Универзитет у Београду - Хемијски факултет
Самовредновање високошколске установе
септембар 2021.

Прилог 15.4: Правилник о избору ментора

Избор ментора на Хемијском факултету је регулисан у оквиру Правилника о докторским студијама (Прилог 15.1).
У наставку је дат извод из Правилника - чланови који се односе на избор ментора:


Члан 11.

Упис на докторске студије врши се на начин и по поступку прописаном конкурсом који расписује Универзитет, а у складу са Законом.

У пријави на конкурс кандидат је дужан да, поред докумената којим доказује да испуњава услове конкурса, наведе и ментора студија који сагласност потврђује потписом на пријави.

Ментор студија мора бити наставник Хемијског факултета.

Максималан број кандидата које може да прихвати један ментор студија по школској години је 5.

Комисија за мастер и докторске студије може докторанду да промени ментора студија ако установи да је ментор преоптерећен великим бројем кандидата уз сагласност докторанда и ментора.

Уколико је потребно, уз пријаву се прилажу и описи система образовања на претходним нивоима (додаци дипломама или уверења о положеним испитима) којима се доказује неопходни удео предмета из хемијских и биохемијских наука у стеченом образовању.

Члан 14.

При упису кандидат бира ужу научну област и ментора студија.

Ментор студија се стара о благовременом полагању испита и напретку кандидата и може, али не мора бити ментор при изради докторске дисертације.

Кандидат предлаже и четири изборна предмета (два при упису прве и два при упису друге године студија) из изабраног (матичног) студијског програма. Изузетно, кандидат може предложити изборни предмет из другог студијског програма на Хемијском факултету, или изборни предмет са другог факултета Универзитета у Београду уколико постоји научна, односно стручна потреба. О предлогу кандидата одлучује продекан за науку, уз претходну сагласност ментора, поштујући одредбе уговора са кандидатом.

Кандидат може поднети образложени захтев за промену изборног предмета на докторским студијама. О захтеву одлучује продекан за науку и међународну сарадњу, по прибављеном мишљењу ментора.

Комисија за оцену научне заснованости теме докторске дисертације

Члан 21.

Комисију за оцену научне заснованости теме докторске дисертације именује Веће Факултета.

Комисију чине најмање три наставника и истраживача из научне области из које је тема докторске дисертације и који испуњавају услове из Стандарда, од којих су најмање два члана наставници Хемијског факултета, а најмање један члан није у радном односу на Хемијском факултету. Комисија бира председника из реда својих чланова. Предложени ментор може бити члан Комисије.

Извештај Комисије за оцену научне заснованости теме докторске дисертације

Члан 22.

Председник Комисије за оцену научне заснованости теме докторске дисертације у року од 30 дана од дана именовања Комисије припрема извештај о оцени и научној заснованости теме докторске дисетације на основу мишљења чланова Комисије, а извештај потписују сви чланови комисије.

Извештај се ставља на увид јавности објављивањем на интернет страници Факултета најмање 10 дана пре седнице Већа на којој се разматра.

Извештај комисије садржи:

  1. основне податке о кандидату и дисертацији (име, презиме и биографију кандидата, предлог теме, податке о претходном школовању кандидата, оствареним ЕСПБ бодовима на докторским студијама и оцену важнијих радова кандидата);
  2. предмет и циљ дисертације (показати да је реч о оригиналној идеји значајној за развој науке, њену примену, односно развој научне мисли уопште);
  3. основне хипотезе од којих ће се полазити у истраживању (хипотезе које ће се научно потврдити или оборити);
  4. методе које ће се у истрaживању применити;
  5. очекиване резултате и научни допринос (конкретно навести очекивани допринос одређеној области науке);
  6. оквирни списак литературе;
  7. закључак;
  8. име и референце предложеног ментора;
  9. датум и потпис чланова комисије.

Члан комисије може поднети издвојено мишљење о научној заснованости теме докторске дисертације, са образложењем.

Извештај комисије се предаје и у електронском облику.

Извештај се доставља Већу.

Уколико Комисија не сачини извештај у року из става 1. овог члана, именује се нова комисија.

Одлука о прихватању теме докторске дисертације и одређивању ментора

Члан 23.

Одлуку о прихватању теме докторске дисертације и одређивању ментора доноси Веће, на основу извештаја комисије из члана 22. овог правилника и писане сагласности о прихватању менторства.

Веће приликом доношења одлуке оцењује:

  1. да ли је реч о оригиналној идеји и
  2. да ли је тема од значаја за развој науке, примену њених резултата, односно развој научне мисли уопште.

Разматрајући извештај Веће може донети одлуку о прихватању теме докторске дисертације и одређивању ментора, одлуку о неприхватању теме докторске дисертације и одређивању ментора, односно закључак о одлагању са предлогом у ком делу и на који начин је потребно да се извештај Комисије за оцену научне заснованости теме докторске дисертације измени или допуни и у ком року.

Негативна одлука Већа из става 3. овог члана мора бити образложена.

Сагласност на одлуку о прихватању теме докторске дисертације и одређивању ментора

Члан 24.

Одлука Већа о прихватању теме и одређивању ментора и извештај Комисије о оцени научне заснованости теме докторске дисертације упућују се Већу научних области природних наука Универзитета (у даљем тексту: Већу Универзитета) ради прибављања сагласности.

Веће универзитета о својој одлуци извештава Факултет.

По добијеној сагласности Већа Универзитета студент може да приступи даљој изради докторске дисертације.

У случају да Веће Универзитета не да сагласност на одлуку Већа Факултета о прихватању теме и одређивању ментора, или одложи њено разматрање, поступа се по Правилнику о докторским студијама на Универзитету у Београду.

Члан 24А

Изузетно, студент или ментор могу да поднесу декану писани захтев са образложењем за прекид менторског односа.

Уколико је захтев из става 1. овог члана оправдан, декан покреће поступак за избор новог ментора.