This is a small or not-so-small-at-all, study about origin of fire and nature of smiths in Tolkien works. It is more like a product of mindstorming than serious scientific study, although in my arrogancy, I must say that it turned to be quite nice and with a few very intelligent and rather fresh points in it. The main question was asked by Nar-Mataru; thank you, Evil master, wherever you are...
Then, the shaping and bookwork and slavedriving was done by Nimrodel, thank you, my Lady of the woods. Of course, my part was also very significant so I, the character nicknamed Ægidius Ahenobarbus Julius Agricola de Hammo, am also proud of this.

The main discussion here is if there are the good and the bad kind of fire in Tolkien works, what is the nature of the magic his characters use constantly but he denies it and what is the role of the smith-gods and other mighty smiths in his work comparing to the usual archetypes od smiths in folklore and mythology.... Or something like this....

Of course, as I said in my first blog (and you did not read it), I am s lazy SOB and I will try to force, bribe or beg someone to translate it for me into an English much more decent than I am using now. So, if you did not learn the languages of former Yugoslavia, you can not read it (and I am not sure you realy miss something...), so you have to wait or to ask me for help....

counter



back ... nazad

 

 

O vatri, magiji i kovačima u Tolkinovom delu

by de Hammo

Na jednom koledžu u Britaniji predavao je profesor.

Ali, niti je koledž običan, niti je to bio profesor. Koledž o kome ovde pričamo je Oksford, između čijih zidova je verovatno stasao veći broj pisaca nego na bilo kom drugom mestu na svetu. Neki su postali slavni. Neki su bili odlični pisci. Neki su bili i odlični pisci i slavni.

Profesor o čijem radu ovde želimo da govorimo je, naravno, Džon Ronald Rejel Tolkin. On nije bio samo pisac. On nije samo odličan i slavan pisac. Džon Ronald Rejel Tolkin je Kreator. I, mada znamo da bi pokojni profesor bio oštro protiv ovakve titule, jer za njega je postojao uvek i samo jedan Tvorac, dopustićemo sebi da pokušamo ovde da odbranimo tu titulu koju smo mu u svojoj neskromnosti dodelili.

Džon Ronald Rejel Tolkin je poznavao mit, predanje i legendu nordijskog, germanskog, keltskog, saksonskog i staroengleskog sveta. On je znao i još nešto, poznavao je Jezik, imao je sopstvenu minijaturnu kulu Vavilonsku za taj deo sveta, za tu istoriju i predanje, zidao je i dizao polako ka sopstvenom nebu. Sa te kule, svojom maštom i znanjem, svojom veštinom i magijom, koristeći te reči, ta sećanja kao niti, on je istkao za nas ceo svet, neverovatno složen, neverovatno divan. Za njega i za nas je napravio i uništio sunca, podizao i potapao ostrva, stvarao i raščinjavao bogove, heroje, kukavice, slabiće i snažne, pohlepne, vlastoljubne, zle, dobre, nesebične, plemenite...

To jeste Kreacija. Njegov svet je, više nego bilo koji drugi pisan, slikan i snimljen svet, poprimio sopstveno biće i počeo da živi nezavisno od njegovih dela. On je stvoren i izmaštan kao da je legenda odjednom oživela i počela da se nadopunjava sama. I šta god ko pričao i koliko god ko imao primedbe, kritike i dopune, ili ma koliko neko bio zloban, svi koji su posle njega tkali sopstveno tkanje, imali su na umu makar i tajno, složenost, lepotu i čvrstinu Tolkinove šare. Ona možda na momente izgleda jednostavna, lako uočljiva i kontrastna, ali to je tako za oči koje ne umeju da gledaju, za mala srca i uši koje ne čuju pesme koje su zaboravljene pre nego što su napisane. Mnogi tu šaru gledaju i prate više od pola svog života, i dalje ne uspevaju da sagledaju sve obrte i sitne detalje i to tkanje im, i posle svih ovih godina, izgleda podjednako živo, podjednako jarkih boja kao kada su prvi put spustili oči na onu divnu, magičnu rečenicu:

“U jednoj rupi u zemlji živeo je Hobit.”
(Džon Ronald Rejel Tolkin; Hobit; Nolit; Beograd; 1983; 11. str)

U želji da projektujemo svu našu fascinaciju njegovim delom na ovih nekoliko strana, probaćemo da precrtamo i raspletemo jedan mali uzorak ovog tkiva priče, sa namerom da pokažemo veličinu i složenost zatvorenu u naoko jednostavnu šaru.

Ono što je kod Tolkina uvek neobično jeste način na koji nam priča priču, koja bi trebalo da nam bude već poznata, da se nalazi u našem genetičkom sećanju. On je pripoveda, opet, na način koji je sasvim nov, ispunjavajući. Po svim pravilima i po većini autora koji su se bavili njegovim delom, Tolkin koristi poznate arhetipove i mitove, zaodenute u novo ruho, koristeći kao gradivne elemente slike i radnje poznatih priča i legendi. Ta sinteza i pretapanje čini neke segmente njegovog dela prepoznatljivim i uklapa ih u milje sveprožimajućih prapripovetki zapadnog sveta. Zbog toga njegovo delo i ima taj buke stvarnosti, nečega što je moglo biti i što je iz priče i predanja prešlo u književnost, kao što se to desilo sa Beovulfom, kraljem Arturom i pričama o Svetom Gralu. Koristeći delove informacija koda kojim je sačinjeno kolektivno sećanje i predanje, on je ispleo svoj svet na isti način na koji se genetski kod beleži uz pomoću samo ćetiri osnovna gradivna elementa ili kao što se kompletan živi svet bazira na dvadesetak aminokiselina. Ali, majstorstvo Tolkina se ogleda u podešavanju i suptilnim promenama arhetipova koji se pojavljuju u njegovim delima, nedovoljno očiglednim da bi prestali da budu vidljivi pramitovi, ali opet dovoljno da strukturi priče da neki novi, nama zanimljiv tok.

Njegova tvorevina u pažljivom i predanom čitaocu ume da probudi mnoga pitanja; neka je moguće rešiti uz manje ili više razmišljanja, ali neka mogu da predstavljaju izvor nedoumica i nepoznanica u vekove.

Jedna od specifičnosti Tolkina je svakako određen religijski puritanizam, njegovo insistiranje da je Tvorac samo jedan, i da je sve proisteklo iz njega i njegove zamisli, da je Kreacija njegova, a ostalo što izgleda kao Kreacija predstavlja puko podražavanje i korupciju. Naravno, takvo stanovište je razumljivo, imajući u vidu njegovo religijsko ubeđenje, ali mu je i donelo izvestan stepen uvažavanja kod velikih hrišćanskih konfesija (katolička i pravoslavna crkva) koje, za razliku od ostalih dela u ovom žanru, na Tolkinova primarna dela (Hobit, Gospodar prstenova i Silmarilion) gledaju trpeljivo (uz izvesno suzdržavanje kada je Silmarilion u pitanju).

Taj momenat, jednistvo kreacije, predstavlja osnovni motiv sukoba u celom Tolkinovom opusu. Melkor, misleći da je zajedno sa svim darovima koje je Eru dao Valarima (a njega je naročito bogato obdario) dobio i dar demijurške moći (ili možda želeći da ga je dobio), u Praznini pokušava da nađe Plamen Neuništivi i da ga podredi sebi, da započne sopstvenu kreaciju.

