Студијски програм: Настава хемије
Врста и ниво студија: интегрисане основне и мастер академске студије
Назив предмета: Методика наставе хемије 1 Шифра: 653P1
Наставник: др Драгица Д. Тривић
Статус предмета: обавезни
Број ЕСПБ: 9
Услов: Нема услова.

Циљ предмета:

Oспособљавање за планирање часа (избор метода наставе/учења хемије, наставних средстава и огледа) према циљевима и исходима у наставним програмима и стандардима постигнућа.

Исход предмета:

Оспособљеност за избор одговарајућих метода наставе/учења, наставних средстава и огледа и писање плана часа према циљевима и исходима у наставним програмима хемије и према стандардима постигнућа.

Садржај предмета:

Теоријска настава

Предавања

Наставни планови и програми хемије. Образовни стандарди. Педагошка интеракција: међузависност активности ученика и активности наставника на часовима хемије. Методе наставе/учења хемије (преглед). Методе усменог излагања и разговора / методе учења. Метода рада са текстом / методе учења. Метода демонстрације / методе учења. Наставна средства. Уџбеник. Критеријуми за вредновање квалитета уџбеника. Метода лабораторијских и других практичних радова ученика / методе учења. Едукативна радионица. Пројекатска настава. Екскурзије у настави хемије. Показатељи ученичких активности на часовима хемије. Планирање часа - израда сценарија за извођење часа. Анализа писане припреме (сценарија) часа. Планирање наставног рада (годишње планирање, тематско планирање).

Теоријске вежбе

1. Структурне компоненте наставних програма хемије - планирање и реализација наставе.

2. Образовни стандарди за крај обавезног образовања и општег средњег образовања - планирање и реализација наставе.

3. Дефинисање циљева и исхода учења наставне јединице (по избору студента).

4. Задаци и активности ученика.

5. Методе наставе / учења 1.

6. Методе наставе / учења 2.

7. Наставна средства.

8. Уџбеник хемије.

9. Наставне ситуације - показатељи активности.

10. Наставне ситуације - истраживачки приступ.

11. Израда сценарија за реализацију часа хемије.

12-14. Критичка конструктивна анализа сценарија часа.

15. Планирање рада у школи: израда месечног и годишњег плана рада.

Ваннаставне активности

Домаћи задаци. Претраживање различитих извора ради прикупљања података потребних за разматрање тема на часовима наставе и вежби, за припремање сценарија часа.

Литература:

  1. Драгица Тривић: Теме из методике наставе хемије, Klett, Београд, 2013.
  2. Милан Сикирица: Методика наставе хемије, Школска књига, Загреб, 2003.
  3. Иван Ивић, Ана Пешикан, Слободанка Антић: Активно учење 2, Институт за психологију, Београд, 2001.
  4. Ана Пешикан, Ратко Јанков, Слободанка Антић, Драгица Шишовић, Вера Муждека: Како приближити деци природне науке кроз активно учење, Збирка сценарија, Институт за психологију, Београд, 2005.
  5. Драгица Тривић, Биљана Томашевић: Практикум за вежбе из Методике наставе хемије 3 и 4, Хемијски факултет, Београд, 2008.
Број часова активне наставе (недељно): Предавања: 4 Теоријске вежбе: 4 ДОН (лаб. вежбе): 0 Студ. истраж. рад: 0

Методе извођења наставе:

Предавања, радионице и теоријске вежбе.

Оцена знања (укупно 100 поена)
Предиспитне обавезе Поена Завршни испит Поена
Предавања: 10 Усмени испит: 70
Теоријске вежбе: 10    
Домаћи задаци: 10