Стандард 5: Квалитет наставног процеса

Квалитет наставног процеса обезбеђује се кроз интерактивност наставе, укључивање примера у наставу, професионални рад наставника и сарадника, доношење и поштовање планова рада по предметима, као и праћење квалитета наставе и предузимање потребних мера у случају када се утврди да квалитет наставе није на одговарајућем нивоу.

Универзитет у Београду - Хемијски факултет је одговарајућим актима (Статут факултета, Правилник о студирању, Правилник о полагању испита и оцењивању на испиту, Правилник о завршном раду на основним академским студијама, Правилник о мастер академским студијама и Правилник о докторским академским студијама) дефинисао основна правила којима се обезбеђује квалитет наставног процеса, односно, начин организације наставе на Факултету и обавезе наставног особља у наставном процесу.

Наставници и сарадници запослени на Универзитету у Београду - Хемијском факултету током извођења предавања и вежби поступају професионално и имају коректан однос према студентима. План и распоред наставе (предавања и вежби) и испита су усклађени са потребама и могућностима студената, познати су пре почетка одговарајућег семестра и доследно се спроводе. План наставе, распоред часова и распоред испита за текућу годину програма који се реализују је објављен на сајту Факултета.

Настава на Универзитету у Београду - Хемијском факултету је интерактивна, обавезно укључује примере из праксе, подстиче студенте на размишљање и креативност, самосталност у раду и примену стечених знања. Из тих разлога организоване су стручне екскурзије - посете фирмама из области хемијске индустрије.

Факултет је обезбедио да за сваки предмет, пре почетка семестра, постоји усвојен план рада објављен на сајту Факултета. Објављена је књига свих предмета која садржи:

  • основне податке о предмету: назив, година, број ЕСПБ бодова, услови;
  • циљеве предмета;
  • садржај и структуру предмета;
  • план и распоред извођења наставе (предавања и вежбе);
  • начин оцењивања на предмету;
  • уџбенике, односно обавезну и допунску литературу;
  • податке о наставницима и сарадницима на предмету.

Хемијски факултет систематски прати спровођење плана наставе као и планова рада на појединачним предметима и предузима корективне мере уколико дође до одступања.

Такође систематски прати, оцењује квалитет наставе на појединачним предметима и предузима корективне мере за његово унапређење и упозорава наставнике који се не придржавају плана рада на предмету или не постижу одговарајући квалитет предавања и вежби, на потребу побољшања, и обезбеђују им потребно усавршавање. У циљу систематског праћења наставног процеса Наставно-научно веће је формирало Комисију за праћење и унапређење квалитета наставе.

Рад наставника и сарадника се оцењује кроз Анкету о вредновању педагошког рада наставника која се спроводи на крају сваког семестра. О резултатима анкете се подноси извештај Наставно-научнoм већу по завршетку наредног семестра.

SWOT анализа

Предности:

У горе изложеном опису набројане су све предности наставног процеса. +++

Наставници и сарадници Универзитета у Београду - Хемијског факултета су само током 2017. године учествовали на бројним научним и стручним скуповима и конференцијама, који су повезани са унапређењем не само опште стручних и научних знања, већ и знања и искустава која би требало да унапреде и сам наставни процес. +++

Слабости: Немогућност одвијања квалитетне практичне наставе. Студентска пракса није на задовољавајућем нивоу, због мале понуде места у предузећима / школама у којима се та пракса може обаљати. Мала мобилност наставника, сарадника и студената. ++
Могућности:

Набавка савремене опреме, посебно лабораторијске опреме и потрошног материјала неопходног за квалитетну практичну настaву, а коју није могуће набавити без адекватних финансијских средстава из буџета Републике, омогућила би подизање квалитета практичне наставе. ++

Континуирано осавремењавање опреме која се користи у наставном процесу. ++

Даље унапређивање примене информатичких ресурса у наставном процесу. ++

Повећање мобилности наставника, сарадника и студената. ++

Опасности:

Контрола присуства студената на настави. +++

Недовољна мотивисаност наставника за примену нових метода у реализацији наставе. +

Недовољна мотивисаност студената да учествују у студентским анкетама и изнесу своје мишљење о студијском програму и раду наставника и сарадника. ++

Процена испуњености Стандарда 5 и предлог корективних мера

На основу претходно изнетих чињеница и докумената у прилогу закључује се да је на Универзитету у Београду - Хемијском факултету испуњен Стандард 5.

Студенти се континуирано, на крају сваког семестра, анкетирају о квалитету целокупног наставног процеса, теоријске и практичне наставе сваког предмета који похађају. Из Извештаја о резултатима студентског вредновања педагошког рада наставника види се да је средња оцена веома добра и да су оцене свих оцењиваних елемената наставног процеса врло уједначене, што доприноси укупној позитивној оцени наставног процеса. Коначно, на основу резултата студентског вредновања педагошког рада наставника и сарадника, може се закључити да се настава на Факултету одвија према утврђеном наставном плану и распореду и да је на Факултету остварен висок квалитет наставе, што су студенти оценили веома добрим оценама предмета и предавача.

Табеле:

Прилози: