Стандард 7: Квалитет наставника и сарадникаКвалитет наставника и сарадника обезбеђује се пажљивим планирањем и избором на основу јавног поступка, стварањем услова за перманентно усавршавање и развој наставника и сарадника и провером квалитета њиховог рада у настави. |
Број наставника | Предавачи | Доценти | Ванредни професори | Редовни професори | Професор емеритус |
---|---|---|---|---|---|
Са пуним радним временом | 1 | 19 | 19 | 19 | — |
Са непуним радним временом | — | — | — | — | 1 |
По уговору | — | 8 | 10 | 10 | — |
Укупан број | 1 | 27 | 29 | 29 | 1 |
Укупан број наставника | 87 |
Број сарадника | Сарадници у настави | Асистенти | Асистенти са докторатом | Истраживачи |
---|---|---|---|---|
Са пуним радним временом | 1 | 14 | 1 | 20 |
По уговору | 3 | 4 | — | 40 |
Укупан број | 4 | 18 | 1 | 60 |
Укупан број сарадника | 83 |
На Хемијском факултету Универзитета у Београду запослено је 59 наставника, од тога: 1 професор емеритус, 19 редовних професора, 19 ванредних професора, 19 доцената и 1 наставник страних језика од чега 58 са пуним радним временом (Табела 7.1А). Овим на једног наставника Хемијског факултета долази 17,63 студената (Прилог 7.2А). Списак наставника ангажованих по уговору приказан је у Табели 7.1Б. Узевши у обзир да и наставници са других факултета Универзитета у Београду учествују у школовању студената Хемијског факултета, приказан је и однос укупног броја наставника (запослених преко Хемијског факултета и по уговору) и броја студената (Прилог 7.2Б) који износи 11,95. На Факултету је запослено и 36 сарадника: 1 асистент са докторатом, 14 асистената, 1 сарадник у настави-демонстратор и 20 истраживача (Табела 7.2А). Факултет за извођење вежби уговором ангажује и 47 сарадника по уговору (Табела 7.2Б). У Табели 7.1Б је приказано и пет наставника на докторским студијама који су изабрани у научна звања. 7.1 и 7.2 Научно-истраживачки рад наставника и сарадника, избори у звања и остали подаци о наставницима и сарадницима доступни су јавности. За извођење наставе на Хемијском факултету ангажовани су искључиво наставници и сарадници (асистенти и сарадници у настави) бирани на основу високих критеријума који вреднују компетентност у области научно-истраживачког рада и способност и успешност у извођењу наставе. Квалитет наставника и сарадника обезбеђује се поштовањем прописа који регулишу избор наставника и сарадника на факултетима Универзитета у Београду и то: Закона о високом образовању Републике Србије, Статута Универзитета у Београду, Правилника о начину и поступку стицања звања и заснивања радног односа наставника Универзитета у Београду, Правилника о минималним критеријумима за избор у звања наставника и сарадника Хемијског факултета Универзитета у Београду (Прилог 7.1) и Статута Хемијског факултета (Прилог 10.3). Правилник о минималним критеријумима за избор у звања наставника и сарадника Хемијског факултета Универзитета у Београду је у погледу научних компетенција наставника дефинисао најоштрије услове на Универзитету. Поступак и услови за избор наставника и сарадника су јасно дефинисани, јавни и доступни оцени стручне и шире јавности. Овај поступак и услови су предмет периодичне провере и усавршавања (поступак и услови су мењани просечно на сваке три године у периоду од 2007. године). 7.3 Високошколска установа систематски прати, оцењује и подстиче научну, истраживачку и педагошку активност наставника и сарадника кроз периодичне извештаје управи, катедрама, руководиоцима пројеката итд. Компетентност наставника на Факултету је изузетно висока. Број индексираних радова у часописима са СЦИ листе у периоду 2015-2017. је износио 490, односно просечно 5,15 радова по наставнику и сараднику (Прилог 6.3). 7.4 Хемијски факултет спроводи дугорочну планску политику, у складу са својим потребама, квалитетне селекције младих кадрова и њиховог даљег напретка као и различите врсте усавршавања. Захваљујући сарадњи и посебним односима са научноистраживачким установама (Институт за хемију, технологију и металургију и Иновациони центар Хемијског факултета), Хемијски факултет прати рад младих истраживача у овим установама и најбоље кандидате преводи у наставни процес. 7.5 Хемијски факултет обезбеђује наставницима и сарадницима перманентну едукацију и усавршавање, путем студијских боравака, специјализација, учешћа на научним, уметничким и стручним скуповима. Шта више, приликом избора у прво наставничко звање на Хемијском факултету, неопходан услов је и постдокторат у трајању од минимално годину дана у иностранству. 7.6 При избору и унапређењу наставног кадра Хемијски факултет посебно вреднује повезаност рада у образовању са радом на научним пројектима као и у другим областима привредног и друштвеног живота, као и педагошке способности наставника и сарадника. Наставници и сарадници Хемијског факултета учествовали су у Темпус и Ерасмус пројектима (Табела 6.5) као и у већем броју WUS пројеката у прошлости који су за циљ имали унапређење наставног процеса. 7.7 Факултет при избору и унапређењу наставно-научног кадра посебно вреднује педагошке способности наставника и сарадника које се проверавају редовним студентским вредновањем педагошког рада наставника и сарадника, као и допринос кандидата у обезбеђењу квалитета наставног процеса. Подаци о наставницима и сарадницима доступни су на интернет страници Факултета, а посебан део ових података је и листа одабраних публикованих радова. |
SWOT анализа |
|
Предности: | Јавност поступка и услова за избор наставника и сарадника. Усаглашеност критеријума за избор са Стандардом који је прописао Национални савет за високо образовање. +++ |
Слабости: | Ригидност система запошљавања, изостанак конкурса за научноистраживачке пројекте. +++ Одлив кадрова. +++ |
Могућности: | Усавршавање педагошких кометенција наставника и сарадника Факултета. +++ Повећање научне и истраживачке компетентности наставног кадра Факултета кроз инострано финансиране пројекте. +++ Пријем младог кадра за рад на факултету. +++ |
Опасности: | Одлив младих кадрова. Одлазак најбољих студената, тј. одлазак потенцијалног младог кадра, ван земље. +++ |
Процена испуњености Стандарда 7 и предлог корективних мера | |
Хемијски факултет испуњава стандард 7. Стално радити на усавршавању педагошких компетенција наставника и сарадника. Потребно је наставити са запошљавањем наставничког и истраживачког подмлатка, да се не би још више повећала диспропорција у броју наставника и сарадника Факултета. Обезбеђивати услове за научно-истраживачки рад и укључивање студената докторских студија на домеће и међународне пројекте. |
Табеле:
НАПОМЕНА: ове табеле су генерисане 10. 9. 2018. Прилози:
|