Стандард 1: Стратегија обезбеђења квалитета

Високошколска установа утврђује стратегију обезбеђења квалитета, која је доступна јавности.

Хемијски факултет има Стратегију обезбеђења квалитета која представља дугорочну оријентацију у остваривању образовних, научно-истраживачких, стручних и других активности које се остварују на Факултету. Стратешко опредељење Факултета је унапређење образовног процеса и научно-истраживачког рада и њихова оријентација према достигнутим нивоима квалитета водећих Факултета у Европи и свету. Једно од важних својстава квалитета јесте његово стално прилагођавање у струци на основу научних достигнућа која детерминишу развој Факултета као установе, студијских програма и услова рада, а нарочито стваралачких способности и вештина свршених студената.

Међутим, имајући у виду да је прошло десет година од усвајања ове Стратегије, неопходно је усвојити нову која ће важити за наредни десетогодишњи период.

Хемијски факултет ће у дугорочном периоду предузимати мере за обезбеђење квалитета којима ће се одређивати потребне активности, њихови носиоци и рокови за извршење.

Субјекти обезбеђења квалитета на Универзитету у Београду - Хемијском факултету:

  • Наставно-научно веће је стручни орган који има пресудну одговорност у обезбеђењу квалитета, тако што планира мере, акције и носиоце активности за обезбеђење квалитета (комисије, наставници, сарадници и сл), разматра извештаје носилаца активности, доноси акте о предузимању корективних мера и активности и доноси оцену испуњености сваког појединачног стандарда.
  • Као стручни орган, Наставно-научно веће усваја коначни извештај о самовредновању сваке три године који оверава Декан. Наставно-научно веће као стручни орган бира Комисију за обезбеђење и унапређење квалитета као своје тело, које се плански и континуирано бави праћењем, обезбеђивањем, унапређењем и развојем квалитета.
  • Студенти су изузетно значајан субјект у Стратегији обезбеђења квалитета као активни учесници у наставном процесу. Њихово учешће у Стратегији обезбеђења квалитета дефинише се и спроводи у стандардима за самовредновање квалитета.
  • Субјекти обезбеђења квалитета су наставници и сарадници, као носиоци наставног процеса, научно-истраживачког и стручног рада. Њихова улога и активности у обезбеђењу квалитета такође су дефинисани у стандардима за обезбеђење квалитета. Ненаставно особље је релевантан субјект у Стратегији обезбеђења квалитета, јер пружа неопходну подршку одвијању наставног процеса, научно-истраживачког и стручног рада.
  • Декан као пословодни орган је субјекат Стратегије обезбеђења квалитета, тако што у сарадњи са другим субјектима дефинише Стратегију, планира и координира активности, контролише спровођење корективних мера, председава Наставно-научним већем, учествује у изради и одговоран је за усвајање Извештаја о самовредновању.

Стратегија обезбеђења квалитета на Факултету има више сегмената који у симбиози чине систем квалитета:

  • Студијски програми су темељ и суштина постојања Хемијског факултета, и они су главни фактор друштвене оправданости и постојања Факултета као образовне и научне установе. Квалитет студијских програма за директну последицу има квалитет знања и стваралачких способности свршених студената који у свом стваралаштву треба да допринесу привредном и друштвеном развоју. Квалитет сваког студијског програма се заснива на квалитету сваког предмета, студената, наставника и сарадника, ненаставног особља, уџбеника и друге литературе као и информационе подршке, услова рада и организационе структуре Хемијског факултета.
  • Садржај сваког предмета се континуирано иновира и усклађује са најновијим достигнућима у области, што директно подиже ниво студијског програма.
  • Квалитет уписаних студената се обезбеђује кроз проверу знања кандидата при упису на Хемијски факулет.
  • Наставници и сарадници, као учесници у студијском процесу, континуирано се баве научно-истраживачким и стручним радом, а остварене резултате уграђују у студијске програме и тиме развијају њихов квалитет.
  • Битан фактор обезбеђења квалитета студијских програма су знања и радне способности ненаставног особља која се развијају кроз стручно усавршавање и континуирану планску едукацију за све активности које су подршка образовном процесу.
  • Уџбеници и друга литература, њихова актуелност и стално усклађивање са новим достигнућима науке и струке представљају релевантан фактор обезбеђења квалитета студијских програма, а сам квалитет уџбеника и литературе се обезбеђују континуираним сопственим издањима и набавком из других извора.
  • Информациона подршка се стално унапређује што доприноси обезбеђењу квалитета студијских програма кроз коришћење информационог система у наставном и научно-истраживачком процесу, као и кроз изучавање предмета чији садржај чине информационе технологије.
  • Услови рада на Хемијском факултету (радни амбијент, његова хуманизација, квалитет радног простора у смислу оплемењивања и хигијене, квалитет и осавремењавање опреме, учила и других средстава у радном простору која обезбеђују квалитет студијског програма, односно његово квалитетно остваривање) се континуирано побољшавају јер представљају релевантан мотивациони фактор за учеснике у образовном процесу.
  • Организациона структура Хемијског факултета директно условљава квалитет остваривања студијског програма и његово континуирано унапређење, па се она стога развија и усклађује са потребама студијских програма као окоснице образовног процеса (развој квалитета рада стручних органа, пословодног органа, унапређење квалитета рада организационих јединица и њихових интеракција, а посебно наставних и ненаставних јединице).

Права и обавезе сваког од наведених субјеката дефинишу се у стандардима и поступцима за обезбеђење квалитета:

Стратегија обезбеђења квалитета обухвата најважније области у делатности Хемијског факултета, а пре свега студијске програме, наставу, научно истраживање, вредновање студената, уџбенике и литературу, ресурсе, ненаставну подршку и процес управљања. Све наведене области у Стратегији обезбеђења квалитета чине систем, чија се динамика континуирано усклађује са главним задацима и циљевима Хемијског факултета.

Хемијски факултет је дугорочно опредељен за изградњу организационе културе квалитета. Стратешки, то подразумева да културу обезбеђења квалитета поседују и стално унапређују сви субјекти у систему квалитета. То се посебно односи на пословодни орган (декан), професоре и сараднике, студенте, ненаставно особље, као и на стручне органе и тела. Декан предлаже, а Наставно-научно веће утврђује елементе организационе културе квалитета, који се објављују - чине доступним свим субјектима квалитета на Хемијском факултету и обавезују их на одговарајуће понашање у извршавању својих активности и обавеза.

Донету Стратегију обезбеђења квалитета, Хемијски факултет је промовисао интерно и екстерно. Интерно, Стратегија обезбеђења квалитета је презентована у целости на Наставно-научном већу, Студентском парламенту и на Огласној табли Хемијског факултета. Екстерно, Стратегија обезбеђења квалитета је презентована у целости на Интернет презентацији Хемијског факултета и у публикацијама доступним јавности.

Хемијски факултет континуирано ради на унапређењу Стратегије обезбеђења квалитета, имајући у виду да се мењају фактори интерне и екстерне природе који утичу на њену реализацију.

SWOT анализа

Предности: Хемијски факултет је усвојио Стратегију обезбеђења квалитета, која је стратешки развојни документ из области обезбеђења квалитета високог образовања на Факултету и која дефинише основне приоритете у области обезбеђења и унапређења квалитета високог образовања на Факултету, као и начине њиховог остваривања. Стратегија обезбеђења квалитета доступна је јавности на Интернет страници Факултета. +++
Слабости:

Постојећа Стратегија обезбеђења квалитета је усвојена пре десет година и неопходно је донети нов документ. +++

Стратегија обезбеђења квалитета се не може у потпуности спроводити без адекватних финансијских средстава из буџета Републике. Стратегију обезбеђења квалитета треба преиспитати и евентуално кориговати или допунити, да би се обезбедила што боља основа за обезбеђење квалитета. ++

Могућности:

Хемијски факултет је остварио сарадњу са бројним релевантним научноистраживачким институцијама и факултетима у земљи и иностранству. Истовремено, запослени на Факултету учествују у бројним међународним пројектима. +++

Култура квалитета запослених се континуирано унапређује, што доприноси ефикаснијем спровођењу Стратегије обезбеђења квалитета. ++

Опасности:

Комисија надлежна за обезбеђење и унапређење квалитета у досадашњем раду није редовно достављала извештаје о спровођењу мера и начинима обезбеђења квалитета. +++

Факултет нема довољно средстава за финансирање послова на обезбеђењу квалитета. ++

Чланови Комисије за обезбеђење и унапређење квалитета свој рад у тој комисији обављају поред својих редовних обавеза. ++

Административна подршка Комисији за обезбеђење и унапређење квалитета је недовољна. ++

Процена испуњености Стандарда 1 и предлог корективних мера

Имајући у виду да су нова Стратегија обезбеђења квалитета и Правилник о обезбеђењу квалитета (који укључује и мере за спровођење) у фази израде, може се очекивати да ће у најскорије време Стандард 1 бити у потпуности испуњен.

Потребно је периодично преиспитивати Стратегију обезбеђења квалитета и по потреби је кориговати или допуњавати. Неопходно је да Комисија за обезбеђење и унапређење квалитета доставља редовне извештаје о стању на подручју обезбеђења и унапређењу квалитета на Факултету, како је дефинисано Статутом. Неопходно је нове документе који садрже мере обезбеђења квалитета усагласити са Стратегијом обезбеђења квалитета и Статутом Факултета. За праћење и обезбеђење квалитета у другим областима потребна је шира подршка и ангажовање запослених. Потребно је, према могућностима, издвајати финансијска средства из сопствених извора и улагати их у обезбеђење квалитета.

Прилози: