Šifra predmeta:
1603P
Naziv predmeta:
Metodika nastave hemije 3

Školska godina:

2012/2013.

Uslovi pohađanja:

1601P

ESPB:

6

Vrsta studija:

osnovne akademske studije

Studijski program:

Profesor hemije: 4. godina, zimski semestar, obavezni, stručno-aplikativni predmet

Nastavnik:

dr Dragica D. Trivić
redovni profesor, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Saradnici:

dr Biljana I. Tomašević
docent, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Igor M. Matijašević, Profesor hemije

Fond časova:

Nedeljno: četiri časa predavanja + dva časa teorijskih vežbi (4+2+0)

Ciljevi:

Osposobljavanje za formulisanje ciljeva učenja pojedinih tema i nastavnih jedinica u okviru programa hemije, za planiranje časa - izabor odgovarajućih metoda nastave/učenja, nastavnih sredstava i ogleda za ostvarivanje ciljeva časa.

Ishod:

Osposobljenost za formulisanje ciljeva učenja pojedinih tema i nastavnih jedinica u okviru programa hemije, za planiranje časa - izabor odgovarajućih metoda nastave/učenja, nastavnih sredstava i ogleda za ostvarivanje ciljeva časa.

Oblici nastave:

Predavanja i teorijske vežbe.

Vannastavne aktivnosti:

Domaći zadaci. Pretraživanje različitih izvora radi prikupljanja podataka potrebnih za razmatranje tema na časovima nastave i vežbi, za pripremanje scenarija časa.

Literatura:

Osnovna literatura:

  1. Milan Sikirica: Metodika nastave hemije, Školska knjiga, Zagreb, 2003.
  2. Ivan Ivić, Ana Pešikan, Slobodanka Antić: Aktivno učenje 2, Institut za psihologiju, Beograd, 2001.
  3. Ana Pešikan, Ratko Jankov, Slobodanka Antić, Dragica Šišović, Vera Muždeka: Kako približiti deci prirodne nauke kroz aktivno učenje, Zbirka scenarija, Institut za psihologiju, Beograd, 2005.
  4. Rozalija Horvat, Radivoj Nikolajević: Metodika nastave hemije, EDUKA, Novi Sad, 1995.

Pomoćna literatura:

  1. Udžbenici za osnovnu i srednju školu
  2. Izabrani tekstovi iz časopisa: Journal of Chemical Education, Education in Chemistry, Journal of Science Education, Hemijski pregled, Nastava i vaspitanje

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

10 poena (4 časa nedeljno)

Program rada:

  1. Pedagoška interakcija: međuzavisnost aktivnosti učenika i aktivnosti nastavnika na časovima hemije. Aktivnosti učenika na različitim tipovima časova hemije.
  2. Metode nastave/učenja hemije (pregled).
  3. Metode usmenog izlaganja i razgovora / metode učenja.
  4. Metoda rada sa tekstom / metode učenja.
  5. Metoda demonstracije / metode učenja.
  6. Nastavna sredstva.
  7. Udžbenik. Kriterijumi za vrednovanje kvaliteta udžbenika.
  8. Metoda laboratorijskih i drugih praktičnih radova učenika / metode učenja.
  9. Edukativna radionica.
  10. Projekatska nastava.
  11. Ekskurzije u nastavi hemije.
  12. Pokazatelji učeničkih aktivnosti na časovima hemije.
  13. Planiranje časa - izrada scenarija za izvođenje časa.
  14. Analiza pisane pripreme (scenarija) časa.
  15. Planiranje nastavnog rada (godišnje planiranje, tematsko planiranje).

Teorijske vežbe:

10 poena (2 časa nedeljno)

Program rada:

  1. Uvodni termin.
  2. Definisanje ciljeva učenja hemije na različitim nivoima obrazovanja (osnovna škola, srednja škola).
  3. Definisanje ishoda učenja hemije prema postavljenim ciljevima.
  4. Definisanje ciljeva i ishoda učenja jedne nastavne teme (po izboru studenta).
  5. Izbor metoda nastave/učenja određenog sadržaja prema prethodno definisanim ciljevima koji se odnose na formiranje teorijskog znanja.
  6. Izbor metoda nastave/učenja određenog sadržaja prema prethodno definisanim ciljevima koji se odnose na formiranje praktičnih umenja.
  7. Kreiranje nastavnog sredstva.
  8. Osmišljavanje nastavnih situacija (aktivnosti učenika / zadataka za učenje izabranog sadržaja hemije).
  9. Osmišljavanje nastavnih situacija za formiranje pojmova kroz istraživački pristup.
  10. Pokazatelji aktivnosti u okviru osmišljenih nastavnih situacija.
  11. Izrada scenarija za realizaciju časa hemije.
  12. Kritička konstruktivna analiza scenarija časa.
  13. Kritička konstruktivna analiza scenarija časa.
  14. Kritička konstruktivna analiza scenarija časa.
  15. Planiranje rada u školi: izrada mesečnog i godišnjeg plana rada.

Domaći zadaci:

10 poena

Usmeni ispit:

70 poena