Студијски програм:   Програм образовања у областима психолошких, педагошких и методичких дисциплина за формирање компетенција наставника хемије
Назив предмета:   Психологија Шифра:   042F2
Наставник:   др Невена М. Буђевац
Статус предмета:   обавезни
Број ЕСПБ:   6
Услов:   нема

Циљ предмета:

Оспособити студенте да разумеју природу и сложеност процеса развоја и учења, као и сложен однос међу њима, те да наставу конципирају у складу са тим знањима.

Исходи предмета:

  • Објашњава типичне карактеристике развоја деце школског узраста и наводи њихове импликације за наставу.
  • Препознаје сложеност фактора који обликују развој.
  • Аргументовано заступа значај подстицања целовитог развоја детета.
  • Објашњава природу процеса учења/подучавања и однос између развоја и учења.
  • Ослањајући се на емпиријске налазе, говори о улози коју школовање и наставници могу имати у развоју и учењу ученика.
  • Уочава индивидуалне разлике међу ученицима и осмишљава подстицајну средину за учење и развој свих ученика.
  • Препознаје психолошке потебе ученика и начине њиховог задовољавања у настави.
  • Разуме значај креирања повољне психосоцијалне климе у разреду и стратегије њеног изграђивања.
  • Разуме улогу мотавационих процеса у учењу и како да подстиче унутрађњу мотивацију за учење.

Садржај предмета:

Теоријска настава

Предавања

  • Фактори развоја.
  • Однос развоја и учења.
  • Когнитивни развој.
  • Социјални и емоционални развој.
  • Интелигенција.
  • Психолошка сазнања о учењу.
  • Мотивација.
  • Психолошке и образовне потребе ученика.
  • Индивидуалне разлике између ученика у образовном окружењу.
  • Улога школе и наставника у развоју и учењу ученика.
  • Психосоцијална клима у разреду.

Теоријске вежбе

  • Уочавање развојних карактеристика ученика и осмишљавање наставе у складу са њима.
  • Препознавање индидуалних разлика међу ученицима и индивидуализација наставе.
  • Примена различитих механизама учења у учионици.
  • Технике мотивисања ученика.
  • Препознавање психолошких и образовних потреба ученика и њихово задовољавање.
  • Уважавање индивидуалних разлика између ученика у образовном окружењу.
  • Психосоцијална клима у разреду.

Литература:

  • В. Визек Видовић, М. Ријавец, В. Влаховић-Штетић, Д. Миљковић: Психологија образовања, Klett, Београд, 2014.
  • А. Пешикан: Учење у образовном контексту (Основе психологије учења/наставе), Службени гласник, Београд, 2020.
Број часова активне наставе (недељно): Предавања:   4 Теоријске вежбе:   2 Лабораторијске вежбе:   0 Студ. истраж. рад:   0

Методе извођења наставе:

Предавања, теоријске вежбе.

Оцена знања (укупно 100 поена)
Предиспитне обавезе Поена Завршни испит Поена
Предавања: 10 Писмени испит: 50
Теоријске вежбе: 10  
Семинарски радови: 30