Стандард 7: Квалитет наставника и сарадника

Квалитет наставника и сарадника обезбеђује се пажљивим планирањем и избором на основу јавног поступка, стварањем услова за перманентно усавршавање и развој наставника и сарадника и провером квалитета њиховог рада у настави.

Број наставника Наставник страног језика Доценти Ванредни професори Редовни професори Професор емеритус
Са пуним радним временом 1 18 21 21
Са непуним радним временом 1
По уговору 12 8 10
Укупан број 1 30 29 31 1
Укупан број наставника 92
Број сарадника Сарадници у настави Асистенти Асистенти са докторатом Истраживачи
Са пуним радним временом 1 14 6 34
По уговору 0 8 2 15
Укупан број 1 22 8 49
Укупан број сарадника 80

На Хемијском факултету Универзитета у Београду запослена су 62 наставника, од тога: 1 професор емеритус, 21 редовни професор, 21 ванредни професор, 18 доцената и 1 наставник страних језика. Укупно 61 наставник је ангажован са пуним радним временом (Табела 7.1А). Овим на једног наставника Хемијског факултета долази 17,5 студената (Прилог 7.2). Списак наставника ангажованих по уговору приказан је у Табели 7.1Б. Узевши у обзир да и наставници са других факултета Универзитета у Београду учествују у школовању студената Хемијског факултета, напомињемо да однос укупног броја наставника (запослених преко Хемијског факултета и по уговору) и броја студената износи 11,3.

На Факултету је запослено и 55 сарадника: 6 асистената са докторатом, 14 асистената, 1 сарадник у настави и 34 истраживача у свим научним и истраживачким звањима (Табела 7.2А). Факултет за извођење вежби уговором ангажује и 35 сарадника по уговору (Табела 7.2Б). У Табели 7.1Б приказана су и 4 наставника на докторским студијама који су изабрани у звање научног саветника). Хемијски факултет уговорно ангажује и 6 студената докторских и мастер студија за извођење практичне наставе.

Научно-истраживачки рад наставника и сарадника, избори у звања и остали подаци о наставницима и сарадницима доступни су јавности. За извођење наставе на Хемијском факултету ангажовани су искључиво наставници и сарадници (асистенти и сарадници у настави) бирани на основу високих критеријума који вреднују компетентност у области научно-истраживачког рада и способност и успешност у извођењу наставе.

Квалитет наставника и сарадника обезбеђује се поштовањем прописа који регулишу избор наставника и сарадника на факултетима Универзитета у Београду и то: Закона о високом образовању Републике Србије, Статута Универзитета у Београду, Правилника о начину и поступку стицања звања и заснивања радног односа наставника Универзитета у Београду, Правилника о минималним критеријумима за избор у звања наставника и сарадника Хемијског факултета Универзитета у Београду (Прилог 7.1) и Статута Хемијског факултета. Правилник о минималним критеријумима за избор у звања наставника и сарадника Хемијског факултета Универзитета у Београду је у погледу научних компетенција наставника дефинисао најоштрије услове на Универзитету. Поступак и услови за избор наставника и сарадника су јасно дефинисани, јавни и доступни оцени стручне и шире јавности. Овај поступак и услови су предмет периодичне провере и усавршавања (поступак и услови су мењани просечно на сваке три године у периоду од 2007. године).

Високошколска установа систематски прати, оцењује и подстиче научну, истраживачку и педагошку активност наставника и сарадника кроз периодичне извештаје управи, катедрама, руководиоцима пројеката итд. Компетентност наставника на Факултету је изузетно висока. Наставници Хемијског факултета просечно су објавили 57,7 радова у каријери по наставнику (Прилог 6.3), док за претходни трогодишњи период тај однос износи 8,68.

Хемијски факултет спроводи дугорочну планску политику, у складу са својим потребама, квалитетне селекције младих кадрова и њиховог даљег напретка као и различите врсте усавршавања. Захваљујући сарадњи и посебним односима са научноистраживачким установама (Иновациони центар Хемијског факултета и Институт за хемију, технологију и металургију), Хемијски факултет прати рад младих истраживача у овим установама и најбоље кандидате преводи у наставни процес.

Хемијски факултет обезбеђује наставницима и сарадницима перманентну едукацију и усавршавање, путем студијских боравака, специјализација, учешћа на научним, уметничким и стручним скуповима. Шта више, приликом избора у прво наставничко звање на Хемијском факултету, неопходан услов је и постдокторат у трајању од минимално годину дана у иностранству.

При избору и унапређењу наставног кадра Хемијски факултет посебно вреднује повезаност рада у образовању са радом на научним пројектима као и у другим областима привредног и друштвеног живота, као и педагошке способности наставника и сарадника.

Наставници и сарадници Хемијског факултета учествовали у CEEPUS пројектима (Табела 6.6) као и у већем броју Темпус, Ерасмус и WUS пројеката у прошлости који су за циљ имали унапређење наставног процеса.

Факултет при избору и унапређењу наставно-научног кадра посебно вреднује педагошке способности наставника и сарадника које се проверавају редовним студентским вредновањем педагошког рада наставника и сарадника, као и допринос кандидата у обезбеђењу квалитета наставног процеса. Подаци о наставницима и сарадницима доступни су на интернет страници Факултета, а посебан део ових података је и листа одабраних публикованих радова.

SWOT анализа

Предности: Јавност поступка и услова за избор наставника и сарадника. Усаглашеност критеријума за избор са Стандардом који је прописао Национални савет за високо образовање. +++
Слабости: Периодичност конкурса за научноистраживачке пројекте. +
Могућности:

Усавршавање педагошких кометенција наставника и сарадника Факултета. +++

Повећање научне и истраживачке компетентности наставног кадра Факултета кроз инострано финансиране пројекте. +++

Пријем младог кадра за рад на факултету. +++

Опасности: Одлив младих кадрова. Одлазак најбољих студената, тј. одлазак потенцијалног младог кадра ван земље. +++

Процена испуњености Стандарда 7 и предлог корективних мера

Хемијски факултет испуњава стандард 7.

Стално радити на усавршавању педагошких компетенција наставника и сарадника.

Потребно је наставити са запошљавањем наставничког и истраживачког подмлатка, да се не би повећала диспропорција у броју наставника и сарадника Факултета.

Обезбеђивати услове за научно-истраживачки рад и укључивање студената докторских студија на домаће и међународне пројекте.

Табеле:

Прилози: