Стандард 11: Квалитет простора и опремеКвалитет простора и опреме се обезбеђује кроз њихов адекватан обим и структуру. |
Хемијски факултет располаже са око 12.400 m2 бруто, односно 11.404,53 m2 нето пословног простора. Од тога се 11.173 m2 налази на адреси Студентски трг 12-16, Београд, док је 231,5 m2 лоцирано у Цара Душана 13. Како је укупан акредитовани број студената на свим студијским програмима је 1085 и узимајући у обзир специфичности студирања хемије, рада са опасним, запаљивим, токсичним и другим опасним супстанцама, неопходан простор по студенту (10,51 m2) је знатно већи него код других институција. Факултет располаже простором за стручне службе, простором за студентски парламент и друге студентске потребе, поседује библиотеку (одвојене делове за наставнике и студенте) са 80 места и укупне површине 261,85 m2, 5 учионица (укупне површине 202,82 m2 са укупно 164 места), 2 амфитеатра (укупне површине 458 m2 са 391 места), салом за седнице / слушаоницом (88 места, 102,5 m2), две рачунарске лабораторије (укупно 25 места, 73,76 m2), магацин хемикалија и стакла, 2 шалтера за издавање анализа, собом за отрове, 2 водоник-сулфидне собе, 2 собе за мерење, 30 специјализованih лабораторију за студентске вежбе (укупне површине 2225,48 m2 и тотално 412 места), 79 истраживачких лабораторија за смештај опреме, апарата и рад наставног и истраживачког особља (укупне површине 2793,24 m2) и 42 кабинета за наставнике. Укупна површина простора за извођење наставе (искључујући истраживачке лабораторије, наставничке кабинете и остали простор) износи 3379,38 m2 и обухвата 1218 места. Узимајући у обзир акредитовани број студената на свим нивоима свих студијских програма (1085), просторни капацитети за извођење наставе су адекватни и у складу са акредитационим нормативима. Студентске лабораторије су опремљене у складу са прописима заштите и уско су специјализоване за одређени тип вежби. Факултет поседује и Збирку великана српске хемије са вредним музејским експонатима. Учионице и амфитеатри су опремљене пројекторима и пропратном опремом, што обезбеђује квалитетно извођење теоријске наставе. Распоред простора је приказан у Табели 11.1. Лабораторије за експерименталне вежбе студената су опремљене хемикалијама и прибором неопходним за извођење одговарајућих курсева. Поред тога, у лабораторији се налази и ситна опрема која се свакодневно користи. Крупнија опрема као и капитална опрема распоређена је у посебним просторијама, које су такође отворене за студенте. У оквиру основних студија опрема је доступна студентима под надзором асистената и користи се према утврђеном плану и програму вежби. На овој опреми студенти немају могућност самосталног рада. Међутим, током виших година студија, а пре свега мастер и докторских студија, студенти имају могућност да самостално раде на савременој капиталној опреми уз одговарајућу обуку и надзор. Без обзира на хроничне финансијске проблеме, расположиви простор, хемикалије и опрема не би требало да представљају ограничавајући фактор студирања на Хемијском факултету. Међутим, на основу анкетирања студената по питању опремљености Хемијског факултета изведеног током 2021. године, скоро идентичним просечним оценама је оцењена опремљеност амфитеатара и учионица за извођење теоријске наставе (3,30) и опремљеност студентских лабораторија за рад на експерименталним вежбама (3,29), док је просечна оцена опремљености Хемијског факултета наставним и техничким средствима 3,17 (Прилог 3.3.4Б - Извештај о резултатима анкете за студенте Универзитета у Београду - Хемијског факултета о условима студирања на Хемијском факултету). Такође, студенти оценом већом од 4 оцењују рад Библиотеке, укључујући услове за учење, особље, библиотечки фонд, али да је умерено често користе (просечне оцене између 2,5 и 3,0). Унутрашњи изглед зграде Факултета оцењен је просечном оценом 2,30, а спољашњи изглед просечном оценом 2,63. За разлику од студената висок проценат наставника и сарадника (Прилог 3.3.3Б - Извештај о резултатима анкете за наставнике и сараднике Универзитета у Београду - Хемијског факултета) сматра простор и опрему у потпуности или углавном одговарајућом за одржавање предавања (87,8%) и испита (91,9%). Проценат наставника и сарадника који сматрају да су простор и опрема у потпуности или углавном одговарајући за одржавање практичне наставе и прилагођени броју студената у групама је 78,4%. Такође преко 90% наставника и сарадника је током анкетирања оценило рад Библиотеке као одличан или врло добар (94,6%). Исти проценат наставника и сарадника (94,6%) сматра да је Библиотека у потпуности или углавном опремљена потребним бројем библиотечких јединица за рад у области наставе, док нешто нижи проценат наставника у овим категоријама оцењује опремљеност Библиотеке за рад у области научноистраживачког рада (87,8%). Хемијски