Универзитет у Београду - Хемијски факултет
Самовредновање високошколске установе
септембар 2021.

Прилог 5.2: Процедуре и поступци који обезбеђују поштовање плана и распореда наставе

Правилником о студирању на основним и интегрисаним академским студијама у потпуности су одређени поступци и процедуре које обезбеђују поштовање планираног извођења наставе. Годишњим планом извођења наставе дефинисано је да је предметни наставник дужан да изложи план рада који укључује циљеве, садржај и структуру предмета, план и начин реализације наставе на предмету, предиспитне и испитне обавезе, начин оцењивања и формирања коначне оцене, као и уџбенике, односно обавезну и допунску литературу. План извођења наставе утврђује облике наставе (предавања, вежбе, лабораторијске вежбе, пројекти, семинари, консултације, и друго), као и наставнике и сараднике ангажоване на предмету. Програми предмета који садрже циљеве, садржај и структуру предмета, редослед извођења наставе, предиспитне и испитне обавезе и начин реализације испита, као и обавезну и допунску литературу налазе се на сајту Факултета.

Пре почетка школске године Наставно-научно веће усваја Календар рада и Распоред наставе и испита. У складу са Календаром наставе и правилно распоређеним ангажовањима запослених, непосредно пред почетак школске године прави се распоред часова који омогућава предавачима и студентима да несметано испуњавају своје обавезе. У Календару су дефинисани радни и нерадни дани, термини испитних рокова, термини за пријаву испита и термини за упис у семестар. Распоред наставе за све студијске програме основних, интегрисаних и мастер академских студија, по годинама студија објављује се пре почетка семестра на на сајту Факултета. Промене распореда часова могуће су искључиво уз одобрење декана или продекана за наставу. Ангажовање студената у току школске године је дефинисано и Статутом Факултета, као и укупан број часова активне наставе.

Студенти су упознати са планом и распоредом рада пре почетка семстра и са делом својих обавеза које из њих произилазе, док са осталим наставним обавезама студенте упознају на првим часовима наставе предметни наставници и сарадници тако што студентима пружају јасна и детаљна објашњења. Распоред испита се припрема и објављује након сугестија које упућују наставници, сарадници и студенти Комисији за припрему распореда наставе и испита, и усвајања од стране Наставно-научног већа и објављује за све испитне рокове у датој школској години пре почетка школске године. Реализација испита и процедуре обезбеђења квалитета тог процеса су дефинисане Правилником о полагању и оцењивању на испиту.

Рад наставника и сарадника се прати путем анкета у којима студенти на крају семестра евалуирају квалитет наставе одређеног предмета, спремност наставника за рад, иновативност његове наставе, доступност обавезне литературе, разумљивост и јасност излагања и подстицање студената на креативност. Од посебног значаја је дужност наставника и сарадника да перманентно унапређују своје педагошке и методичке способности, као и да прате и оцењују успех студената у остваривању предиспитних обавеза. Сваки наставник подноси катедри извештај о свом раду у току семестра, након његовог завршетка. Извештај може да садржи и анализу, односно вредновање и евалуацију наставног процеса, као и предлоге за допуну и измене плана рада. На основу извештаја наставника, катедре разматрају реализацију наставног процеса и по потреби подносе наставно-научном већу предлоге за евентуалне измене.

Наставници и сарадници су одговорни да током извођења предавања и вежби поступају професионално и да се придржавају свих професионалних кодекса. У случају да се уоче одступања код одређених наставника и сарадника, јер се не придржавају плана рада на предмету или не постижу одговарајући квалитет предавања и вежби, декан факултета предузима потребне мере у циљу превазилажења уочених одступања и упозорава наставнике на потребу побољшања. У процес праћења квалитета наставног процеса укључени су и студенти кроз рад Комисије за праћење и унапређење квалитета наставе која током процеса самовредновања и оцењивања квалитета спроводи анкете о квалитету наставног процеса (Прилог 5.1).