Студијски програм:   Програм образовања у областима психолошких, педагошких и методичких дисциплина за формирање компетенција наставника хемије
Назив предмета:   Педагогија Шифра:   043F2
Наставник:   др Слађана Д. Анђелковић
Статус предмета:   обавезни
Број ЕСПБ:   6
Услов:   нема

Циљ предмета:

Упознавање, разумевање и критички увид у педагошко-дидактичке проблеме у контексту савремених захтева професије наставника. Развијање интересовања студената за разумевање и примену педагошко-дидактичких знања и стварање основе за даље развијање наставничких компетенција кроз професионални развој.

Исходи предмета:

После завршеног курса студенти разумеју основне педагошке појмове, методе, принципе, циљеве и исходе образовања и васпитања; разумеју функционисање школе и комплексност улоге наставника у школи; имају развијено знање и вештине о савременим дидактичким моделима који обухватају: дефинисање циљева наставе, планирање и програмирање, наставне стратегије за реализацију постављених циљева, проблеме комуникације и методе евалуације; примењују и интерпретирају теоријска сазнања у реалним васпитно-образовним ситуацијама; оспособљени су за критичку рефлексију своје праксе кроз израду портфолија и истраживања образовно-васпитне праксе у школи; поседују знање, вештине и развијене ставове о компетенцијама наставника и основу за даље педагошко-дидактичко и методичко образовање, истраживање и професионални развој.

Садржај предмета:

Теоријска настава

Предавања

  • Основни педагошки појмови: Васпитање, (функције, значај, чиниоци, концепције) и сродни појмови - образовање, настава, социјализација, културација, врсте образовања, целоживотно образовање.
  • Могућности и границе васпитања.
  • Опште методе и средства васпитања.
  • Циљ и задаци васпитања - конкретизација циљева и задатака васпитања према подручјима развоја и странама васпитања.
  • Однос циљева - компетенција и исхода васпитања и образовања.
  • Систем васпитања и образовања, организација васпитно-образовног рада у школи.
  • Школа као заједница која учи и њено окружење, отвореност школе према локалном и глобалном окружењу.
  • Васпитање у породици, васпитање у слободном времену, друштвене и слободне активности ученика васпитни значај средстава масовног комуницирања.
  • Актери образовања и њихове улоге, социјална и образовна интеракција у самој школи.
  • Улоге наставника - (шта их одређује, карактер улоге наставника, улога наставника у настави, улоге наставника у односу на наставни програм, улога наставника у односу на облике и методе рада, улога наставника у односу на ученике - индивидуализација рада, улога наставника у односу на одељење као групу, улога наставника у сарадњи са ученичким родитељима - интегрисање развојних контекста, улога наставника у школи, рад у наставничком вечу и стручним активнима, учешће у социјално - културним програмима школе, рад у професионалним организацијама, стручно усавршавање и целоживотни професионални развој.
  • Педагошка интеракција и комуникација: међузависност активности ученика и активности наставника, квантитативни аспекти педагошке комуникације, емоционална и социјална клима и атмосфера у разреду
  • Настава као процес поучавања и учења.
  • Структура наставног процеса - наставни час, типологија, етапе, артикулација наставе, различити структурни модели.
  • Планирање и програмирање васпитно-образовног процеса, курикуларни приступ у процесу планирања и програмирања, планирање и припрема наставника за час.
  • Захтеви у савременој настави: проблемско и контекстуално сазнавање, холистички приступ, стратегије наставе (учење путем решавања проблема, кооперативно учење, искуствено учење, пројектни приступ, интегративно учење).
  • Евалуација у настави - праћење, вредновање и оцењивање ученичкој напретка.
  • Сарадња породице и школе.
  • Инклузивно образовање.

Пројекат

  • Пројекат - испитивање образовно-васпитне праксе у школи.
  • Израда студентског портфолија.
  • Амбијент за учење, култура школе.
  • Интервју са педагогом - улога стручних сарадника.
  • Документација школе (од школског развојног плана до дневне припреме наставника).
  • Артикулација наставе.
  • Сарадња са родитељима.
  • Индивидуализација рада.

Ваннаставне активности

Интерактивни, кооперативни облици рада, предавања, пројекат - истраживање образовно-васпитне праксе у школи, дебате и дискусије, студија случаја, анализа филма, видео клипова, текстова и докумената.

Литература:

  • Педагошка хрестоматија - изабрани текстови који се обнављају сходно појави вредних педагошких дела и резултата истраживања
  • Анђелковић, С., Крагуљац. Н. (2021). Студентски портфолио - практикум за истраживање васпитно-образовне праксе у школи, Београд: Географски факултет, Универзитет у Београду.
Број часова активне наставе (недељно): Предавања:   4 Пројекат:   2 Лабораторијске вежбе:   0 Студ. истраж. рад:   0

Методе извођења наставе:

Предавања, пројекат.

Оцена знања (укупно 100 поена)
Предиспитне обавезе Поена Завршни испит Поена
Предавања: 10 Усмени испит: 60
Семинарски радови: 5  
Пројекат: 25