Стандард 12: ФинансирањеКвалитет финансирања високошколске установе обезбеђује се кроз квалитет извора финансирања, финансијско планирање и транспарентност у употреби финансијских средстава што доводи до финансијске стабилности у дугом року. |
На основу финансијских резултата за период од три године 2018-2020. (Прилог 12.1), види се да је финансијски резултат пословања Хемијског факултета за 2018. годину позитиван, тј. има одређени суфицит (28.411.298,30 дин), док су за наредне две године негативни, тј. постоји одређени дефицит. Сумирајући резултате пословања за трогодишњи период (2018-2020) може се закључити следеће: Хемијски факултет је државни факултет и као такав је буџетска установа. Основни финансијер је Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије које у укупним приходима Факултета учествује у просеку од 83.19% за наведени трогодишњи период (нешто више у односу на претходни трогодишњи период - 82.72%), односно 62,78% за образовне (нешто ниже у односу на претходни трогодишњи период - 66,02%) и 20.42% за научне активности (нешто више у односу на претходни трогодишњи период - 16,69%). Други значајан извор финансирања представљају приходи од самофинансирајућих студената, те осталих накнада везаних за студентска питања (у просеку 5.08% од укупних прихода). Од сарадње са привредом Факултет је у претходне три године остварио у просеку 2.36% од укупних прихода, а од сарадње са другим факултетима и институтима око 2.37%. Остатак сопствених средстава Факултет је остварио кроз фондове (1.19%), пројекте међународне сарадње (3,56%, што је значајно више у односу на претходни трогодишњи период - 0.16%), закуп простора (0.51%) и сл. Просечни приход факултета у наведеном трогодишњем периоду износи 427.223.825,80 дин, што је значајно више у односу на претходни трогодишњи период, 2015-2017. године (359.268.598,60 дин). Финансијска средства Факултет је у периоду од 2018. до 2020. године у највећој мери расподелио на зараде и накнаде запослених и ангажовање сарадника и наставника са стране (у просеку 75,71% од укупних расхода, што је нешто више у односу на претходни трогодишњи период - 72,96%), трошкове утрошене енергије (7,26%, нешто ниже у односу на претходни период - 9,37%) и трошкове комуналних услуга (1,59%, нешто ниже у односу на претходни период - 1,99%), куповину опреме и хемикалија за потребе наставе (0,89%, значајно ниже у односу на претходни период - 1,29%), одржавање опреме (1,08%), текуће и капиталне поправке и одржавање зграде (1,60%, знатно ниже у односу на претходни период - 2,82%), куповину хемикалија и опреме за потребе научно-истраживачког процеса (2,73%, знатно више у односу на претходни период - 2,02%), те остале расходе. Просечна вредност расхода Факултета у наведеном трогодишњем периоду износи 423.792.867,50 дин, што је значајно више у односу на претходни трогодишњи период (364.015.222,60 дин). На основу овога се види да Хемијски факултет има дугорочно обезбеђена финансијска средства неопходна за реализацију наставно-научног процеса, научноистраживачких пројеката и професионалних активности. Сви извори финансирања Хемијског факултета су утврђени у складу са законом. Увидом у финансијске планове Хемијског факултета за период од 2019. до 2021. године (Прилог 12.2; финансијски план за 2018. годину је приложен уз извештај о самовредновању за претходни трогодишњи период) да се закључити да Факултет планира распоред и намену финансијских средстава узимајући у обзир исходе финансијског пословања у претходним годинама, и достављене планове по пројектима за науку и другим средствима којима располажу руководиоци пројеката и наставници Факултета за дату годину са циљем да обезбеди финансијску стабилност и ликвидност у дужем временском периоду. Све резултате финансијског пословања Факултет сумира на годишњем нивоу у виду извештаја о финансијском пословању уз обрачун прихода и расхода који усваја Савет Хемијског факултета (Прилог 12.1). Ове информације су саставни део Информатора о раду Хемијског факултета. На тај начин, Факултет обезбеђује јавност и транспарентност својих извора финансирања и начина употребе финансијских средстава. |
SWOT анализа |
|
Предности: | Факултет има уговорно обезбеђена финансијска средства из буџета Републике Србије за обављање основне делатности.+++ Факултет користи законске могућности за остваривање додатних финансијских средстава. ++ Факултет самостално, у оквиру законских могућности, анализира и планира распоред финансијских средстава, тј. самостално одлучује у управљању приходима и расходима. +++ Факултет обезбеђује транспарентност финансијског пословања.+++ |
Слабости: | Иако је буџетска институција, преко 80% свих прихода Хемијски факултет и даље остварује кроз финансијска средства које добија из буџета Републике Србије. Ова средства нису у потпуности довољна за рад и даљи развој Факултета. +++ |
Могућности: | Проширење научноистраживачких и стручних услуга и додатно улагање сопствених средстава у отклањању слабости. +++ Оснаживање извора финансирања помоћу донација, кроз учешће у пројектима, сарадњу са привредом, домаћим и иностраним партнерима и сл. +++ |
Опасности: | Ако се не отклоне, све наведене слабости постају опасности. +++ |
Процена испуњености Стандарда 12 и предлог корективних мера | |
На основу свега изнетог може се закључити да Хемијски факултет испуњава Стандард 12. Предлог корективних мера: Хемијски факултет, као буџетска установа и индиректан буџетски корисник, дели судбину осталих буџетских установа кад је у питању финансирање од оснивача. Чињеница је, међутим, да већ дуги низ година финансирање материјалних трошкова од стране оснивача није довољно и изискује све већу потребу да се учешћем сопствених извора средстава омогући нормална егзистенција Факултета.
Додатно, потребно је, преко Универзитета, предложити финансирање факултета по студијским програмима и типу студијског програма, а не по броју студената. Поред тога, узимајући високе уделе у трошковима за услуге јавних предузећа (комуналне услуге и употребљена енергија), потребно је, преко Универзитета, предложити да се материјални трошкови за услуге јавних предузећа плаћају директно од стране Министарства просвете, науке и технолошког развоја. |
Прилози: |