„Često bi odlazio sam na prazna, pusta mesta, tragajući za Neprolaznom Vatrom; jer u njemu je rasla goruća žudnja da oživotvori nešto svoje, i činjaše mu se da Iluvatar ne misli o Praznini, a on ne mogaše da podnese njeno ništavilo. Ipak on ne nađe Vatru, jer ona je uz Iluvatara.”
(Dž.R.R. Tolkin; Silmarilion; Ezoterija; Beograd; 1993; 14. str.)

Ali, Plamen Stvaranja, kao i kreacija sama, je prirođena i nedeljiva od Iluvatara, jer je on demijurg, jedan i jedini. Melkor u svom besu, nemoći i nestrpljenju pokušava da podredi melodiju sebi, unosi disonancu u pesmu stvaranja, ne nalazeći jedinstvo u skladu sa ostalima, sa melodijom kreacije. Melkor želi Plamen Neuništivi, jer hoće vlast i moć, ne sluša i ne obraća pažnju na tok melodije, jer bi onda shvatio da ga ne može imati nikada. Plamen Neuništivi i Iluvatar jesu jedno.

U X knjizi Istorije Srednje zemlje, u okviru poglavlja Promenjeni mitovi (Myths Transformed) se nalazi kasniji pokušaj davanja podloge naučnosti priči, kroz stvaranje, tzv, Verzije Okruglog sveta (Round World Version), sa kojom ćemo se susresti i u shvatanju i poimanju sveta od strane ljudskih izvora o onome što se dogodilo kroz Tri doba Arde. Taj deo priče nosi u sebi jedan deo priče o Vatri, pojmu Vatre i vezi Melkora/Morgota sa njenim aspektima.

Od samog početka, od kada su Valari došli Kraljevstvo Arde i prihvatili ga kao svoje obitavalište, Melkorova osnovna težnja je da preuzme vlast nad njim od Manvea i ostalih Valara. To je doba vatre i kataklizmi, Zemlja je još nenastanjena, a Melkor izmešta samo Sunce (ili orbitu Zemlje oko njega) tako da je na momente preterano toplo a povremeno previše hladno. U tom periodu dolazi do bitke u kojoj je Melkor oteran sa Zemlje. Njegova prva težnja (i prvo oružje) je bila vatra i toplota, ali je baš pomoću plamenova Tulkas (u toj verziji kao Vala Sunca) porazio Melkora u ovoj Prvoj bici. Posle ovoga, on na Zemlju dolazi gotovo isključivo po mraku i na Sever, zimi. Priča ide nekako ovako:

Kada je Melkorov preteran ponos i samoljublje, želja za vlašću i zavist otkrivena, Iluvatar Vardi poverava poseban dar, novostvorenu svetlost, neukaljanu pohlepom Melkorovom, da „je nosi na Eu, da bude u Eä, ali da ne bude od Ee”. Pri oblikovanju Sveta, Varda je najdivnijem duhu koji je sa Valarima došao na Eu dala deo Iluvatarovog dara, i na kraju je ona nazvana As, posle Azie ili Arie, Sunce. Ali Melkor je ljubomorno čeznuo da poseduje sve svetlo, i u As je video svetlost koja je bilo od njega skriveno do tada i koja je imala snagu koju on nije poznavao, jer ona bila nova tema i proizišla je iz Erua samog, po završetku Pesme Ainura. Eru darujući tu Prvobitnu svetlost Vardi govori joj da je ona neokaljana Melkorovim disonancama, jer proizilazi iz njega samog:

“Tako je Iluvatar pred ulazak Valara u Eu, dodao temu Velikoj Pesmi, koja ne beše u Prvom Pevanju, i pozvao sebi jednog od Ainura. Ovo beše jedan od Duhova koji je kasnije postao Varda (i uzimajući oblik žene postao Manveova supružnica). Iluvatar je Vardi rekao: Tebi ću dati oproštajni poklon. Ti ćeš u Eu doneti svetlost koja je sveta, koja dolazi nova iz Mene, nezatrovana mišlju i češnjom Melkorovom, i sa tobom će ući u Eu i biti u Ei, ali ne od Ee.”
( J.R.R. Tolkien, Morgoth’s Ring, vol. X, HarperCollins, London, 2002; 381. str)

Zaslepljen pohotom i ljutnjom, on bahato pokušava da prisvoji Arie za sebe: „Odabrah tebe i ti ćeš biti moja žena, kao što je Manveu Varda, i zajedno mi ćemo vladati svom krasotom i sačinjenima sveta. I tada će Kraljevstvo Arde biti moje po delu kao i po pravu a ti ćeš biti sadrug u slavi mojoj.” Ali ga Arie odbi oštro: „Ne pričaj o pravu, jer ga ti davno zaboravi. Niti je Eä za tebe samoga napravljena, niti si je ti napravio, pa nećeš ni biti Kralj Arde. I pazi stoga, jer u srcu As postoji svetlo u kome nemaš udela i vatra koja tebe neće služiti. Ne pružaj ruku svoju ka njoj. Jer, iako je sila tvoja može uništiti, tebe će ona opeći i tvoja svetlost će potamneti.” Ali se Melkor ogluši o ova upozorenja i viknu u svom besu: „Dar koji mi nije darovan ja ću uzeti!” i napade Arie želeći i da je ponizi i unizi i da u sebe uzme njene moći, ali se duh Arie izdiže kao plamen patnje i gneva i zauvek ode sa Arde, a Sunce beše lišeno Svetlosti Varde i ukaljano napadom Melkorovim. I zadugo je ono bilo bez vlasti, plamteći pretoplo ili se opet previše hladeći, toliko velika rana beše zadata Ardi, pa je oblikovanje sveta iskvareno i usporeno, dok dugim radom Valri ne napraviše novi red. I kao što je Arie predskazala, Melkor beše opečen i njegova svetlost zatamnjena, i nije više sijao, no mu svetlost zadavaše jaku bol i on je mrzeo na nju.

(Izvodi ovog dela teksta su takođe iz X knjige Istorije Srednje zemlje, dela „Myths Transformed“; II odeljka; od 375. do 385. strane)

Varda je od Tvorca dobila poklon, moć da potakne dalji život, obznani čistotu stvaranja, ona daruje taj deo Tvorčevog susastva Arie, koja će svetlošću i toplotom, vatrom koja potiče život, obasjati svet i vizija će postati stvarnost, život novostvoreni. Melkor, videvši Arie sa odbleskom Plamena Neuništivog u sebi, osetivši kakve darove ona donosi materijalnom svetu, poseže za njom i biva strašno opečen. Novostvoreno Sunce je oskrnavljeno njegovim dodirom i željom za posedovanjem, ali sada je potpuno jasno da je Melkor napustio pravi put i da je postao Morgot, obeležen za kao inkarnat, telesno ospoljen kao zao. (Ovde se uzima inkarnat kao izraz, jer tim terminom Tolkin označava telesno ovaploćenje. Inače, ovaj izraz se ovde koristi kao sinonim, izvučen iz Tolkinove leksike, za inkarnaciju koja po Milanu Vujakliji zapravo nosi ovo značenje. Inkarnat po Milanu Vujakliji kao pozajmljenica označava boju, ton boje mesa (ugasitorumenu boju), ali ovde ovu reč tretiramo kao pozajmljenicu iz engleskog, a ne iz latinskog jezika., prim. autora)

Na ovoj tački se otvara jedno veliko pitanje. Vatra kao element je često oružje Morgota i njegovih „saradnika”. Kod Zmajeva i Balroga ona čak predstavlja glavnu „rasnu” karakteristiku. Može li to da znači da je Morgot uspeo da podari svojim slugama vid Vatre koja je po prirodi vezana za zlo? Ako je Vatra data i Auleu kao njegov „alat”, znači li ovo da je Morgot uspeo da trajno „korumpira” deo Vatre i pretvori je u Zlu?

Osim Zmajeva, koji predstavljaju arhetip koji se najverovatnije javlja u svim postojećim mitološkim sistemima, tako da neće biti ovde posebno razmatrani, jedan od najupečatljivijih sukoba i sudara Vatre, koja je deluje kao sukob Dobre i Zle vatre, je svakako borba Gandalfa sa Balrogom na mostu u Moriji.

Ova pojava strašnog plamenog demona je verovatno najjači argument za tvrđenje da postoji i Vatra koja je Zla, jer u tom sukobu Gandalf kaže:

“Ti ne možeš proći. Ja sam sluga Tajne vatre, rukovalac plamena Anorovog. Ti ne možeš proći. Mračna vatra neće ti koristiti, plamene Udûn-a. Vrati se u Senku. Ti ne možeš proći!”
(Dž. R. R. Tolkin; Družina prstena; Nolit, Beograd; 1981; 485. str)

Naoko ovde možemo da pomislimo da se Gandalf takođe služi Vatrom kao oružjem, kao i Balrog, ali ako pogledamo bolje ovaj uzvik, videćemo da se ovde Gandalf samo objavljuje kao sluga Tajnog Plamena, to jest sledbenik Valara i visoki dostojanstvenik Zapada (možda čak i arhanđeoskog nivoa). Plamen Anora se ovde odnosi na Prsten koji Gandalf nosi, koji nije oružje ili oruđe sam po sebi, osim kao Plamen koji ponovo pali nadu i volju. Kirdan, dajući prsten Gandalfu, kaže:

„Uzmi sad ovaj Prsten”, reče on; „jer tvoji napori i tvoje brige će biti teški, ali u svemu on će te podržavati i čuvati te od zamora. Jer ovo je Prsten Vatre, i s ovim ćes možda, ponovo rasplamsati junaštvo od starine u srcima sveta, koji postaje hladan. A što se mene tiče, moje srce je uz More, i ja ću prebivati kraj sivih obala, štiteći Luke dok poslednji brod ne bude zaplovio. A onda ću čekati tebe.”
(Dž. R. R. Tolkin; Silmarilion; Ezoterija; Beograd; 1993; 399. str)

Znači, u pitanju je simbolička vatra, a ne oružje ili oruđe. Veoma je važno odmah napraviti distinkciju između pojave Vatre, kao jednog od elemenata i kao duhovne, nematerijalne komponente. Na žalost, ako obratimo pažnju na duhovni oblik Vatre, javlja se jedan mali problem, izazvan tumačenjem Roberta Fostera:

“PLAMEN NEUGASIVI: Kreatorski duh (moć) Ilúvatara, kojim su Ainuri i Eä napravljeni, koji samo Ilúvatar poseduje. Takođe poznat i kao Neugasivi plamen, Vatra i možda Plamen Anora.

PLAMEN ANORA: Moć kojom rukuje Gandalf, verovatno aluzija na svetlost Sunca kao simbol Tajne Vatre.
(Robert Foster; The Complete Guide to Middle-Earth; HarperCollins; London; 1993; 147. str)

TAJNA VATRA: Sveti Duh, sila koja daje supstancu i život Kreaciji Ilúvatarovoj. To je bilo svetlo takođe, možda malo slobodnije, zvano i plamenom Anora, kome je Gandalf služio a zli sledbenici Melkora i Saurona ga se bojali i zavideli mu. Tajna Vatra je najverovatnije isto što i Plamen Neugasivi.”
(Ibid; 348. str)

Ovde moramo da učinimo nešto što niti je lako niti popularno, a to je da izrazimo prilično neslaganje sa Fosterom. Sve do trenutka dok ne izjednači Plamen Anora, za koji znamo da je samo, u najboljem slučaju jedan mali deo Plamena Neugasivog, a možda i zaseban deo Melodije, sa Plamenom Neugasivim, on je u pravu. Plamen Anora i Tajna Vatra mogu donekle biti sinonimi, ali je naše mišljenje da je Plamen Anora ipak samo svetlost Sunca, plamenog ploda Laurelina, koji je jedno od dva drveta Valinora, dok Tajna Vatra može biti ili, po Silmarilionu, kreativna snaga koja gori u srcu Sveta, ili dar Iluvatarov Vardi, koji beše u duhu Arie, novostvorena moć, nevezana na bilo koji način sa Melkorom, a nije isključeno da se ovde radi o dva aspekta iste moći. Bez obzira šta je tačno Tajna Vata, kao i sve kreacije, i ona je proizvod i u sebi ima moć Plamena Neugasivog, jer je Plamen Neugasivi neodvojiv od Iluvatara, on JESTE Eru, stvaralačka moć i duh, esencijalan feä, koji iz njega proizilazi. Pominjanje Tajne Vatre je verovatno samo Gandalfov način da obznani svoju pripadnost, doslednost Zapadu.

U ovom smislu treba da odvojimo kreativnu snagu od vatre kao predplazmičnog agregatnog stanja, jednog od 4 osnovna elementa. Mi pričamo o Vatri sa velikim V, pričajući o sveprožimajućem elementu geneze, koji se ovde zove Vatra, samo zato što je previše uobičajeno da se zove Duh ili nekako drugačije i zato što, kao i sve što pokreće i započinje, u sebi nosi i iskru kraja, neminovno, što važi čak i za običnu vatru.

Melkor je, pošto je bezuspešno pokušavao da pronađe i prisvoji Plamen Neugasivi, pokušao da prisvoji sebi plamen i kreativnu svetlost Sunca, koji je deo Pesme koji je od njega ostao skriven (ali samo zbog njegove prirode, jer on već tada počinje da otkriva svoje težnje i ne sluša Pesmu pažljivo, jer je predaniji pokušaju da bezuspešno sam stvori svoju melodiju). On ne može da ima ni taj Plamen, jer nije ni imao udela u stvaranju. Najviše što može jeste da ga otera sa ovoga sveta (možda čak i uništi) ali da pri tome i sam plati strašnu cenu. I kao što Arie kaže, on ni ovim svetlom ne može da rukuje, jer nema nikakve veze sa njim. Stoga, i ovde je jasno da se Melkor nije dočepao niti jednog od ovih „plamenova moći”, da ih tako nazovemo. Ako se dočepao plamena i iskvario ga, on bi time uticao i na sam feä, jer je priroda Tajnog Plamena kao simbola kreatorske moći nedeljiva, teško je poverovati u to, osim u slučaju da se potpuno promeni shvatanje uloge Demijurga kakav je dan u prvim redovima Silmariliona... Opet se moramo poslužiti X knjigom Istorije Srednje Zemlje, da bi malo više osvetlili Erua, njegovu promisao i Osujećenost Arde. U odeljku koji se zove “Kasniji Kventa Silmarilion” (Later Quenta Silmarillion) se nalazi poseban deo koji govori o običajima i zakonima Eldara i pojavljuje se tekst čudesnog “Statuta Finvea i Mirijel”. Potom se nailazi i na tekst koji opisuje raspravu Valara o donošenju istog. Dok se prate učesnici u raspravi, može se videti veoma bitan deo o Eruu, o njegovoj potencijalnoj ambivalenciji, dvojnosti, koja se u potpunosti negira. Eru je vrhovno dobro i kao takav je napravio mehanizme Arde Osujećene da opet proiziđu u više dobro, dobro za sve.

