Стандард 8: Квалитет студената

Квалитет студената се обезбеђује селекцијом студената на унапред прописан и јаван начин, оцењивањем студената током рада у настави, перманентним праћењем и проверавањем резултата оцењивања и пролазности студената и предузимањем одговарајућих мера у случају пропуста.

Хемијски факултет обезбеђује потенцијалним и уписаним студентима све релевантне информације и податке који су повезани са њиховим студијама на Web страници факултета, као и кроз информатор који је доступан у скриптарници Хемијског факултета. На оба места се могу пронаћи сви подаци који детаљно објашњавају услове уписа, као и задаци и решења задатака са претходних пријемних испита. Потенцијалним студентима је омогућено и да се електронски пријаве, а неопходна документа доставе поштанском пошиљком. Уписани студенти на свечаном дочеку добијају и штампану верзију информатора са најбитнијим информацијама које су им потребне за успешно савлађивање свих ситуација на које могу наићи као студенти Факултета. На свечаном дочеку студената прве године основних студија, студенти добијају инормације потребне разумевање фунционисања високошколске установе, као и студента ментора, тј студента са виших година студија.

Студентски парламент је активно укључен у афирмацији и промовисању студијских програма будућим студентима Факултета. Кроз промоције Факултета, али и промоције хемије и науке генерално, на различитим научно-популарним манифестацијама, као што су Фестивал Науке, Ноћ Музеја, промоције по средњим и основним школама на нивоу Републике, студенти и запослени Хемијског факултета промовишу и популаризују науку, са циљем повећања заинтересованости млађих генерација према природним наукама. На основу статистичких података о броју по први пут уписаних студената на прву годину ОАС и ИАС на Хемијском факултету може запазити пад заинтересованости средњошколаца за упис на Факултет. Имајући у виду податке Завода за статистику који бележе да се укупан број средњошколаца у Републици Србији у последњих 10 година смањио за око 15%, пад броја уписаних студената на Факултет није изненађујући. Ипак, уочава се да Хемијски факултет својим промотивним активностима успева ипак да одржи заинтересованост за своје студијске програме, упркос све неповољнијој демографској слици (Прилог 8.4).

При селекцији студената за упис, Хемијски факултет вреднује резултате постигнуте у претходном школовању и резултате постигнуте на пријемном испиту, односно испиту за проверу склоности и способности, у складу са законом.

Упис студената на Хемијски факултет се обавља према Правилнику о упису студената на студије првог степена Универзитета у Београду, према Правилнику о условима, начину и поступку уписа на други и трећи степен академских студија Универзитета у Београду и према Правилнику о мастер академским студијама и Правилнику о докторским студијама Хемијског факултета. Правилници о мастер и докторским студијама Хемијског факултета ближе уређују начин бодовања и мерила за утврђивање редоследа за упис кандидата на Факултет, одлуком о упису студената, а у оквиру заједничког конкурса који расписује Сенат Универзитета у Београду.

Једнакост и равноправност студената по свим основама (раса, боја коже, пол, сексуална оријентација, етничко, национално или социјално порекло, језик, вероисповест, политичко или друго мишљење, статус стечен рођењем, постојање сензорног или моторног хендикепа и имовинско стање) загарантовани су, као и могућност студирања за студенте са посебним потребама.

Већ на свечаном пријему студената Хемијског факултета (дан пре првог радног дана школске године) студентима се обраћају Управа, представници Студентског парламента, Шефови Катедара и наставници упознавајући их са обавезама у настави које подразумевају обавезу праћења наставе, лабораторијски рад и остало. Сваки појединачни студент добија отворен налог на студентском порталу већ при самом упису где се налазе све релевантне информације и адресу електронске поште. Студентски парламент делегира по једног или више студената виших година студија чије је задужење да буду у константној комуникацији са студентима прве године и да им помогну при сналажењу у новој образовној средини. По потреби, организују се и Нулти курсеви, односно курсеви на којима студенти виших година са студентима прве године допуњују евентуалне недостатке у знању хемије из претходних нивоа школовања.

Студенти се оцењују у складу са Правилником о полагању испита и оцењивању на испиту (Прилог 8.2). Студенти су благовремено, тј. на првом предавању, као и на Web-страницама појединачних предмета упознати са начином формирања оцене на сваком од предмета. Кроз поменуте правилнике јасно су дефинисане процедуре које студент може иницирати у случају незадовољства оценом или начином оцењивања, и те информације су доступне студентима.

Комисија за праћење и унапређење квалитета наставе на УБ-ХФ је задужена да систематски прати и проверава оцене студената по предметима и предузима одговарајуће мере уколико дође до неправилности у дистрибуцији оцена (сувише високих или ниских оцена, неравномеран распоред оцена) у дужем периоду, да систематично анализира, оцењује и унапређује методе и критеријуме оцењивања студената по предметима, док су за организацију и праћење наставе на појединачним предметима задужене Катедре факултета. Методе оцењивања студената и знања које су усвојили у току наставног процеса усклађене су са циљевима, садржајима и акредитованим обимом студијских програма. Фонд часова активне наставе усклађен је са бројем ЕСПБ бодова и обимом прописане литературе. Комисија за праћење и унапређење квалитета наставе на УБ-ХФ је задужена и да процењује коректност и професионално понашање наставника током оцењивања студената (објективност, етичност и коректан однос према студенту).

Праћење успеха студената на испитима је перманентно и у зависности од потребних анализа, статистика пролазности студената на испитима се ситуација континуирано коригује (Прилог 8.5).

У Табели 8.1 дат је преглед броја студената по нивоима, студијским програмима и годинама студија на текућој школској години. Збирно на ОАС (три студијска програма: Хемија, Биохемија и Хемија животне средине) студира 648 студената, а Факултет је акредитован за 640, што је занемарљиво више. На ИАС (Настава хемије) студира 37 студената на 125 акредитованих места, што је последица смањеног интересовања свршених средњошколаца за овај смер. На МАС и ДАС ситуација је слична. Збирно на МАС (три студијска програма: Хемија, Биохемија и Хемија животне средине) уписано је 114 студената на 110 места, док на ДАС (два студијска програма: Хемија и Биохемија) студира 203 студента на 210 места.

Стопа успешности студената приказана је у Табели 8.2. Овај податак је израчунат за студенте који су дипломирали у школској 2019/20. години, а завршили студије у року предвиђеном за трајање студијског програма. Табела 8.3 приказује број студената који су уписали 2019/20. школску годину у односу на остварене ЕСПБ бодове (60 / 37-60 / мање од 37) за све студијске програме по годинама студија. Свега око половине студената има довољно ЕСПБ да упише наредну годину студија, од којих око две трећине има свих 60 ЕСПБ. Ови показатељи додатно указују на ниску успешност студирања. Из статистичких извештаја датих у прилогу је недвосмислено да је пролазност студената на испитима релативно незадовољавајућа, али треба напоменути да у тим извештајима није приказан број студената који се ни не појављују на испитима (Прилог 8.5). Незадовољавајућа пролазност на испитима као логичну последицу има и незадовољавајуће напредовање студената по годинама, тј. незадовољавајући проценат студената који успешно завршавају студије.

Приметно је да мали број студената заврши студијски програм у предвиђеном року (основне академске студије за четири године). Тешко је утврдити разлоге зашто студирање није успешније. Делимични разлози могу бити у озбиљности самих студијских програма и појединих предмета у њима, што је већ предмет анализа на Факултету. Комуникација са потенцијалним послодавцима кроз новоформирани Савет послодаваца Факултета може утицати на то да исходи учења боље одговарају захтевима тржишта. Делимични разлози за ниску успешност студирања на ОАС и ИАС су и последица непопуларности природних наука, те непостојања конкуренције међу свршеним средљошколцима приликом уписа на Факултет, што резултује слабим и вишеструким попуњавањем чак и буџетских места и ниским нивоом претходно усвојених знања. У складу са опадањем броја средњошколаца, за очекивати је да ће се овакав тренд наставити (Прилог 8.4).

