Стандард 15: Квалитет докторских студијаКвалитет докторских студија се обезбеђује кроз унапређење научноистраживачког рада, односно уметничко истраживачког рада, осавремењавање садржаја студијских програма докторских студија и редовно праћење и проверу њихових циљева, постизање научних, односно уметничких способности студената докторских студија и овладавање специфичним академским и практичним вештинама потребним за будући развој њихове каријере. |
Хемијски факултет самовреднује акредитоване студијске програме докторских академских студија које Факултет реализује самостално. Докторске студије на Хемијском факултету Универзитета у Београду се остварују у оквиру следећих акредитованих студијских програма: Хемија и Биохемија. Докторске академске студије су први пут акредитоване 2008. године у складу са критеријумима Комисије за акредитацију и проверу квалитета. Од тада до последње, треће акредитације студијских програма од 23. 10. 2020. (Табела 15.1), нови стандарди за акредитацију студијских програма докторских студија у складу са критеријумима Националног акредитационог тела су такође у потпуности задовољени. За праћење и унапређење квалитета докторских студија превасходно су надлежне Комисија за мастер и докторске студије и Комисија за праћење и унапређење квалитета наставе (Табела 15.2 и Табела 15.3). Осим ових комисија, за квалитет докторских студија надлежни су и: Декан, Продекан за науку, шефови катедри и наставници Факултета. Хемијски факултет непрекидно проверава своју спремност за извођење докторских студија на основу показатеља који се односе на научноистраживачки рад ценећи број докторских дисертација одбрањених на Факултету за области хемије и биохемије, имајући у виду однос броја докторских дисертација према броју дипломираних студената и према броју наставника. У трогодишњем периоду (школска 2017/18, 2018/19. и 2019/20) на Хемијском факултету је одбрањено 70 докторских дисертација (Табела 6.5). Однос броја одбрањених докторских дисертација и броја дипломираних студената на Факултету износи 0,34, док однос укупног броја одбрањених докторских дисертација у овом трогодишњем периоду и укупног броја наставника износи 1,13. Оба прилога указују да Хемијски факултет није подлегао друштвеном тренду хиперпродукције доктора наука. Шта више, по једној одбрањеној докторској дисертацији у наведеном трогодишњем периоду просечно је публиковано 2,64 рада у часописима са СЦИ листе (Табела 6.5). Сви наставници у звањима доцента, ванредног или редовног професора до краја 2019. године били су ангажовани на најмање једном научноистраживачком пројекту (Табела 6.2). Са почетком институционалног финансирања науке у Републици Србији корелирало је повећано интересовање наставника Факултета за аплицирање за пројекте Фонда за науку, Иновационог фонда и међународне пројекте које је резултовало тиме да је чак скоро половина наставника и сарадника факултета (47%) ангажована на овим пројектима у последњих годину дана (Прилог 6.2). Такође, однос броја СЦИ-индексираних радова у каријери у односу на укупан број наставника на Факултету износи 57,73 (Прилог 6.3) док тај однос у претходном трогодишњем периоду износи 8,68. Хемијски факултет има интензивну научну сарадњу са бројним институцијама у земљи и иностранству (што се види из списка радова и коауторстава на тим радовима - Табела 6.4; заједничких пројеката - упоредна анализа Табела 6.1 и 6.2), као и 16 програма мултилатералне или билатералне сарадње, 29 Erasmus+ пројеката, 2 CEEPUS мреже и 7 COST (Табела 6.6). Сви приказани подаци доказију високу компетентност и спремност Хемијског факултета за извођење докторских студија. Хемијски факултет прати, анализира и унапређује постизање научних способности и академских и специфичних практичних вештина својих студената ценећи:
Хемијски факултет врши упис у сагласности са Правилником о докторским студијама Хемијског факултета (Прилог 15.1). Упис и рангирање кандидата спроводи Комисија за мастер и докторске студије (Табела 15.3). Политика уписа прати опште друштвене потребе и потребе развоја науке и образовања као и материјалне и научноистраживаче ресурсе, и расположивост савремене истраживачке опреме и лабораторијског простора намењеног студентима докторских студија. Студенти докторских студија могу да користе сву научноистраживачку опрему Факултета (Табела 11.2) као и простор како студентских, тако и истраживачких лабораторија (Табела 11.1). Хемијски факултет непрекидно прати и анализира напредовање студента узимајући у обзир напредак остварен у стицању знања и вештина неопходан за даљи развој каријере, и напредак у истраживању, и у том циљу унапређује и развија менторски систем као подршку студенту докторских студија. Сви наставници Факултета у звањима доцента, ванредног или редовног професора задовољавају услове у погледу броја радова у претходних 10 година које дефинишу стандарди за акредитацију, а већина наставника их многоструко и премашује. Ипак, три млађа наставника у звању доцента нису била ангажована у држању курсева на докторским студијама, те је однос броја ментора и наставника мањи од 1 и износи 0,98 (Табела 6.7). Однос укупног броја студената докторских студија и броја тренутно акредитованих ментора изнози 3,33 студента по ментору. Како акредитациони стандарди прописују да овај однос може да буде до 5, може се закључити да Хемијски факултет непрекидно подстиче научни напредак својих наставника - ментора у циљу стварања повољнијег истраживачког окружења за своје студенте. Континуиран научни развој наставника факултета детаљно је описан и документован у оквиру Стандарда 6. Хемијски факултет депонује докторске дисертације у јединствен репозиторијум који је трајно доступан јавности у оквиру Универзитетске библиотеке "Светозар Марковић", која је депозитна за докторске дисертације одбрањене на Универзитету у Београду, и која одржава Дигитални репозиторијум у којем се од 2012. похрањују докторати и у електронском облику. Списак свих одбрањених докторских дисертација од оснивања Хемијског факултета до данас доступан је на званичној Web страници Хемијског факултета (www.chem.bg.ac.rs/pz/phds.py). |
SWOT анализа |
|
Предности: | Компетентност наставника и ментора на докторским студијама. +++ Препознат квалитет доктора наука са дипломом Хемијског факултета, како у земљи, тако у иностранству. +++ Повезаност докторских студија, поготову у смислу израде докторске дисертације са научноистраживачким пројектима на Факултету. +++ Блиска сарадња ментора и доктораната. +++ Сарадња Факултета са већим бројем иностраних научних и образовних институција - могућности постдокторског усавршавања. +++ |
Слабости: | Недостатак као и дотрајалост савремене истраживачке и друге опреме за научноистраживачки рад, па самим тим и за извођење докторских студија. ++ Постојећи извори финансирања нису довољно мотивишући за младе истраживаче. ++ Непоуздана периодичност пројектног система запошљавања доктораната. +++ |
Могућности: | Набавка савремене истраживачке опреме. ++ Покретање нових пројеката, посебно међународних. +++ Интензивније укључивање младих истраживача на пројекте. +++ |
Опасности: | Ако се не отклоне, све наведене слабости постају опасности. ++ |
Процена испуњености Стандарда 15 и предлог корективних мера | |
На основу претходно изнетих чињеница, Стандард 15 је у потпуности испуњен на Хемијском факултету. |
Табеле:
Прилози:
|