“I smrt je za Eldare jedno zlo, neprirodna stvar u Ardi Osujećenoj, koja zato proističe iz samog kvarenja. Jer, ako je Mirijelina smrt od nečega drugog i došla izvan Arde (kao nova pojava koja nema veze sa prošlošću), ne bi donela tugu i sumnju. Jer Eru je Gospodar Svega, i pokrenuo je sve postupke svojih stvorova, čak i zlobu Kvaritelja, u njegovim završnim ciljevima, ali im on nije od početka nametnuo tugu. Ali smrt Mirijelina je donela tugu u Aman. / Fenaorov dolazak mora da je proistekao iz Eruove volje; ali držim da kvarenje njegovog rođenja dolazi od Senke, i ono je znak zala koja će doći. Jer su najveći takođe najsposobniji za zlo.
----------------
Ali Ulmo joj odgovori govoreći: “Ne! Iako ne presuđujem, još uvek ću suditi. Ovde ne opažam samo direktnu Eruovu volju, nego odgovornost u njegovim stvorenjima. Ne krivicu, već gubljenje najvećeg, a to je Nada o kojoj Kralj (Manve, prim. prev.) govoraše.”
(J.R.R. Tolkien, Morgoth’s Ring, vol. X, HarperCollins, London, 2002; 240 – 242 str)

Ovog stava u raspravi se drže Ulmo, Javana, Manve i Mandos, koji jeste svestan pri presuđivanju odgovornosti koju nose Eruova deca, ali poštujući Eruov princip Slobode volje i na taj način braneći Eruovu osnovnu promisao, on izriče presudu da se usvoji Statut, koji dozvoljava da se Vilenjaci mogu po drugi put venčati, ali da moraju odgovorno prihvatiti svoju odluku tako što neće nekoga drugog unesrećiti – nema prelaska iz Slobode volje u Samoslobodu, što će se i pokazati u Finveovom slučaju. Kada bude došlo vreme, on će zameniti Mirijel svojim odricanjem od novog hroa (tela) i ostankom u Holovima Čekanja. Dakle, Eru ne stvara Zlo jer nije Zao, odgovornost je na onima koji koriste blagodati i težinu principa Slobode volje.

Plamen Anora je korumpiran, jer je Melkor oskrnavio prvo Sunce, ali Plamen Anora NIJE Tajna Vatra, on je posledica/produkt - proistekao je iz Tajne Vatre.

Dalje, sam Prsten, Narja, koji definitivno ovde JESTE apostrofiran kao Plamen Anora nije nikakvo vatreno oružje/oruđe, on je u sebi nosi snagu da bude simbol i „amplifikator” nade i istrajnosti borbe sa zlom, on je oružje na duhovnom, a ne materijalnom planu, kao što to Kirdan jasno kaže Gandalfu kada mu predaje Narju.

S druge strane, Balrog koristi plamen, vatru u pravom smislu reči, kao što i Zmajevi koriste vatru. To nije vatra sa ognjišta, nama deluje kao da ima neke magije u njoj. Naravno, kada smo pomenuli Magiju u vatri, deluje da je ima i u Gandalfovim vatrometima, ili magije ili „dovoljno napredne tehnologije da nama izgleda kao magija”, da parafraziramo Artura Klarka.

Iako izgleda kao zla, ova vatra ima samo zlu upotrebu. VATRA per se nema zlo u sebi, niti postoji iskonski zla vatra. Kao i sve što se manifestuje kao zlo Tolkinovom svetu nije zlo po sebi (čak i Melkor nije stvoren kao zao, on u to zlo pada svojom težnjom ka Samoslobodi), i nju neko mora da iskvari, da joj podari prirodu zla kroz svoje sopstveno iskvareno biće/bitak/suštinu. Tada ona postaje vatra Zmaja, vatra Balroga. Čak ni topionice Sauronove ne nose zlo same po sebi, one su tu, pa su tu. Imaju u sebi samo onu standardnu, htonsku simboliku, kao sva vatra koja dolazi iz zemlje.

U svom 144. pismu Tolkin o Barlozima kaže:

„Barlozi, čije su glavno oružje bičevi, bili su prastari duhovi uništavajuće vatre, glavne sluge prastare Mračne Sile Prvog Doba.”
(Neautorizovana elektronska verzija HarperKolinsovog izdanja Pisama Dž. R. R. Tolkina, priređivač Hamfri Karpenter. Korišćena samo u svrhu pisanja ove studije.)

Navođenje Balroga kao „uništavajuće vatre” ne znači da je njegova vatra stvorena zla, zlom je čini on koji njom rukuje! On je nije stvorio, kao sto je nije stvorio ni njegov gospodar, Morgot, ona je data od Erua, a Melkor je, padajući u svoj „morgotizam” (i istovremeno stvarajući ovaj pojam i stanje duha i svesti i primajući prve odlike telesnog, inkarnata) samim tim korumpirao i taj plamen. Tolkin nigde ne kaže da je Morgot stvorio „zli plamen”, u stvari, Tolkin nigde ne kaže da je Morgot stvoritelj, kreator, naprotiv... Melkor/Morgot nije stvaralac, ništa više nego što je to Sauron ili bilo ko drugi. Isticanje Balroga kao „pradavnog duha uništavajuće vatre” ne mora da bude u neskladu sa našim zapažanjima, jer Barlozi JESU pradavni duhovi, oni su bili među onima koji su, slušajući Melkorovo pevanje, pošli za njim i koje je on, u svojoj uznositosti zaveo. Neki od tih duhova su se vratili na pravi put, jer su samo bili zbunjeni, a ne i potpuno zavedeni, ali, neki su ostali uz Melkora i na dalje (Sauron i Barlozi). Ali, kao i Melkor, ni oni nisu izvorno zli, već ih pohlepa i žudnja izvitoperuje, kako nam to sve vreme suptilno Tolkin sugeriše. Što su iskvareniji i više tonu sa svojim sada već gospodarom, od pogrešnog izbora i greha pogrešno upotrebljene i shvaćene slobode izbora, to i oni postaju sve telesniji i sve više poprimaju svoje finalno obličje i modus vivendi. Barlozi, verovatno brzo padaju sa svojim gospodarom dok Sauron suptilno, jagovski uspeva da balansira neko vreme, ali i on neumitno tone na kraju u ponor telesnog mraka. Sauron se, kao svojim glavnim oružjem koristi prvenstveno znanjem koje upotrebljava na i za zlo, ali Barlozi očigledno u ranim danima, u prvim ratovima dobijaju ulogu vojnika i kao oružje koriste vatru i bičeve, uz neizostavan strah koji prati njihovu, nedvosmisleno impozantnu pojavu. Stoga, „pradavni duh uništavajuće vatre” ne govori obavezno i jedino o tome da je vatra uništavajuća od samog počeka, već da je duh koji je ovaploćen u njoj pradavan i da je oduvek na zlo koristi.

Gandalf ovde imenuje Balroga „plamenom Uduna”, smeštajući ga na jedno trivijalno, mada užasno mesto, podrume tvrđave Utumno. Nekako je teško poverovati da bi u podrumima nečega što je ipak obična tvrđava, a ne pandan Valinora, nalazi neki tajni, mračni, zli plamen. Deluje neverovatno da Morgot, sada već duboko u materijalnom svetu, mada još uvek strašno moćan, rukuje nečim kao što je antipod Tajnog Plamena... U tom smislu je i ovo tumačenje da Vatra jedna, samo je koriste različito. Što je duže koriste na zlo, to je jači njen zli aspekt, ali nije inicijalno zla, jer je tvorevina Iluvatarova...

Stvari nisu zle po sebi, mi ih činimo takvim.