Ситуација на МАС је много боља иако не и до краја задовољавајућа.

ДАС на нашем Факултету подразумевају и експерименталну израду, обраду резултата, писање и публиковање минимално 2 рада из докторске дисертације (детаљно описано у стандарду 15) у часописима са СЦИ листе са озбиљним рецензијама које трају и по неколико месеци. Наши докторанти у доминантном броју случајева су и запослени и то не на Факултету (Стандард 7 - тек 33 докторантa Факултета је и запослено на Факултету), те имају радне обавезе према својим фирмама, које често нису ни научне институције, те је месечни број сати уложен у израду докторске дисертације таквих кандидата релативно мали.

Студентима је обезбеђен одговарајући облик студентског организовања, деловања и учешћа у одлучивању, а у складу са Законом. Своје представнике студенти имају у Савету, Наставно-научном већу и Деканском колегијуму. Поменуте представнике студенти бирају у потпуности самостално по унапред одређеним процедурама, они учествују у раду органа у чије редове су бирани у складу са Законом и све потребне информације су им доступне на увид. Студентски парламент редовно организује стручне екскурзије у земљи и иностранству које су подржане и делимично финансиране од стране Факултета.

SWOT анализа

Предности: Обезбеђена је равноправност студената по свим основама. Обезбеђена је могућност студирања особама са посебним потребама. Студенти су након првог предавања упознати са процедурама и критеријумима за оцењивање. Објективно оцењивање студената према објављеним правилима и критеријумима. Факултет је прошао реформу студијских програма и задржао потребан академски ниво. Постоји елекетронски портал који је у многоме олакшао и побољшао комуникацију наставник/студент. Студентима је омогућен сваки облик студентског организовања у складу са Законом. +++
Слабости:

Дисбаланс између озбиљности и тежине наставних програма и просечних предзнања и очекивања уписаних студената ствара осећај преоптерећености и нереалне тежине студија. ++

Пад броја заинтересованих студената за упис на Факултет, пад броја средњошколаца у Републици Србији +++

Могућности:

Детаљна анализа: обима наставних програма, односа броја часова активне наставе и ЕСПБ на предметима, и распореда наставе као показатеља оптерећености студената. Са друге стране, анализа успешности уписа, промвисање Факултета не би ли се привукли студенти са бољим предзнањима треба да воде сагледавању сета мера за које би довеле до побољшања успешности студирања. ++

Предузимање нових мера у циљу промоције Факултета. ++

Опасности:

Опадање квалитета наставног процеса због неповољне економске ситуације. +++

Комуникација са потенцијалним послодавцима кроз новоформирани Савет послодаваца Факултета може утицати на то да исходи учења боље одговарају захтевима тржишта. +++

Процена испуњености Стандарда 8 и предлог корективних мера

Хемијски факултет испуњава Стандард 8.

Успех студената још није на задовољавајућем нивоу. Један од могућих узрока лошијег успеха од очекиваног је озбиљност наставних програма, што оставља утисак да су студентима тешки за савладавање. Потребно је, уколико је могуће, прилагодити наставне програме предмета могућностима студената, уз обавезно поштовање максималног оптерећења студента изражено кроз ЕСПБ бодове (1 ЕСПБ = 25-30 сати).

Са друге стране, наставни програми свих предмета морају задржати потребан академски ниво и обезбедити планиране исходе учења и стручност која се стиче на студијском програму. Такође, потребно је задржати упоредивост наставних програма предмета студијског програма и самог студијског програма са студијским програмима одговарајућих страних високошколских установа.

Табеле:

Прилози: