- Obrazovna i naučna delatnost
- Organizaciona i upravljačka struktura
- Zakon o visokom obrazovanju i propisi Fakulteta
- Istorija Fakulteta
- Zbirka velikana srpske hemije
- Repozitorijum Hemijskog fakulteta - Cherry
- Biblioteka
- Izdavačka delatnost HF
- Javne nabavke
- Kontakt informacije (uprava) i kako doći do nas
- Naučnoistraživački rad
Šifra predmeta: 1041P |
Naziv predmeta: Filozofija prirodnih nauka |
---|---|
Školska godina: |
2012/2013. |
Uslovi pohađanja: |
Nema uslova |
ESPB: |
4 |
Vrsta studija: |
osnovne akademske studije |
Studijski program: |
Profesor hemije: 4. godina, zimski semestar, izborni (1IP5P), naučno-stručni predmet |
Nastavnik: |
|
Saradnici: |
— |
Fond časova: |
Nedeljno: tri časa predavanja (3+0+0) |
Ciljevi: |
Cilj predmeta Filozofija prirodnih nauka je da studente uvede u kritičko promišljanje prirodnih nauka. Prirodne nauke su jedan od najznačajnijih faktora koji oblikuju savremeni svet i studenti koji se obučavaju da postanu stručnjaci u pojedinim naučnim disciplinama ne bi trebalo da nauci pristupaju nekritički (dogmatski), nego da imaju svest o mogućnostima i ograničenjima nauke kao racionalnog razumevanja prirode. Student bi u okviru ovog predmeta trebalo, pored ostalog, da nauči: da li se strogo može razlikovati nauka od pseudonauka (astrologije i slično) i drugih nenaučnih oblasti (filosofije, teologije itd.); da razumeva istoričnost nauke i rasta naučnog znanja; kako nauka može da koristi čulno neopažljive entitete (elektron, proton itd.) u svrhu objašnjavanja i predviđanja; šta je naučno objašnjenje i šta znači objasniti neku naučnu pojavu ili poces; šta su uzrok i zakon u prirodi; da razumeva osnovne ontološke koncepte kao pretpostavke prirodnih nauka (materija, prostor, vreme); da razume epistemološke pretpostavke uvođenja modela, analogija i idealizacija u nauku; metodološki status hipoteza i logičku strukturu naučnih teorija; mogućnost redukcije jednih nauka na druge (npr. hemije na fiziku) ili pak svođenja jednih teorija na druge; da razumeva moralnu stranu naučnog istraživanja (odnos prema naučnoj istini, pitanje plagiranja rezultata, podeđavanja mernih rezultata itd.) kao i primene naučnog znanja (upotreba i zloupotreba). |
Ishod: |
Kritičko promišljanje prirodnih nauka, sa svešću o mogućnostima i ograničenjima nauke kao racionalnog razumevanja prirode. |
Oblici nastave: |
Predavanja, seminarski rad. |
Vannastavne aktivnosti: |
— |
Literatura: |
Osnovna literatura:
Pomoćna literatura:
|
Dodatni materijal: |
— |
Nastavne obaveze i način ocenjivanja |
|
Predavanja: |
10 poena (3 časa nedeljno) Program rada:
|
Seminarski radovi: |
20 poena |
Usmeni ispit: |
70 poena |