Ono ŠTO JESTE nezgodno sa vatrom je to da je ona u startu ambivalentna: ona JESTE i stvaranje i razaranje, jer ona to nosi u sebi i svojoj suštini, više nego ostali elementi. Time što se pripisuje podzemnom svetu, jer je Sunce shvatano kao Svetlost, a ne kao Vatra. Ona nosi element htonskog u sebi, pa kao takva je i lakše podložna devijaciji. Vidimo da i voda može biti destruktivna, ali pošto je to ipak kategorija bliža nadzemnom svetu (reke, kiše), njome prvenstveno mogu da upravljaju dobre sile (i čini se da je voda omiljen Tolkinov element!). Naravno, ovde Tolkin, verovatno kroz svoje klasično obrazovanje, samo odaje omaž Grcima, koji su mislili da su od 4 suštinska elementa zemlja i vazduh gradivni elemeni materije, dok voda i vatra mogu da je unište. Na žalost, vatra najčešće dobija ulogu zlog momka, ali joj je i priroda lako iskvarljiva. U tom smislu, vatra može da bude destruktivna ako njome rukuje zao duh. Ona lako poprima prirodu rukovaoca i reflektuje i amplificira njegov duh i volju, pa stoga može izgledati kao da ima i trajni zli aspekt.

S druge strane, moramo da budemo iskreni i pomenemo da Gandalf kroz vatru (i vodu) biva pročišćen, u polja Minas Morgula bivaju poslani plamenovi pročišćenja među cvetove Zla. Neposredno pred napad Nazgula na Amon Sulu, Aragorn kaže Hobitima:

„Sauron može da upotrebi vatru za svoje zle ciljeve, kao što može i sve druge stvari, ali ovi Jahači je ne vole, i plaše se onih koji se njome služe. Vatra je naš prijatelj u ovoj divljini.”
(Dž. R. R. Tolkin; Družina prstena; Nolit, Beograd; 1981.; 298. str)

Znači, „niti je ono što činiš, no je način na koji činiš važno”, kao što reče Robert Šekli.

Vatra je stvorena jedna, a Aüle i Melkor je koriste različito, jer joj je priroda takva. Naravno, moramo istaći da ovde ne postoji ni senka mita o „donosiocu vatre”, Melkor ne nosi „prometejizam” jer, za razliku od Prometeja, ne donosi ništa dobro na svet, njegovi „darovi”, za razliku od Prometejevih, su lažni i nose ideju zla u sebi. On ne daje nesebično, već promišljeno, sa željom za dominacijom. Ovde bi pre, u obzir došla paralela sa palim anđelom, Nosiocem svetlosti, osim što ta bitka još traje...

I sad, javlja se jedan veliki problem. Kako možemo definisati vatru koju koriste sluge i sledbenici Zla? Očigledno da nije u pitanju svakodnevna, obična vatra. Najlogičnija definicija bi bila da je u pitanju magijska vatra, ali nam tu Tolkin sam vezuje ruke, svojim izvesnim odricanjem od magije.

Pogledajmo 155. pismo za Nejomi Mičison, u kome Tolkin kaže da se boji da je bio malo odviše bezbrižan kada je magija u pitanju, naročito u korišćenju te reči, iako Galadrijela i drugi kritikovanjem upotrebe te reči od strane „smrtnika” pokazuju da razmišljanje o njoj nikako nije uobičajeno...„ne nameravam da se uključujem u bilo kakvu debatu da li je „magija” u bilo kom smislu realna ili stvarno moguća. Ali pretpostavljam da bi, za potrebe priče, neko mogao reći da postoje izvesne razlike u njoj, ono što se nekad zvalo razlikom između magije (magia) i goeteije (goeteia). Galadrijela govori o „obmanama Neprijatelja”. To je u redu, ali magija može biti, bila je, smatrana za dobru (per se) a goeteija za lošu. Ni jedno u ovoj priči nije ni dobro ni zlo (per se), već jedino po motivu ili svrsi za koju se koristi. Obe strane koriste oba vida, ali sa različitim motivima. Apsolutno loš motiv je (za ovu priču, pošto je posebno o tome) dominacija nad ostalim „slobodnim” voljama. Neprijateljeve operacije su svakako sve goeteičke obmane, ali „magija” koja proizvodi efekt u realnom svetu. Ali njegova magija se koristi da pregazi i ljude i stvari, a njegova goeteija da užasne i podredi. Magija koju Vilovnjaci i Gandalf koriste (retko): magija koja proizvodi prave rezultate (kao paljenje vatre u vlažnom drvetu) za posebne dobre svrhe. Njihovi goetični efekti su u potpunosti umetnički i nije im svrha da zavedu: ne mogu da prevare Vilovnjake, (ali mogu da prevare i zbune Ljude), pošto je za njih razlika jasna kao i za nas razlika između fikcije, slike i skulpture i „pravog života”.

Obe strane uglavnom žive na „uobičajen” način. Neprijatelj, ili oni koji supostali kao on, se okreću ka „mašinerijama” – sa destruktivnim i zlim delovanjem – jer „magovi” koji magiju koriste za sopstvenu moć će tako uraditi. (Ovde je radije za reč magician upotrebljena reč mag, a ne mađioničar, jer kod nas ta reč ima potpuno drugo značenje, koje nema veze sa ovom pričom.) Osnovni motiv za magiju, potpuno mimo bilo kakve filozofske rasprave kako će ona raditi, je brzina, promptnost, smanjenje rada i skraćenje (sve do nestajanja) razmaka između ideje ili žudnje do rezultata ili efekta. Ali do magije često nije lako doći, a ako imate pod svojom komandom dovoljno robovske radne snage ili mašinerije (često ova dva pojma predstavljaju jednu istu ali sakrivenu stvar), možete brzo, ili bar dovoljno brzo da premeštate planine, uništavate šume ili podižete piramide. I naravno, još jedan faktor se tada pojavljuje, moralna ili patološka strana: oni koji zastrane gube iz vida objekte, postaju surovi, rušitelji, oskrvatelji, uništivači. Naravno, moguće je braniti Lota koji je samo želeo da uvede efikasnije mlinove, ali je nemoguće naći reč odbrane za način na koji ih Šarki ili Sendimen koriste.

Bilo kako bilo, razlika u upotrebi „magije” u ovoj priči je da ona ne dolazi iz „predanja” ili čarolije, već je prirođena snaga koju Ljudi ne poseduju i nije im dostupna. Aragornovo lečenje može se smatrati „magičnim” ili bar spojem magije sa farmacijom i hpnotičkim, sugestivnim procesima, Ali je ono (teorijski) viđeno očima Hobita i zabeleženo u njihovim svedočenjima, a oni su imali jako malo znanja o filozofiji i nauci. Osim toga, Aragorn i nije čist pripadnik rase Ljudi, već je u dugom nizu jedan od Dece Lutijenine.”

Pre nego što se upustimo u raspravu o Tolkinovom naoko poricanju magije, želimo samo da istaknemo da i Tolkin ovde pominje da sile (kakvim on smatra i ono što mi zovemo magijom) nisu zle po sebi, već ih upotreba čini više ili manje zlim. Takođe, trebalo bi da definišemo ustaljeno značenje ove reči. Ja ću ovde da iskoristim standardne, rečničke izvore kao što je “Shorter Oxford English Dictionary”, koji pod odrednicom “Magic” kaže:

„1. Lažna veština uticaja na tok događaja upotrebom moći duhovnih bića ili nekog okultnog, kontrolišućeg principa prirode; čarobnjaštvo, veštičarenje. Takođe i čin upotrebe ove veštine.

b. Magijska procedura ili ritual; takođe konkretna amajlija, fetiš - 1814

2. fig. Tajna i preovlađujući uticaj, koji podseća na magiju po svojim efektima 1611.

3. transf. Veština proizvođenja (varkom, optičkom iluzijom itd.) iznenađujućih fenomena koji podsećaju na rezultat “magije”, trik 1831.”

ili, kao što kaže Random House Webster, MAGIC:

„1. Veština proizvođenja iluzija.

2. upotreba raznih tehnika, kao što su vradžbine i čini da bi se postigla kontrola nad nadprirodnim ili nad silama prirode.

3. rezultat ovakve akcije.

4. moć ili uticaj proizveden ovakvom akcijom.

5. svaki izvanredan uticaj ili snaga: magija slave.... ”

A u svom pismu 155. Tolkin kaže sledeće:

„Bilo kako bilo, razlika u upotrebi „magije” u ovoj priči je da ona ne dolazi iz „predanja” ili čarolije, već je prirođena snaga koju Ljudi ne poseduju i nije im dostupna.”

(Neautorizovana elektronska verzija HarperKolinsovog izdanja Pisama Dž. R. R. Tolkina, priređivač Hamfri Karpenter. Korišćena samo u svrhu pisanja ove studije.)

Ovo očigledno ne negira magiju kao takvu. Ono samo ne izjednačava ono što rade Gandalf i Balrog i drugi i kao i ono što mi razumemo pod Magijom. Iako se ni nama ne dopada ovakvo imenovanje – magija – za sada nemamo bolje leksičko rešenje. Na kraju krajeva, i sam Tolkin koristi reč „spell” i pominje magiju u više navrata, kao npr. pred kapijom Morije, gde Gandalf kaže:

„Nekada sam na svim jezicima vilovnjaka, Ljudi ili Orka znao svaku basmu (u originalu je ovde reč spell) koja je ikada upotrebljena za takve svrhe.....

On kroči do stene, i lako dodirnu svojom palicom srebrnu zvezdu u sredini ispod znaka nakovnja.

Annon edhellen, edro hi ammen!
Fennas nogothrim, lasto beth lammen!

Reče on zapovedničkim glasom. Srebrne linije izbledeše, ali goli sivi kamen se ne pomače.

Mnogo puta je on ponovio te reči u drugačijem poretku, ili ih menjao, govoreći sad brže i glasnije, sad tiše i sporije. Onda je izgovorio mnoštvo pojedinačnih reči vilovnjačkog jezika.”
(Dž. R. R. Tolkin; Družina prstena; Nolit, Beograd; 1981.; 453.-454. str)

Ili, u samoj Moriji:

„Nisam mogao da smislim ništa do da pokušam da bacim čini za zatvaranje na ona vrata. Ja ih znam mnogo, ali da se stvari te vrste učine valjano, potrebno je vreme, a čak i tada vrata se mogu silom probiti.
...
To je ščepalo jedan gvozdeni prsten i onda je opazilo mene i moje čini.
...
Protivčini su bile užasne, On me je skoro skršio! Za trenutak, vrata su izmakla mojoj moći i počela su da se otvaraju! Imao sam da izgovorim izvesnu reč Zapovesti...”
(Ibid; 480 - 481. str)

Zanimljivo je da, iako negira Gandalfu Magiju kao npr. divinaciju i inkantaciju, ovde na delu imamo čistu pojavnu primenu magije, onako kako je mi shvatamo.

Ovde se može pomisliti da sam Tolkin ulazi malo u kontradikciju, jer ovde Gandalf izgleda kao da se služi klasičnom magijom. Doduše, ovo su veoma rani delovi knjige, tako da je evolutivno kasnije ta ideja izmenjena, a verovatno je bilo previše teško menjati ove slojeve knjige, a ne uticati bitno na jedan od najvažnijih delova knjige, sa specifičnom dinamikom i ritmom. Takođe, ako vrata rade na komandu za otvaranje, pod pretpostavkom da Naugrimi nisu imali ili od Eldara dobili Voice Recognition System (sistem prepoznavanja glasa) na kapiji Morije, onda su i ove rase primenjivale Magiju.

Čini da je teško sporiti da ovde imamo klasičnu bajalicu, magijsku formulu izicanu rečima. ....

Navođenje magije imamo čak i u Pismima, npr. u pismu broj 144.:

„Iako menjač kože i, bez sumnje, delom mag, Beorn je bio čovek.”

I ovde imamo magiju, jer Beorn nedvosmisleno pripara rasi Ljudi.

Da vidimo malo još šta Tolkin kaže u pismu broj 131:

„Ja nisam koristio „magiju“ konzistentno i zbog toga nesumnjivo Vilinska kraljica Galadriela ukazuje spremno Hobitima na njihovo konfuzno i netačno korišćenje te reči i za dela neprijatelja i za dela Vilovnjaka. Nisam bio konzistentan jer ne postoji reč za ovo potonje (pošto sve ljudske priče pate od iste konfuzije). Ali tu su vilovnjaci (u mojim pričama) da pokažu u čemu je razlika. Njihova „magija“ je Veština, oslobođena mnogih ljudskih ograničenja, mnogo lagodnija, mnogo brža, kompletnija (produkt i vizija u besprekornoj povezanosti). I njen objekt je Veština a ne Sila, subkreacija, ne dominacija i tiransko reformiranje Kreacije.“

A pre ovoga, čisto da pojasnimo njegovo shvatanje magije, on kaže:

„Mašina je naša moderna forma mnogo više povezana sa Magijom nego što se uobičajeno smatra.”

Znači, njegov pojam Magije je drugačiji od našeg, on je Magijom smatrao nešto zlo, blisko tehnologiji, nešto što ne proističe iz prirodnog ustrojstva, nego teži da da moć van njega. Recimo, kada u Silmarilionu govori o Ljudima koji će postati Utvare Prstena, imamo deo, koji veoma eksplicitno potvrđuje ovaj stav.

„Ali Sauronu dospeše u ruke svi preostali Prstenovi Moći; i delio ih je drugim narodima Srednje Zemlje, nadajući se da će tako dovesti pod svoj uticaj sve one koji su žudeli za tajnom moći koja bi prevazilazila meru njihove prirode.”
(Dž. R. R. Tolkin; Silmarilion, Ezoterija; Beograd;1993; str. 378)

Potvrda za ovo ima još u 131. pismu:

„Ali u Eregionu veliki radovi započeše – i Vilovnjaci se nađoše najbliže padu u „magiju” i mašine.”

„Ali su takođe pojačavale prirodne snage posednika – tako se približavajući „magiji”, motivu najlakše kvarljivom na zlo, u požudu za dominacijom.”

I da ne kopiramo i prevodimo dalje, prvi pasus pisma 155 otvoreno kaže da se magia koristi, samo su svrhe različite. Ima tu i elementata kao što je upotreba „magije” pri izradi mačeva kod Numenorejaca. Ima još par mesta, koja kod čitaoca potenciraju ubeđenje da je magija kod Tolkina upotreba prirodne sile kroz biće koje njome rukuje, ali da je to vezano za prirodu bića, kao što on kaže, a ne za učenje, veštinu ili vežbu. Ako je biće dobro u nameri i manifestacija te sile je dobra, ako je zlo, iskvareno i njegova magija, delovanje slično magiji je zlo....

Tolkinovo izjednačavanje, bar u pojavi i posledicama, magije i „mašina” je veoma interesantno i konzistentno, gotovo kao i njegova lagana demencija sveta, unižavanje svake naredne epohe, sve je lošije i slabije, pa čak i Zlo biva manje iz razdoblja u razdoblje (iako je, mora se priznati, jedino Zlu ostavio izvestan stepen doslednosti, uvek je totalna pretnja). U vezi sa ovim je i jedan, naoko neobičan detalj: i Sauron i Saruman su Aüle-ovi Majari, koji su otišli u Senku.

Aüle ima određene prometejske sklonosti i postoji jedan poseban odnos na liniji Aüle-Melkor.

„Melkor beše ljubomoran na njega, jer Aüle beše najsličniji njemu po umu i moćima; dođe do duge bitke među njima u kojoj je Melkor neprestano osujećivao ili upropaštavao dela Aüle-ova, i Aüle se umori od popravljanja zbrka i nereda Melkorovih. obojica takođe žuđahu da stvaraju sopstvena bića i pojave koje će biti nove i od drugih nesmišljene, i uživahu u pohvalama svoje veštine.”
(Dž. R. R. Tolkin, Silmarilion; Ezoterija; Beograd;1993; 28. str)

Još kada ovo posmatramo imajući na umu i stariji sloj priče koji se nalazi u IV knjizi Istorije Srednje Zemlje u okviru Ambarkante, odnosno, Izgubljenih priča (The Lost Tales), u kojoj se govori da je Melkor sam napravio Iluin i Ormal, bez Aulea, da je sam stvorio Hitlaigir, zlato, onda postaje potpuno jasno da je veza između ova dva Valara, neraskidiva. Kako je Melkor, ne razumevši Eruovu promisao na pravi način, poželeo Tajni plamen, ne bi li ispunio Prazninu, a potom zatranio u Pevanju, tako je i Aüle zastranio načinivši Naugrime, s jednom velikom razlikom. Aüle se pokajao i video je da je i to njegovo delo proizlišlo u Eruovu slavu, dok je Melkor pao još dublje (ne treba zažmuriti ni na starijim slojevima priče - X knjiga Istorije Srednje Zemlje – Kasniji Kventa Silmarilion (Later Quenta Silmarillion) u kojima je Melkor sam napravio Balroge od vatre i Orke od kamena, na porugu Erovoj tvorevini – jer se i tu vidi paralela sa Auleovim činom). Moguće je čak i posmatranje da je Aüle skoro isti kao Melkor bez bolesne želje za posedovanjem. U kasnijim verzijama priče, izgleda da je prvobitini Melko dobio nove atribute i noviju snagu, odvajajući ga tako od Aülea ali ga približujući mestu i ulozi Lucifera u jednom drugom pričanju.

Aüleov narod je bio kovačkog zanata, a postoji i izvesna shema povezana sa Aüle-ovom kućom i padovima:

1. Aulendil, Artano (Odan Aüleu, Visoki Kovač) – Sauron je bio kovač iz Aüleovog naroda, vrlo rano je napustio pravi put. On ima stalnu težnja za dominacijom, ali za razliku od Melkora, slušao je do poslednjeg tona Pesmu Ainura, nije želeo uništenje, već vlast nad materijalnim i smrtnim obalama; služi se mašinama.

2. Stvaranje Patuljaka – Prvorođeni i Naugrimi su u večitoj koliziji – na korist Neprijatelju; (veoma su bliski Hefestu ili Vulkanu, koji je pored toga što je nakazan, vešt i mudar, vlasnik i razarajuće vatre).

3. Kurumo – Saruman (čovek veštine i umeća) – iz Aüleovog naroda, odlazi kao vođa Istara na Aüleovo insistiranje na SZ. Opsednut je moći i služi se mašinama.

4. Noldori – Mahtan je učio od Aülea i njegovog naroda, Feanor od Mahtana - Noldori iskivaju oružje u Valinoru, iskivaju Prstenove Moći koji im čine na SZ ono što ne sme biti.

Ovde vidimo konzistentno Tolkinovo „zgražanje” nad materijalnim, grešnim svetom i čak nad mašinama kao simbolom materijalnog sveta u diskordu sa prirodom.

Tolkin se ovde, naoko dosledno, drži arhetipa boga-kovača, kao htonske pojave. Arhetip boga-kovača je jedan od najstarijih. Prvi kovači su bili Titani, oni su iskovali Zevsu munje i gromove, Hadu šlem, a Plutonu trozubac.Tvrdi se da je ime Kain izvedeno iz Hebrejskog quanah, posedovati, dobiti, nabaviti, a nekada čak i kreirati. Pravo značenje imena Kain (Hebrejski Qayin) je kovač, tj. onaj ko radi sa metalom. Kovači su uvek povezivani sa magijom, a u skoro svim religijama koje poseduju boga-kovača, on je hrom. Tako, imamo grčkog Hefesta/Vulkana, slovenskog Hromog Dabu tj. Dajboga/Dažboga, deus dator-a, zaštitnika kovača i učitelja veština, tevtonske magične kovače i najveštijeg među njima, Vejlenda Kovača (Wayland Smith), po kome su se u Nemačkoj i radionice kovača zvale Vejlendove kuće (Wieland's houses)... (u neki studijama o magičnim kovačima sugerisano je čak da je poreklo hromosti u stvari namerno obogaljivanje kovača da se ne dogodi da tako važan član plemena odšetala u drugo pleme). Kovači su uvek imali posebne atribute, često negativne, vezane sa htoničnim, onosvetskim, oni su znali tajnu svetopeće vatre, kako napraviti moćno ognjište, kako postaviti mehove, kako dobiti ugalj za ognjište, jer drvo nije dovoljno dobro, prvo su imali čast da rade sa nebeskim metalom, gvožđem sa neba, potom su naučili kako se od zemlje i minerala dobija strašni metal, šta treba dodati u peć da bi poteklo usijano gvožđe, oni su znali kako da naprave kalup za gvožđe, koju i kakvu glinu da uzmu da bi mač bio prav i snažan. Nekada je sve to znanje bilo samo njihovo, i ugljenarstvo, i modelarstvo i kaluparstvo i topioničarsko umeće i livački posao i kovački posao, a često i umetnički, jer je mač morao da bude i lepo ukrašen, a ne samo ubojit. Nije sve bilo u mlaćenju čekićem po nakovnju. Oni su bili pra-alhemičari! Od stene su pravili oružje, metal koji izgleda kao onaj koji je pao sa neba, koga su lično Bogovi poslali. A često i bolji (meteorsko gvožđe je mekano). I pošto oni nisu Bogovi (niti su bili nepromišljeni da na sebe preuzeli tu ulogu) onda mora da su tu silnu moć dobili od neke druge sile, a to znači da su morali ili da sarađuju ili da prevare ili da plate za njega htonična božanstva, koja su davaoci rude, uglja, peska i zemlje za kalupe.... Znanje je, naravno, kao i svaki specijalni zanat, kao šamanizam i lečenje, pažljivo čuvano i prenošeno sa učitelja na učenika, uz pažljivo vođenje računa da se oko svega sačuva oreol mistike i svetosti. Koliko je snažna uloga i lik kovača-potkivača bila vidi se u tome koliko dugo je taj zanat čuvao posebnu čast i položaj. Negde oko 550. g.n.e. je prvi put oficijelno pomenuta titula Mariskalk (marshall ili marchal kako su se od tada potkivači-kovači nazivali). Maršal je kroz srednji vek bio često izuzetno cenjena ličnost i podređen samo kralju lično.

