Šifra predmeta:
045P2
Naziv predmeta:
Motivacija u procesu učenja

Školska godina:

2024/2025.

Uslovi pohađanja:

Nema uslova

ESPB:

3

Vrsta studija:

integrisane osnovne i master akademske studije

Studijski program:

Nastava hemije: 2. godina, zimski semestar, izborni (E12P2), teorijsko-metodološki predmet

Nastavnik:

dr Nevena M. Buđevac
vanredni profesor, Učiteljski fakultet, Kraljice Natalije 43, Beograd

Saradnici:

Fond časova:

Nedeljno: jedan čas predavanja + dva časa teorijskih vežbi (1+2+0)

Ciljevi:

Osposobiti studente za razumevanje različitih modela objašnjenja motivacije za učenje i primenu strategija za prepoznavanje i praćenje učeničke motivacione orijentacije, strategija za motivisanje učenika za rad i učenje hemije, razvijanje intrinzičke motivacije, kao i korišćenje ekstrinzičkih pobuđivača postojećih i stvaranje i razvijanje novih interesovanja za hemiju.

Ishod:

Nakon završetka kursa studenti će razumeti učeničke motivacione orijentacije, biti osposobljeni da identifikuju i prate indikatore učeničke motivisanosti i da primenjuju strategije za optimizaciju učeničkih motivacionih orijentacija.

Oblici nastave:

Predavanja i teorijske vežbe.

Vannastavne aktivnosti:

Domaći zadaci i seminarski rad.

Literatura:

Osnovna literatura:

  • Džere Brofi: Kako motivisati učenike da uče, Clio, Beograd, 2015.

Pomoćna literatura:

  • Bolte, C., Streller, S., Hofstein, A. (2013): How to Motivate Students and Raise Their Interest in Chemistry Education. In: Eilks, I., Hofstein, A. (eds) Teaching Chemistry - A Studybook. SensePublishers, Rotterdam. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-140-5_3
  • Glynn, S. M., Taasoobshirazi, G., Brickman P., (2007): Nonscience majors learning science: a theoretical model of motivation. J. Res. Sci. Teach., 44(8), 1088-1107.
  • Glynn, S. M., Taasoobshirazi, G., Brickman, P., (2009): Science motivation questionnaire: construct validation with nonscience majors. J. Res. Sci. Teach., 46(2), 127-146.
  • Glynn S. M., Brickman P., Armstrong N., Taasoobshirazi G., (2011): Science motivation questionnaire II: Validation with science majors and nonscience majors. J. Res. Sci. Teach., 48(10), 1159-1176.
  • Komperda, R., Hosbein, K. N., Phillips, M. M., Barbera, J. (2020): Investigation of evidence for the internal structure of a modified science motivation questionnaire II (mSMQ II): a failed attempt to improve instrument functioning across course, subject, and wording variants. Chem. Educ. Res. Pract., 21, 893-907. https://doi.org/10.1039/D0RP00029A
  • Ardura, D., Zamora, Á., Pérez-Bitrián, A. (2021): The role of motivation on secondary school students' causal attributions to choose or abandon chemistry. Chem. Educ. Res. Pract., 22, 43-61. https://doi.org/10.1039/D0RP00168F
  • Trebješanin, B. (2009): Motivacija za učenje - teorije, principi, primena. Beograd: Učiteljski fakultet, Univerzitet u Beogradu.

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

5 poena (1 čas nedeljno)

Program rada:

Motivacija za učenje u odnosu na druge oblike motivacije. Motivacija u kontekstu učionice. Stanovišta (teorije) o motivaciji za učenje. Učenička motivacija za učenje kao cilj nastavnika i kao komponenta uspostavljenih akcionih šema. Podsticanje i socijalizacija motivacije za učenje. Pedagoška interakcija i komunikcija kao instrument motivacione uloge nastavnika. Uspostavljanje zajednice za učenje u privlačnoj učionici za učenike. Podržavanje samopuzdanja učenika (program nastave i učenja fokusiran na napredovanje i uspeh učenika, osposobljavanje učenika za praćenje i procenu sopstvenog napretka i prepoznavanje povezanosti truda i ishoda). Ponovno uspostavljanje samopouzdanja i volje za učenjem kod obeshrabrenih učenika. Intrizička motivacija: zadovoljavanje potrebe učenika za autonomijom, kompetentnošću i povezanošću. Obezbeđivanje spoljašnjih/ekstrinzičkih pobuđivača. Socijalizovanje nezainteresovanih ili otuđenih učenika.

Teorijske vežbe:

10 poena (2 časa nedeljno)

Program rada:

  1. Uspostavljanje zajednice za učenje - socijalni kontekst za uspešnu primenu motivacionih strategija: upravljanje odeljenjem.
  2. Uspostavljanje zajednice za učenje - socijalni kontekst za uspešnu primenu motivacionih strategija: program nastave i učenja, ciljevi, velike ideje i aktivnosti.
  3. Uspostavljanje zajednice za učenje - socijalni kontekst za uspešnu primenu motivacionih strategija: odnos/komunikacija nastavnik-učenik.
  4. Podržavanje razvoja samopouzdanja učenika (podrška učenicima u postavljanju sopstvenih ciljeva, procenjivanje i povratne informacije, smanjivanje učeničke anksioznosti u vezi s procenjivanjem).
  5. Podržavanje motivacije kod učenika sa slabim postignućima ("sindrom neuspeha").
  6. Autonomija učenika, kompetentnost i motivacija.
  7. Prilagođavanje aktivnosti interesovanjima učenika.
  8. Strategije nagrađivanja/pohvaljivanja učenika.
  9. Podsticanje učeničke motivacije za učenje u konkretnim situacijama.
  10. Integricanje motivacionih ciljeva u planiranje nastave i učenja.

Seminarski radovi:

20 poena

Domaći zadaci:

5 poena

Usmeni ispit:

60 poena