|
|
|
|
|
Студијски програм: Програм образовања у областима психолошких, педагошких и методичких дисциплина за формирање компетенција наставника хемије |
Назив предмета: Инклузивни приступ |
Шифра: 632F2 |
Наставник: др Слађана Д. Анђелковић |
Статус предмета: изборни |
Број ЕСПБ: 3 |
Услов: Педагогија + Психологија |
Циљ предмета:
- Стицање знања о основним теоријским поставкама, достигнућима и актуелним проблемима инклузивног образовања.
- Разумевање значаја стратегија пружања додатне подршке ученицима у редовном систему образовања и стварање подстицајних услова за њихов развој.
- Стицање знања и вештина о планирању, реализацији и евалуацији инклузивне наставе и изради и примени индивидуалних образовних планова.
- Сензибилисање студената за разумевање значаја улоге наставника у раду са различитим категоријама деце којима је потребна посебна подршка
- Упознати студенте са педагошком документацијом и значајем сарадње наставника, родитеља, стручних сарадника и тимова за инклузију.
|
Исходи предмета:
- Студенти поседују знања о основним теоријским поставкама, достигнућима и актуелним проблемима инклузивног образовања и имају афирмативне ставове према
ученицима којима је потребна посебна друштвена подршка.
- Разумеју значај пружања додатне подршке ученицима у редовном систему образовања и стварања подстицајних услова за њихов развој.
- Упознати су са законском регулативом и педагошком документацијом.
- Оспособљени су за израду педагошког профила и примену различитих врста ИОП-а
- Оспособљени су за планирање, писање ИОП-а (кораци, циљеви, принципи, структура, садржај), примену и праћење (ИОП1, ИОП2, ИОП3).
- Разумеју значај и оспособљени су за праћење и вредновање постигнућа ученика који раде по ИОП-у.
- Разумеју значај сарадње са родитељима, знају стратегије и имају изграђене вештина рада са родитељима.
- Имају знање и развијене ставове о компетенцијама наставника у инклузивном образовању и основу за даље педагошко-дидактичко и методичко образовање, истраживање и
професионални развој из ове области..
|
Садржај предмета:
Теоријска настава
– Предавања
- Ка квалитетном образовању за све - улога образовања у инклузивном друштву.
- Промена парадигме - ка социјалној кохезији, инклузији, инклузивном образовању.
- Основне теоријске поставке инклузивног образовања.
- Различите могућности и видови пружања додатне подршке ученицима у васпитном и образовном раду.
- Проблеми и перспективе у унапређивању и развијању инклузивног приступа образовању.
- Препознавање видова и карактеристика деце којима је потребна посебна васпитна и образовна подршка.
- Даровитост, образовање, инклузија.
- Наставник у инлузивној пракси.
- Израда педагошког профила, планирање мера индивидуализације и процес израде и примене ИОП-а.
- Планирање и писање ИОП-а (кораци, циљеви, принципи, структура, садржај); Врсте и примери ИОП-а.
- Примена и праћење (ИОП1, ИОП2, ИОП3).
- Наставне стратегије, начини педагошке комуникације и интеракције између актера васпитно-образовног процеса
- Подстицање позитивних интерперсоналних односа и климе у разреду; Начини обезбеђивања социјалне партиципације деце којима је потребна подршка.
- Управаљање одељењем, вредновање и измена ИОП-а.
- Сарадња наставника, родитеља, стручних сарадника и тимова за инклузију
– Пројекат
- Пројекат : Инклузивно образовање - Школа за све.
- Израда педагошког профила, планирање мера индивидуализације и процес израде и примене ИОП-а.
- Планирање и писање ИОП-а (кораци, циљеви, принципи, структура, садржај); Врсте и примери ИОП-а.
- Примена и праћење (ИОП1, ИОП2, ИОП3).
- Наставне стратегије, начини педагошке комуникације и интеракције између актера васпитно-образовног процеса.
- Евалуација индивидуализиране наставе.
- Сарадња наставника, родитеља, стручних сарадника и тимова за инклузију.
Ваннаставне активности
Интерактивни, кооперативни облици рада, предавања, пројекат - истраживање образовно-васпитне праксе у школи, дебате и дискусије, студија случаја, анализа текстова и докумената.
|
Литература:
- Хрестоматија педагошко-дидактичких текстова који се обнаваљају сходно појави вредних педагошких дела и резултата истраживања.
- Пројекат -(писани материјал) задаци и захтеви за истраживање инклузивне праксе у школи.
- Вујачић, М., Лазаревић, Е. и Ђевић, Р. (2015). Инклузивно образовање: од законске регулативе до практичне реализације. Теме, 39, (1), 231-247
- Спасеновић, В. и Матовић, Н. (2015). Припремљеност наставника предметне и разредне наставе за рад с децом са сметњама у развоју. Настава и Васпитање, 64, (2), 207-222
Помоћна литература
- Хрњица, С. (2004). Школа по мери детета, Приручник за рад са ученицима редовне школе ометеним у развоју. Институт за психологију Филозофског факултета у Београду.
|
Број часова активне наставе (недељно): |
Предавања: 2 |
Пројекат: 1 |
Лабораторијске вежбе: 0 |
Студ. истраж. рад: 0 |
Методе извођења наставе:
Предавања, пројекат. |
Оцена знања (укупно 100 поена) |
Предиспитне обавезе |
Поена |
Завршни испит |
Поена |
Предавања: |
10 |
Усмени испит: |
60 |
Семинарски рад: |
5 |
|
|
Пројекат: |
25 |
|
|