факултет кроз рад Комисије за обезбеђење и унапређење квалитета и Комисије за самовредновање континуирано прати и усклађује своје просторне капацитете и опрему са потребама наставног процеса и бројем студената. У односу на претходни процес самовредновања нема значајнијих измена у просторним капацитетима и опреми. Наставни и научни кадар, те студенти имају неометан приступ информационим технологијама и различитим врстама информација у електронском облику, како би их користили у научно-образовне сврхе. Хемијски факултет поседује око 380 фиксних рачунара и 50 мобилних компјутера повезаних у сопствену мрежу (ХемНет), као и преко 400 корисничких налога. Поред тога, рачунари су повезани на Академску мрежу Србије (АМРЕС), преко које сви запослени и студенти могу да приступе КОБСОН-у, индексиним базама и научним часописима. Такође, Хемијски факултет учествује у међународном сервису за бежични приступ Интернету eduRoam, у оквиру кога је у самој згради постављено 20 уређаја (access point) за бежични приступ Интернету. Упркос томе, анкетирани студенти су оценили покривеност простора Факултета бежичним сигналом академске мреже просечном оценом 2,57. Да су студентске лабораторије опремљене рачунарским ресурсима оцењено је просечном оценом 2,63, а тврдња да је рачунарска учионица доступна студентима оцењена је просечном оценом 3,14 иако су оценили да се иста адекватно користи оценом 3,42. Генерална тврдња да је рачунарска опрема доступна студентима оцењена је са 3,03 (Прилог 3.3.4Б - Извештај о резултатима анкете за студенте Универзитета у Београду - Хемијског факултета о условима студирања на Хемијском факултету). За разлику од студената изнад 90% наставника и сарадника сматра да доступне базе података и интернет сервиси на Факултету у потпуности или углавном одговарају потребама наставника и сарадника (94,6%), као и да сајт Факултета пружа потребне податке и информације (93,2%) (Прилог 3.3.3Б - Извештај о резултатима анкете за наставнике и сараднике Универзитета у Београду - Хемијског факултета). Фотокопирање, штампање, скенирање, нарезивање CD и DVD материјала, те приступ рачунарима и другим услугама рачунарског центра, омогућено је у склопу више просторија Хемијског факултета. тј. рачунарске лабораторије, скриптарнице и библиотеке. |
SWOT анализа |
|
Предности: | У складу са бројем студената, Факултет располаже довољним просторним капацитетима за обављање наставно-истраживачке делатности. +++ Факултет поседује солидну техничку, лабораторијску и другу опрема за потребе наставног процеса. +++ Запосленима и студентима је обезбеђен стални приступ различитим информационим технологијама и информацијама у електронском облику у сврхе образовно-истраживачког процеса. ++ Солидна покривеност простора Факултета бежичним сигналом АМРЕС-а, као и доступност АМРЕС-а у оквиру савремене рачунарске учионице те на ограниченом броју рачунара у библиотеци. ++ |
Слабости: | Због величине простора постоји недовољна енергетска ефикасност зграде Факултета која истовремено захтева и већа средства за инвестиционо и текуће одржавање, грејање и друго. +++ Дотрајалост дела постојеће истраживачке и друге опреме. ++ Мања рачунарска учионица поседује само пет места за рад и отворена је само шест часова дневно. Већа рачунарска учионица поседује 20 рачунара, али су они доступни само у време извођења наставе. ++ Значајна разлика у перцепцији просторних капацитета и опремљености Факултета од стране студената са једне стране и наставног особља и сарадника са друге +++ |
Могућности: | Идентификација појединачних разлога незадовољства студената опремом и просторним капацитетима. +++ Додатно улагање сопствених средстава у отклањању слабости кроз проширење научноистраживачких и стручних услуга. +++ Повећање ефикасности искоришћења савременије опремљених лабораторија. +++ Подстицање акција донирања наставних средстава реномираних фирми академским институцијама. ++ Преуређење и преусмеравање постојећих неискоришћених капацитета у циљу повећања могућности коришћења рачунарске опреме. +++ |
Опасности: | Ако се не отклоне, све наведене слабости постају опасности. +++ |
Процена испуњености Стандарда 11 и предлог корективних мера | |
На основу свега изложеног може се закључити да Хемијски факултет испуњава Стандард 11. Предлог мера за унапређење квалитета: Потребно је идентификовати разлоге због којих студенти негативно перципирају опремљеност факултета, информационе ресурсе и просторне капацитете. Радити на решавању проблема енергетске ефикасности зграде. Повећати доступност рачунарских ресурса студентима. Иако је ангажовање Факултета у међународним и домаћим пројектима за унапређење образовања и наставе значајно веће у односу на претходни период, и даље је могуће његово повећање и подстицање акција донирања наставних средстава реномираних фирми академским институцијама. |