Студијски програм:   Програм образовања у областима психолошких, педагошких и методичких дисциплина за формирање компетенција наставника хемије
Назив предмета:   Методика наставе хемије Шифра:   609F2
Наставник:   др Драгица Д. Тривић,   др Весна Д. Милановић Маштраповић
Статус предмета:   обавезни
Број ЕСПБ:   6
Услов:   нема

Циљ предмета:

Оспособити студенте да планирају и изводе наставу хемије према циљевима и исходима у наставним програмима и према стандардима постигнућа, као и да прате и вреднују ученичка постигнућа.

Исходи предмета:

Након завршетка курса студенти:

  1. Планирају методе наставе/учења, бирају или праве наставна средства, бирају огледе и пишу план часа према циљевима наставе/учења хемије и исходима у наставним програмима хемије, и према стандардима постигнућа.
  2. Планирају начине и задатке за формативно проверавање напредовања ученика током процеса наставе и учења хемије, и за сумативно проверавање и вредновање постигнућа ученика.

Садржај предмета:

Теоријска настава

Предавања

  • Наставни планови и програми хемије.
  • Стандарди постигнућа.
  • Методе наставе/учења хемије.
  • Методе усменог излагања и разговора / методе учења.
  • Метода рада са текстом / методе учења.
  • Метода демонстрације / методе учења.
  • Наставна средства.
  • Уџбеник.
  • Метода лабораторијских и других практичних радова ученика / методе учења.
  • Показатељи ученичких активности на часовима хемије.
  • Едукативна радионица.
  • Истраживачки и контекстуално оријентисана настава / учење хемије.
  • Пројекатска настава.
  • Планирање часа - писане припреме (сценарија) за извођење часа.
  • Анализа писане припреме (сценарија) часа.
  • Екскурзије у настави хемије.
  • Планирање наставног рада (годишње планирање, тематско планирање).
  • Праћење и процењивање ученичких постигнућа - начини и карактеристике добре праксе.
  • Формативно проверавање.
  • Сумативно проверавање.
  • Тест, врсте тестова и типови задатака у тесту.
  • Мерне карактеристике теста.
  • Контрола квалитета задатака.
  • Бодовање и оцењивање.
  • Практично проверавање знања и вештина.
  • Истраживачки и контекстуално постављени задаци.

Теоријске вежбе

Решавање проблемских и рачунских задатака.

  • Задаци и активности ученика на часовима хемије.
  • Методе наставе / учења хемије 1.
  • Методе наставе / учења хемије 2.
  • Наставна средства.
  • Уџбеник хемије.
  • Наставне ситуације - показатељи активности.
  • Критичка конструктивна анализа плана (сценарија) часа.
  • Планирање рада у школи: израда месечног и годишњег плана рада.
  • Усмено проверавање ученичких постигнућа.
  • Тест - типови задатака. Припремање теста за проверу остварености циљева учења.
  • Бодовање задатака и оцењивање.
  • Практично проверавање знања.
  • Праћење и вредновање ученичких постигнућа кроз истраживачки и контекстуално постављене задатке.
  • Статистичка обрада резултата тестирања.

Ваннаставне активности

Домаћи задаци.

Литература:

  1. Драгица Тривић: Теме из методике наставе хемије, Klett, Београд, 2013.
  2. Иван Ивић, Ана Пешикан, Слободанка Антић: Активно учење 2, Институт за психологију, Београд, 2001.
  3. Ана Пешикан, Ратко Јанков, Слободанка Антић, Драгица Шишовић, Вера Муждека: Како приближити деци природне науке кроз активно учење, Збирка сценарија, Институт за психологију, Београд, 2005.
  4. Драгица Тривић, Биљана Томашевић: Практикум за вежбе из Методике наставе хемије 3 и 4, Хемијски факултет, Београд, 2008.

Помоћна литература

  • Наставни програми хемије за основну школу, гимназију и средње стручне школе
  • Драгица Тривић, Ратко М. Јанков, Миомир Ранђеловић, Владимир Вукотић, Мирјана Марковић, Ружица Ковачевић, Милан Николић: Образовни стандарди за крај обавезног образовања за наставни предмет ХЕМИЈА, Министарство просвете РС, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, Београд, 2010.
  • Драгица Тривић, Гордана Поповић, Љубинка Рајаковић, Славица Ковачевић, Драгана Анђелковић, Бранка Антић, Данијела Бјелица-Миловановић, Мирјана Богдановић (2013): Општи стандарди постигнућа за крај општег средњег образовања и васпитања и средњег стручног образовања и васпитања у делу општеобразовних предмета, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, Београд
Број часова активне наставе (недељно): Предавања:   4 Теоријске вежбе:   2 Лабораторијске вежбе:   0 Студ. истраж. рад:   0

Методе извођења наставе:

Предавања, теоријске вежбе.

Оцена знања (укупно 100 поена)
Предиспитне обавезе Поена Завршни испит Поена
Предавања: 5 Усмени испит: 60
Теоријске вежбе: 10  
Домаћи задаци: 5    
Писане припреме два часа: 10    
Припремљена два теста: 10