Стандард 6: Квалитет научноистраживачког, уметничког и стручног рада

Високошколска установа непрекидно ради на подстицању, обезбеђењу услова, праћењу и провери резултата научноистраживачког, уметничког и стручног рада и на њиховом укључивању у наставни процес.

Хемијски факултет је Одлуком (Прилог 6.4) Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, а на основу Закона о научноистраживачкој делатности и Правилника о вредновању научноистраживачког рада и поступку акредитације научноистраживачких организација, акредитован за обављање научноистраживачке делатности у области природно-математичких наука. Хемијски факултет обавља научну делатност као равноправну област своје укупне делатности. Обављање научноистраживачке делатности на Факултету регулисано је Статутом Факултета и Програмом научноистраживачког рада (Прилог 6.5).

6.1 и 6.4 Хемијски факултет је опредељен да остварује јединство образовног, научноистраживачког и стручног рада и, у том циљу, Факултет периодично доноси Програм научноистраживачког рада и Програм развоја научноистраживачког подмлатка (Прилог 6.6), који обухватају основне смернице истраживања у областима којима се Факултет бави, а у складу са потребама привредног развоја датих у Средњорочном плану развоја Републике Србије и на основу постојећег технолошког развоја земље, односно усвојене стратегије научно-технолошког развоја од стране ресорног Министарства. Садржај научноистраживачких пројеката који се реализују на Хемијском факултету је у складу са тематским целинама дефинисаним од стране Министарства просвете, науке и технолошког развоја. Такође, научноистраживачки рад је у складу са теметским целинама истраживања и иновација дефинисаним Европским Хоризонт 2020 програмом.

6.2 У трогодишњем периоду (календарске 2015-2017) године Факултет је био носилац 16 пројеката које финансира Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, 3 пројекта Српске академије наука и уметности и 5 међународних пројеката (Табела 6.1).

Наставници и сарадници факултета су ангажовани на: 22 пројекта основних истраживања, 9 интегралних интердисциплинарних пројеката, 2 пројекта технолошког развоја, 3 пројекта Српске академије наука и уметности и 5 међународно финансираних пројеката (Табела 6.2). Истовремено, наставници и сарадници факултета учествују у реализацији: 2 стручна пројекта, 2 међународна образовна пројекта, 16 програма мултилатералне или билатералне сарадње и 10 COST акција (Табела 6.5). Осим предавача - наставника страног језика и сарадника у настави - демонстратора, сви наставници и сарадници Факултета укључени су у научноистраживачке пројекте (Прилог 6.2).

6.3 Хемијски факултет систематски прати и оцењује обим и квалитет истраживачког рада наставника и сарадника. У том циљу, Наставно-научно веће периодично (на три године) усваја Програм научноистраживачког рада Хемијског факултета. Крајем сваке календарске године продекан за науку подноси извештај о научноистраживачком раду Факултета Наставно-научном већу.

6.5 Знања до којих Факултет долази спровођењем научноистраживачких и професионалних активности, активно се укључују у постојећи наставни процес. Шта више, уз помоћ и подршку Управе и Наставно-научног већа, Студентски парламент је основао Центар за научноистраживачки рад студената, чија је делатност регулисана Правилником Центра за научноистраживачки рад студената Хемијског факултета (Прилог 6.7).

6.6 Запослени на Хемијском факултету су у трогодишњем периоду 2015-2017. публиковали 490 СЦИ-индексираних радова (Табела 6.3 и Табела 6.4), односно просечно 5,15 радова по наставнику и сараднику (Прилог 6.3), што јасно показује да Хемијски факултет активно подстиче своје запослене да се успешно баве научноистраживачким радом и објављују резултате. У поређењу са стандардима ресорног Министарства за акредитацију научноистраживачких организација у односу на број запослених, запослени на Хемијском факултету су публиковали 6,9 пута више радова са СЦИ листе него што налажу стандарди Министарства.

Структура објављених радова по категоријама ресорног Министарства је следећа: 50% М21, 26% М22 и 24% М23 (Табела 6.3 и Табела 6.4).

Наставници и сарадници Факултета учествују на домаћим и међунароним научним и стручним конференцијама и скуповима и често су њихови радови и саопштења награђени. Више пута је добијена награда за најбољу технолошку иновацију и награда на конкурсу "Покрени се за науку". Тим студентског парламента "Отворене лабораторије" је вишеструко награђиван од стране Центра за промоцију науке и ресорног Министарства.

На жалост, Хемијски факултет не води званичну евиденцију о наведеним постигнућима, наградама и признањима наставника, сарадника и студената. Подаци о наведеним постигнућима могу се евентуално пронаћи на личним страницама запослених, мада је њихово ажурирање опционо.

6.7 Хемијски факултет обавља издавачку делатност преко сопственог издавачког центра. Издавачка делатност на Хемијском факултету регулисана је правилником о раду Издавачког центра и детаљније описана у Стандарду 9.

SWOT анализа

Предности: У горе наведеном опису набројане су бројне предности научноистраживачког и стручног рада. +++
Слабости:

Недостатак као и дотрајалост савремене истраживачке и друге опреме. ++

Недовољна финансијска средства из сопствених извора за научноистраживачке пројекте. ++

Недовољна финансијска средства за финансирање учешћа наставника и сарадника на научним скуповима. ++

Постојећи извори финансирања нису довољно мотивишући за младе истраживаче. ++

Нерасписивање конкурса за пројекте и изостанак валоризације научноистраживачког рада од стране Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије. +++

Могућности:

Набавка савремене истраживачке опреме. ++

Покретање нових пројеката, посебно међународних. ++

Повећање међуакадемске сарадње у научноистраживачким пројектима. ++

Интензивније укључивање младих истраживача на пројекте. +++

Опасности: Ако се не отклоне, све наведене слабости постају опасности. ++

Процена испуњености Стандарда 6 и предлог корективних мера

На основу претходно изнетих чињеница и докумената у прилогу закључује се да је на Хемијском факултету испуњен Стандард 6.

Истраживачка компетентност наставног кадра Факултета, изражена кроз број радова у часописима на СЦИ листи је изванредна упрскос наведеним слабостима система. Да би се оваква ситуација одржала потребно је одржати број наставника и сарадника који учествују у пројектима које финансира Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, као и повећати учешће Хемијског факултета у међународним пројектима. Сопствено финансирање научноистраживачког рада и иновирање опреме за истраживање је минимално због недостатка финансијских средстава. За обезбеђење квалитетног научног рада неопходно је континуирано и сигурно финансирање и могућност укњучивања младих истраживача у текуће пројекте, што у протеклом периоду није увек био случај. Као последица тога, у наредном периоду очекује се пад у броју и квалитету публикованих радова и других резултата научноистраживачког рада. Потребно је усвојити нови Програм научноистраживачког рада и Програм развоја научноистраживачког подмлатка, пошто постојећи акти истичу 2018. године.

Табеле:

Прилози: