Хемијски факултет има Стратегију обезбеђења квалитета која
представља дугорочну оријентацију у остваривању образовних,
научно-истраживачких, стручних и других активности које се остварују на
Факултету. Стратешко опредељење Факултета је унапређење образовног процеса
и научно-истраживачког рада и њихова оријентација према достигнутим нивоима
квалитета водећих Факултета у Европи и свету. Једно од важних својстава
квалитета јесте његово стално прилагођавање у струци на основу научних
достигнућа која детерминишу развој Факултета као установе, студијских
програма и услова рада, а нарочито стваралачких способности и вештина
свршених студената.
Хемијски факултет ће у дугорочном периоду предузимати мере за обезбеђење
квалитета којима ће се одређивати потребне активности, њихови носиоци и
рокови за извршење.
Субјекти обезбеђења квалитета на Универзитету у Београду - Хемијском
факултету:
- Наставно-научно веће је стручни орган који има пресудну одговорност у
обезбеђењу квалитета, тако што планира мере, акције и носиоце активности за
обезбеђење квалитета (комисије, наставници, сарадници и сл), разматра
извештаје носилаца активности, доноси акте о предузимању корективних мера и
активности и доноси оцену испуњености сваког појединачног стандарда.
- Као стручни орган, Наставно-научно веће усваја коначни извештај о
самовредновању сваке три године који оверава Декан. Наставно-научно веће
као стручни орган бира Комисију за обезбеђење и унапређење квалитета као
своје тело, које се плански и континуирано бави праћењем, обезбеђивањем,
унапређењем и развојем квалитета.
- Студенти су изузетно значајан субјект у Стратегији обезбеђења квалитета
као активни учесници у наставном процесу. Њихово учешће у Стратегији
обезбеђења квалитета дефинише се и спроводи у стандардима за самовредновање
квалитета.
- Субјекти обезбеђења квалитета су наставници и сарадници, као носиоци
наставног процеса, научно-истраживачког и стручног рада. Њихова улога и
активности у обезбеђењу квалитета такође су дефинисани у стандардима за
обезбеђење квалитета. Ненаставно особље је релевантан субјект у Стратегији
обезбеђења квалитета, јер пружа неопходну подршку одвијању наставног
процеса, научно-истраживачког и стручног рада.
- Декан као пословодни орган је субјекат Стратегије обезбеђења квалитета,
тако што у сарадњи са другим субјектима дефинише Стратегију, планира и
координира активности, контролише спровођење корективних мера, председава
Наставно-научним већем, учествује у изради и одговоран је за усвајање
Извештаја о самовредновању.
Стратегија обезбеђења квалитета на Факултету има више сегмената који у
симбиози чине систем квалитета:
- Студијски програми су темељ и суштина постојања Хемијског факултета, и
они су главни фактор друштвене оправданости и постојања Факултета као
образовне и научне установе. Квалитет студијских програма за директну
последицу има квалитет знања и стваралачких способности свршених студената
који у свом стваралаштву треба да допринесу привредном и друштвеном
развоју. Квалитет сваког студијског програма се заснива на квалитету сваког
предмета, студената, наставника и сарадника, ненаставног особља, уџбеника и
друге литературе као и информационе подршке, услова рада и организационе
структуре Хемијског факултета.
- Садржај сваког предмета се континуирано иновира и усклађује са
најновијим достигнућима у области, што директно подиже ниво студијског
програма.
- Квалитет уписаних студената се обезбеђује кроз проверу знања кандидата
при упису на Хемијски факулет.
- Наставници и сарадници, као учесници у студијском процесу, континуирано
се баве научно-истраживачким и стручним радом, а остварене резултате
уграђују у студијске програме и тиме развијају њихов квалитет.
- Битан фактор обезбеђења квалитета студијских програма су знања и радне
способности ненаставног особља која се развијају кроз стручно усавршавање и
континуирану планску едукацију за све активности које су подршка образовном
процесу.
- Уџбеници и друга литература, њихова актуелност и стално усклађивање са
новим достигнућима науке и струке представљају релевантан фактор обезбеђења
квалитета студијских програма, а сам квалитет уџбеника и литературе се
обезбеђују континуираним сопственим издањима и набавком из других
извора.
- Информациона подршка се стално унапређује што доприноси обезбеђењу
квалитета студијских програма кроз коришћење информационог система у
наставном и научно-истраживачком процесу, као и кроз изучавање предмета
чији садржај чине информационе технологије.
- Услови рада на Хемијском факултету (радни амбијент, његова
хуманизација, квалитет радног простора у смислу оплемењивања и хигијене,
квалитет и осавремењавање опреме, учила и других средстава у радном
простору која обезбеђују квалитет студијског програма, односно његово
квалитетно остваривање) се континуирано побољшавају јер представљају
релевантан мотивациони фактор за учеснике у образовном процесу.
- Организациона структура Хемијског факултета директно условљава квалитет
остваривања студијског програма и његово континуирано унапређење, па се она
стога развија и усклађује са потребама студијских програма као окоснице
образовног процеса (развој квалитета рада стручних органа, пословодног
органа, унапређење квалитета рада организационих јединица и њихових
интеракција, а посебно наставних и ненаставних јединице).
Права и обавезе сваког од наведених субјеката дефинишу се у стандардима
и поступцима за обезбеђење квалитета:
- Стратегија обезбеђења квалитета обухвата најважније области у
делатности Хемијског факултета, а пре свега студијске програме, наставу,
научно истраживање, вредновање студената, уџбенике и литературу, ресурсе,
ненаставну подршку и процес управљања. Све наведене области у Стратегији
обезбеђења квалитета чине систем, чија се динамика континуирано усклађује
са главним задацима и циљевима Хемијског факултета.
- Хемијски факултет је дугорочно опредељен за изградњу организационе
културе квалитета. Стратешки, то подразумева да културу обезбеђења
квалитета поседују и стално унапређују сви субјекти у систему квалитета. То
се посебно односи на пословодни орган (декан), професоре и сараднике,
студенте, ненаставно особље, као и на стручне органе и тела. Декан
предлаже, а Наставно-научно веће утврђује елементе организационе културе
квалитета, који се објављују - чине доступним свим субјектима квалитета на
Хемијском факултету и обавезују их на одговарајуће понашање у извршавању
својих активности и обавеза.
- Донету Стратегију обезбеђења квалитета, Хемијски факултет је промовисао
интерно и екстерно. Интерно, Стратегија обезбеђења квалитета је
презентована у целости на Наставно-научном већу, Студентском парламенту и
на Огласној табли Хемијског факултета. Екстерно, Стратегија обезбеђења
квалитета је презентована у целости на Интернет презентацији Хемијског
факултета и у публикацијама доступним јавности.
- Хемијски факултет континуирано ради на унапређењу Стратегије обезбеђења
квалитета, имајући у виду да се мењају фактори интерне и екстерне природе
који утичу на њену реализацију.
|