Volume 1 (2nd Edition), Madison, University of Wisconsin-Madison
  • Mickey Sarquis and Jerry Sarquis (1993), Fun with Chemistry: a Guidebook of K-12 Activities from the Institute for Chemical Education, Volume 1, Madison, University of Wisconsin-Madison

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

10 poena (3 časa nedeljno)

Program rada:

1. čas: Uvod u predmet, opšte napomene.
2. - 8. čas: Ogledi za Organsku hemiju i biohemiju
9. - 14. čas: Metodika školskih ogleda (učenje putem rešavanja problema, kroz otkrića i kroz istraživanja)

Laboratorijske vežbe:

20 poena (5 časova nedeljno)

Program rada:

  1. Elementi d-bloka (Cr, Mn, Fe, Co, Ni, Cu, Ag, Zn, Hg).
  2. Ugljovodonici (alkani, alkeni, alkini).
  3. Halogeni derivati ugljovodonika, aromatični ugljovodonici.
  4. Alkoholi, fenoli, etri.
  5. Aldehidi, ketoni, karboksilne kiseline i derivati karboksilnih kiselina.
  6. Polimeri, amini, nitro jedinjenja...
  7. Metode izolovanja i prečišćavanja.
  8. Ugljeni hidrati, lipidi.
  9. Proteini, nukleinske kiseline.

Usmeni ispit:

70 poena