Kod Tolkina, greh boga/duha-kovača je težnja ka materijalnom, ka posedovanju i upravljanju i to je ono što ga vodi u pad, sa izuzetkom Aülea, koji zadovoljstvo nalazi u samom radu, a ne u posedovanju i kontrolisanju rezultata rada. On je svestan da nije kreator, već artist, oblikovatelj, subkreator, da je kreacija jedino u moći Iluvatara, a ne u deformaciji Kreacije.

I sada, da lagano rezimiramo ovo silno pisanije. Tolkin ne voli magiju, čak na nekim mestima negira njeno postojanje, ali i sam sebe demantuje. Može se naići na dosta poziva na magiju i očigledno magijska dejstva i radnje u Primarnim radovima. Koje je poreklo te disonance, nije moguće tačno reći, ali pretpostavljamo da bi veliki uticaj moglo imati druženje i teološke rasprave naročito sa Luisom, koje su, rezultovale ne „hristijanizacijom”, nego pre podsvesnom „korekcijom kursa” koji bi delo malo više uobličio u polzu hrišćanstva. Ali na stranu to. Za njega je, ako je i ima, Magija loša, i to je možda ono što rade loši momci. Dobri momci snagu crpe iz same suštine stvari, njihovog „jestastva”...

Tolkin ne jednom zajedno pominje magiju i mašine, pokazujući time da se jednako gnuša „mehanizacije”, ali kao simbolike beslovesnog menjanja stvari i kao simbola materijalnog sveta. I tu je, po našem, više nego skromnom mišljenju, ona suptilna razlika između arhetipa kovača i kovača/mehaničara/veštog čoveka (sarumana) kod Tolkina, koja lako izmakne ako se držite arhetipa kovačkog zanata: htonske sile => vatra => rukovanje vatrom => veza sa podzemnim svetom...

Ta veza je jasna i ona stoji, ali je ovde priča možda, malo drugačija. Ako prihvatimo ne jednom istaknutu činjenicu da je Tolkin imao negativan odnos prema „napretku” u smislu gubljanja veze sa duhovnim svetom/suštinom stvari nauštrb pukog materijalnog, prokletstvo kovača kod njega može da bude tog porekla. Budući da oni ipak nešto stvaraju, u stvari, preoblikuju stvari (samo je Aüle „stvorio” Naugrime), njihovo prokletstvo kod Tolkina je pretnja preterane veze sa materijom, sa onim što izlazi iz njihove radionice. Fasciniranost nečim što je sopstvena ideja i naum „otelotvoren” u materiji jeste neka vrsta greha, kao pisanje imena Božijeg ili slikanje lika ili slično... Pogledajte samo kakvo je prokletstvo donela fasciniranost Silmarilima... Osim greha posedovanja nečega što nije Stvoritelj darovao (besmrtnost kod Ljudi), Tolkin strogo kažnjava i preteranu vezu sa materijalnim, i to što je biće više, to je kazna jača. Morgot, Sauron, Saruman... Vilovnjaci koji su odbili da odu na Zapad, već su ostali iz ljubavi prema zemljama kojima hode, odbijaju odlazak na Blagoslovena ostrva (simbolično duhovno pročišćenje), itd...

E, sad ovde postoji jedna mala začkoljica u teoriji koja bi mogla naoko da zasmeta, ali je moguće i to objasniti: šta sa Gandalfom i Hobitima. Oni su definitivno u snažnoj vezi sa materijalnim, sa zemljom. Ali, njihova ljubav nije želja za dominacijom i preoblikovanjem, posedovanjem. To je, kao i kod Radagasta, kod Beorningovih, kod Bombadila, dečačka fascinacija, oduševljenost i želja za življenjem u svetu onakav kakav je. Tu su oni čisti od tog greha. I ako magija dobrog potiče iz veze sa prirodom stvari i prirodnim poretkom, to nam i dalje pomaže da uklopimo celu sliku. U tom smislu se može objasniti i menjanje kože Beorna, jer, ako je u tolikoj vezi sa zemljom da ne ubija njena stvorenja i da koristi samo ono što mu zemlja i bića na njoj daju, živeći gotovo svetim životom, zar nije on u poziciji da svoju snagu i moć vuče iz same Zemlje i prirode. Šta tek reći za Toma i Zlatozrnu, Najstarijeg, koji je u toliko snažnoj vezi sa prirodom da ga poistovećujemo sa Duhom prirode? Zar on ne bi mogao da poseduje toliku snagu da mu čak ni Prsten ne može ništa, jer je Prsten moć samo jednog Duha, strašnog i snažnog, ali on je JEDAN, a Tom ima snagu cele Doline i Reke i Brda i svega okolo, iznad i ispod toga? Zato bi on ostao poslednji. Na kraju bi pao pod pritiskom Zla, kada bi i priroda okolo bila toliko užasno oštećena da bi se njena primorodijalna snaga smanjila, ali bi stajao do kraja...

Hobiti, sa druge strane nemaju tako očigledne manifestacije „magijskog”, „...sem one obične, svakodnevne, koja im pomaže da nestanu tiho i brzo kad veliko glupo čeljade kao vi ili ja nespretno bane odnekud, stvarajući slonovsku buku, koju oni čuju sa kilometa udaljenosti.” ( Hobit, Nolit, Beograd, II izdanje, 1983., str. 12), ali kako drugačije objasniti njihovu toliku otpornost na Prsten i njegove užasne moći? To je nešto nepojmljivo čak i za Gandalfa. I opet moramo ovde da istaknemo jednu nedovoljno apostrofiranu činjenicu: bez obzira što je nosio Prsten kratko, Sem ga je SVOJEVOLJNO vratio Frodu. Izildur nije, uz sve svoje moći i savete i nagovaranje onolikih silnih i veličanstvenih imao snage da ga se reši kada ga je dobio, a Sem nije mera Izilduru... Ili možda jeste, ali mi to ne možemo da vidimo.....

Enti imaju tu silnu, skoro „magijsku” snagu, koja definitivno proističe iz njihove veze sa prirodom.

I, na kraju svega, šta je to sa vatrom? Prvobitni, prvi, Tajni Plamen ima samo stvaralački aspekt, jer je on od Tvorca i Tvorac sam, a svi ostali plamenovi i vatre, iz njega proistekli (kao i sve ostalo) imaju dve strane, destruktivnu i „stvaralačku”. Zašto?

Originalna moć stvaranja, prava kreacija je svojstvena samo Eru-u, ostala stvaranja su u stvari preoblikovanja. Da bi plamen mogao da oblikuje, on mora da početnu tvar raščini, da je na neki način uništi, liši osobina, koristeći svoju destruktivnu moć, da bi se od nje napravilo nešto novo, sada pomoću konstruktivne snage vatre. Ovo je ono što su Alhemičari dobro znali i što je njima bio deo transformacijsko/transmutacijskog ciklusa:

Truljenje, topljenje, žarenje, taljenje, destilacija, kondenzacija....

I sada, u tom procesu, kao i kod alhemičara, pri menjanju suštine stvari, ako je duh čist i namera dobra, ako radiš iz ljubavi prema radu, a ne iz želje za kreacijom i posedovanjem, dolazi do subkreacije, pretvorbe u nešto. Ako si duhom loš, iskvaren, ako je tvoj spiritus movens u stvari opsesija i žeđ za vladanjem, ustrojavanjem, posedovanjem, pohota za vlašću nad materijom i kontolom duha, onda u toku pretvorbe dolazi do korupcije i dobija se zlo. Tako Balrog ono sile što može da ukrade od bivstva vatre i suštine sveta pretvara u zlo, kao i njegov tvorac pre njega, kao i Sauron posle njega, kao i Saruman na mnogo nižem, skoro materijalnom nivou.