Студијски програм: Биохемија
Врста и ниво студија: основне академске студије
Назив предмета: Огледи у настави биохемије Шифра: 435B1
Наставник: др Милан Р. Николић
Статус предмета: изборни
Број ЕСПБ: 6
Услов: 402B1 + 411B1 + 202B1

Циљ предмета:

Циљ курса је да студенти разумеју значај и сагледају место огледа у настави биохемије, да усвоје методске принципе који се користе при избору, извођењу и обради огледа за наставу биохемије у основној и средњој школи, да користе различите изворе за припрему огледа, да изводе огледе за одређене наставне јединице, да користе рачунаре у школској лабораторији и да саставе збирку огледа коју ће користити у свом будућем раду у школи.

Исход предмета:

Студент стиче знања која му омогућавају да правилно изабере, изводи и примењује огледе погодне за наставу биохемије у средњој школи.

Садржај предмета:

Теоријска настава

  1. Уводно предавање.
  2. Оглед као наставно средство. Улога огледа у настави хемије и биохемије.
  3. Демонстрациони огледи у настави биохемије.
  4. Огледи за индивидуални и групни рад ученика.
  5. Проблемске ситуације у настави биохемије.
  6. Учење биохемије уз помоћ огледа. Припрема упутстава за више и мање вођене огледе.
  7. Огледи у провери знања из биохемије.
  8. Биолошки важна једињења у намирницама (угљени хидрати, липиди).
  9. Биолошки важна једињења у намирницама (аминокиселине, протеини).
  10. Витамини.
  11. Адитиви у храни (представници група, адитиви са више функција у намирници) - огледи погодни за обнављање, систематизацију и проверу знања различитих садржаја из хемије на различитим годинама учења.
  12. Како раде ензими? Фактори који утичу на активност ензима. Од демонстрационих огледа до проблемских ситуација.
  13. Метаболизам угљених хидрата. Гликолиза. Ферментација.
  14. Компјутери у настави биохемије.
  15. Одбрана семинарских радова.

Практична настава

  1. Биолошки важна једињења у намирницама (угљени хидрати, липиди).
  2. Биолошки важна једињења у намирницама (аминокиселине, протеини).
  3. Витамини.
  4. Адитиви у храни (представници група, адитиви са више функција у намирници).
  5. Како раде ензими? Фактори који утичу на активност ензима. Од демонстрационих огледа до проблемских ситуација.
  6. Метаболизам угљених хидрата. Гликолиза. Ферментација.
  7. Компјутери у настави биохемије.

Литература:

  • М. Сикирица: Методика наставе кемије: приручник за наставнике кемије, Школска књига, Загреб, 2003.
  • Љуба Мандић: ППТ презентација предавања
  • Herve This: Molecular Gastronomy: Exploring the Science of Flavor, Kitchen Mysteries: Revealing the Science of Cooking, Cooking: The Quintessential Art, and Building a Meal: From Molecular Gastronomy to Culinary Constructivism
  • Hervé This: Casseroles & éprouvettes, Belin Pour la Science - Bibliotheque Scientifique, 2002.
  • Vicki Cobb: Science Experiments You Can Eat
Број часова активне наставе (недељно): Предавања: 4 Теоријске вежбе: 0 ДОН (лаб. вежбе): 2 Студ. истраж. рад: 0

Методе извођења наставе:

Предавања, лабораторијске вежбе, семинарски рад.

Оцена знања (укупно 100 поена)
Предиспитне обавезе Поена Завршни испит Поена
Предавања: 10 Усмени испит: 50
Лабораторијске вежбе: 30    
Семинарски радови: 10