Šifra predmeta:
634P2
Naziv predmeta:
Naučna pismenost

Školska godina:

2024/2025.

Uslovi pohađanja:

Nema uslova

ESPB:

8

Vrsta studija:

integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski program:

Nastava hemije: 3. godina, letnji semestar, izborni (E14P2), naučno-stručni predmet

Nastavnik:

dr Dragica D. Trivić
redovni profesor, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Saradnik:

Lidija R. Ralević, master profesor hemije
asistent, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Fond časova:

Nedeljno: četiri časa predavanja + dva časa teorijskih vežbi (4+2+0)

Ciljevi:

Da studenti razviju razumevanje šta je nominalna, funkcionalna, konceptualna i proceduralna, i multidimenzionalna naučna pismenost i da razviju kompetencije za razvijanje naučne pismenosti kroz nastavu hemije u osnovnoj i srednjim školama, kao jedne od ključnih kompetencija za celoživotno učenje.

Ishod:

Studenti planiraju nastavni proces koji omogućava i podržava razvoj naučne pismenosti učenika osnovne škole i srednjih škola, od identifikovanja istraživačkih pitanja do zaključivanja zasnovanog na naučnim dokazima, razumevanja okruženja, donošenja odluka i preduzimanja odgovarajućih aktivnosti.

Oblici nastave:

Predavanja, teorijske vežbe, projekat.

Vannastavne aktivnosti:

Domaći zadaci.

Literatura:

Osnovna literatura:

  1. C. Linder, L. Östman, D. A. Roberts, P. Wickman, G. Ericksen and A. MacKinnon (Eds.): Exploring the Landscape of Scientific Literacy, Routledge, New York, 2010.
  2. D. Hodson: Towards Scientific Literacy: A Teachers’ Guide to the History, Philosophy and Sociology of Science, Sense Publishers, Rotterdam, 2008.

Pomoćna literatura:

  1. S. Singh and S. Singh: What is scientific literacy: A review paper, International Journal of Academic Research and Development, 1(2), 2016, 15-20.
  2. Y. Shwartz, R. Ben-Zvi and A. Hofstein: Chemical Literacy: What Does This Mean to Scientists and School Teachers? Journal of Chemical Education, 83(10), 2006, 1557-1561.

Dodatni materijal:

http://www.oecd.org/pisa/

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

5 poena (4 časa nedeljno)

Program rada:

1. Različite definicije naučne pismenosti.

2. Naučna pismenost kao ključna kompetencija mladih.

3. Naučna pismenost - značaj za aktivan i odgovoran život u savremenom društvu.

4. Naučna pismenost - značaj za profesionalne delatnosti.

5-6. Različiti konteksti za razvoj naučne pismenosti.

7-8. Znanje nauke i znanje o nauci.

9-10. Razvijanje kompetencija za identifikovanje naučnih pitanja, naučno objašnjavanje pojava, korišćenje naučnih dokaza.

11-12. Aktivnosti kojima se podstiče kod učenika interesovanje za nauku.

13-14. Ispitivanje naučne pismenosti kod učenika.

15. Rezultati istraživanja naučne pismenosti mladih i implikacije za nastavnu praksu.

Teorijske vežbe:

10 poena (2 časa nedeljno)

Program rada:

  1. Razvoj pojma naučna pismenost - pregled obrazovnih dokumenata.
  2. Naučno znanje kao deo naučne pismenosti.
  3. Priroda nauke kao deo naučne pismenosti.
  4. Različiti aspekati prirode nauke.
  5. Stavovi nastavnika i učenika o nauci i prirodi nauke.
  6. Hemijska pismenost kao deo naučne pismenosti.
  7. Identifikovanje sadržaja hemije relevantnih za pojedinca, društvo i određene profesije - korak ka razvijanju funkcionalne naučne pismenosti.
  8. Konteksti za razvijanje naučnog/hemijskog znanja.
  9. Konteksti za razvijanje razumevanja prirode nauke.
  10. Razvijanje veština argumentovanja na časovima hemije.
  11. Provereavanje naučne/hemijske pismenosti učenika.
  12. Aktivnosti za promociju nauke među mladima na nivou škole.

Domaći zadaci:

15 poena

Pismeni ispit:

30 poena

Usmeni ispit:

10 poena

Projekti:

30 poena

Napomene:

Različiti konteksti u nastavi hemije kao podrška razvoju naučne pismenosti.